Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Så du säger - de - numera

Ja, och? Det har jag gjort länge.
Men du säger inte mkt om mina frågor tidigare som handlar om dig...

Eftersom du skriver att jag "säger "de" NUMERA....hur sa jag förr då när du var här under annat namn?
Citera
2011-01-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja, och? Det har jag gjort länge.
Men du säger inte mkt om mina frågor tidigare som handlar om dig...

Eftersom du skriver att jag "säger "de" NUMERA....hur sa jag förr då när du var här under annat namn?

Du, hade jag varit JV hade jag inte skrivit till dig, tänk vad du hugger på kroken
Citera
2011-01-03, 19:13
Medlem
Jag hugger inte mer än vad du gör....
Citera
2011-01-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Självklart kan han väl säga -de- när han talar om saker han inte håller med om?

Det är precis samma princip som t.ex. en sosse skulle kunna säga -de- om (S) när det gällde euro-frågan i det valet, om han personligen hade en annan uppfattning.
Sosse: "Där i Sthlm tycker de (sossarna) att euro är en bra idé".

Eller måste alla JV tycka precis samma sak?

Min fascination för denna sekt ökar, ju mer man får höra

Ja alla JV måste tycka det som den styrande kretsen säger åt dem att tycka.
Det är därför som JV typ Smedjan reagerar som de gör.
De ser genast när någon avviker från mönstret och stör sig grymt på det.
Citera
2011-01-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Du, hade jag varit JV hade jag inte skrivit till dig, tänk vad du hugger på kroken

Från din egen bibelöversättning:
"Ett troget vittne ljuger inte, men ett falskt vittne slungar ut lögner." - Ordspråksboken 14:5
Citera
2011-01-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja alla JV måste tycka det som den styrande kretsen säger åt dem att tycka.
Det är därför som JV typ Smedjan reagerar som de gör.
De ser genast när någon avviker från mönstret och stör sig grymt på det.

För en gångs skull är vi ganska på topic

Detta är ju hjärntvätt: "Du måste tycka som vi säger. Jo, och förresten: Bry dig inte om att gå i skola för då kanske du varken kan skaffa familj eller så begår du troligen självmord."
Citera
2011-01-03, 20:08
Medlem
Citat:
För en gångs skull är vi ganska på topic

Detta är ju hjärntvätt: "Du måste tycka som vi säger. Jo, och förresten: Bry dig inte om att gå i skola för då kanske du varken kan skaffa familj eller så begår du troligen självmord."

Det är kanske oundvikligt när en liten grupp utropar sig själva till de enda som kan uttolka sanningen.
För att slippa undan kritik och granskning måste detta göras till något hemskt dåligt för att medlemmarna inte ska våga kolla.
Anledningen till motståndet mot utbildning är nog inte så svår att räkna ut då.
Citera
2011-01-03, 20:26
Medlem
Ett roligt/sorgligt klipp från ett tal om utbildning av en medlem av JV's styrande krets
http://www.youtube.com/watch?v=7R4f9ygxDbk

Lyssna speciellt på det löjliga exemplet i slutet
Citera
2011-01-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ett roligt/sorgligt klipp från ett tal om utbildning av en medlem av JV's styrande krets

suck.

"Alltså vi vill inte påverka dig eller så, men vi skulle se det som något positivt om du ville bevisa din tro genom att du lägger ner studierna ... men det är upp till dig alltså ... du vet ju att allt håller på att ta slut, va men ... men det är upp till dig alltså ... det är ju nära slutet nu som bibeln säger här va, men ..."

Låter som någon scen med gudfadern. Någon som fått ett erbjudande som han strängt förmanas att tacka ja till ... annars ...
Citera
2011-01-03, 20:57
Medlem
Citat:

Men visst tror JV att endast dom kommer överleva till "paradiset", eller hur?

Hur skall dom kunna bygga upp jorden? Det kommer ju knappt finnas folk medvetna om den vetenskapliga processen.

Skall gud hjälpa dem att hålla liv i routrar och kärnkraftverk och styrsystem för järnväg och flygledning osv?

Eller skall de i "paradiset" plocka upp böcker från de riktiga vetenskapsmännens lik och börja studera där?

En sak är säker: De kommer att vara rent och fint iaf. (mycket städpersonal) och det kommer vara en formlig uppsjö av experter på att grilla korv och steka hamburgare på McDonaldsvis
Citera
2011-01-03, 21:25
Medlem
Citat:
citat Kalten

Ett roligt/sorgligt klipp från ett tal om utbildning av en medlem av JV's styrande krets.

Lyssna speciellt på det löjliga exemplet i slutet.

Eh...det är tydligen lika farligt att skjuta sig själv i huvudet som att gå en vidare utbildning...och därmed inget att rekommendera till andra...
Citera
2011-01-03, 22:08
Medlem
Citat:
Men visst tror JV att endast dom kommer överleva till "paradiset", eller hur?

Hur skall dom kunna bygga upp jorden? Det kommer ju knappt finnas folk medvetna om den vetenskapliga processen.

Skall gud hjälpa dem att hålla liv i routrar och kärnkraftverk och styrsystem för järnväg och flygledning osv?

Eller skall de i "paradiset" plocka upp böcker från de riktiga vetenskapsmännens lik och börja studera där?

En sak är säker: De kommer att vara rent och fint iaf. (mycket städpersonal) och det kommer vara en formlig uppsjö av experter på att grilla korv och steka hamburgare på McDonaldsvis

Bara JV överlever, ja.
JV tror att all teknologi som 'smutsar ner' ska avskaffas, typ bilar, flyg, kärnkraft osv.
De tror att Gud kommer att visa vägen till rena grejer.
De ger inte så mkt för det vi kallar för vetenskap, istället tror de att Gud där också ger bättre alternativ.
Och nej, ingen korv eller hamburgare. Kött blir a big no-no.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in