Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Jag har också märkt att du har svårt med auktoriteter då du självrättfärdigt försöker sätta dig i en auktoritativ positition, men du är avslöjad som ingenting annat än en egenrättfärdig och bitter kverulant, vis i sina egna ögon.

Jag undrar över en sak. När du skriver 'svårt med auktoriteter', är det då den styrande kretsen i Brooklyn du syftar på då?

Det står inte i bibeln att man måste acceptera den styrande kretsen i Brooklyn som en auktoritet.

Behöver man som kristen acceptera någon annan auktoritet än bibeln? Räcker inte bibeln som den är?
Citera
2011-07-20, 12:50
Medlem
Citat:
Har aldrig påstått ingen har rätt att argumentera emot min tro. Lägg bara ner dina insinuationer. Varför försöker du tolka in saker och ting som jag aldrig har påstått? Är du så desperat över att få rätt i din sak så att du går till sådana ytterligheter att du lägger till saker i mina ord som inte finns där?

Förövrigt kan man då fråga - och vi utgår nu från Eberhards liknelse - är en lampa, en skruv eller en koppartråd en bil? Har de någonsin varit en bil? Är det inte så att de är fraktioner av en bil?

P.S Apropå din ytterst dåliga jämförelse med blodet och bilen: Jämställer du även en lampa, en skruv eller en koppartråd vid en bil? Har de någonsin varit en bil? Jag kan förstå att du inte vill inse detta för du har så svårt att acceptera att du har fel. Jag har också märkt att du har svårt med auktoriteter då du självrättfärdigt försöker sätta dig i en auktoritativ positition, men du är avslöjad som ingenting annat än en egenrättfärdig och bitter kverulant, vis i sina egna ögon. Men som tidigare sagt har man - och många med mig - märkt att det är lönlöst att diskutera med hårdhjärtade och obstinata människor så... : 2 Tim 2:23, 24. D.S.

Have a nice life....igen. Adieu.

När man argumenterar emot din tro blir svaret att man ljuger, misstolkar, att du redan lagt fram klara bevis, att man är förblindad och inte vill se.. osv.
Säkert tycker även de som tillhör KK detsamma om de frågor du tar upp.

En lampa, eller ett tändstift till en bil är i sig ingen bil, nej givetvis inte.
Men det är dock en viktig del av bilen, utan vilket bilen inte skulle vara en fullt fungerande bil.

Likadant med blodet, varken röda eller vita blodkroppar, eller albumin och Faktor VIII, är blod!!!
Det är inte blod utan att alla komponenterna finns där.
Uppdelat är det blodbeståndsdelar.

Men åter till bilen, jag är övertygad om att du tycker att det är allvarligt att stjäla en bil.
Men är det inte stöld att "bara" ta ett tändstift och en lampa från bilen??

I synnerhet om man kör bilen till en annan plats för att kunna plocka delar?

Det är ju så man enligt DSKs tolkning kan göra med blodet, ta ut det, in i något laboratorium och dela upp det i olika komponenter.
Så kan man alltså enligt DSK handskas med blod och ändå avhålla sig från blod.
Och sedan använda vissa av komponenterna, men inte andra.

Citerar dig:
"Blod består av flera komponenter: plasma, röda och vita blodkroppar samt blodplättar. I*enlighet med medicinska fakta vägrar vi, Jehovas vittnen därför att ta emot transfusioner av helblod eller av någon av dess fyra huvudkomponenter. Det finns inget absolut hinder för användandet av fraktioner som albumin, immunglobuliner och medel mot blödarsjuka"

Frågar igen, vilka är de 'medicinska fakta' som säger att bara de fyra du nämner är huvudkomponenter?

Och avhåller man sig verkligen från blod om man tar emot dessa andra komponenter?

Och tom kan ta emot bearbetade röda blodkroppar?
Hmm, om så vore fallet skulle man väl kunna stjäla hela motorn på en bil, eller kanske karossen, om man lackerar om den.

Så ja, jag tycker att Eberhards liknelse håller alldeles utmärkt.
Senast redigerad av Gitte 2011-07-20 kl. 12:53.
Citera
2011-07-20, 14:27
Medlem
Jag undrar en sak, Julistaja. Om man delar upp blodet i de fyra komponenterna du nämnde, och sedan sprutar in dessa komponenter var för sig i en annan människas blodådror, skulle det var OK enligt dig?
Citera
2011-07-20, 14:58
Medlem
Citat:
Stackars liten... även ifall jag ger fullgoda svar på dina inlägg så verkar det inte vara tillräckligt för dig. Du letar upp mig i en annan tråd och fortsätter att träta och älta i något som diskuterats i den här tråden. Hur patetiskt får man bli? Du har fått ett konkret svar. Nöj dig med det och acceptera att det finns de som inte håller med dig helt enkelt.

Apropå RKK:
Tycker du själv att det är rätt att tillbe helgon? Tycker du att det är rätt att förfölja och slakta människor som inte tror som du? Tycker du att det är rätt att man knäböjer framför en staty för att visa "vördnad" för ett helgon (när det handlar om ren dyrkan), tycker du att det är rätt att man knäböjer (dyrkar) en bild av påven? Visa mig var i Bibeln dessa ageranden grundar sig på. Tycker du att det är rätt att katolska präster välsignar arméer, vapen osv på varsin sida av gränsen. Katoliker dödar katoliker, protestanter dödar protestanter. Ska man döda sin "broder"? Är det rätt att man beblandar sig i politik?

Du förstår ingenting. Fint att du på ett ytterst förmätet sätt fastslår vilka motiv som ligger till grund att jag avslutar den här diskussionen. Jag betackar mig att du avgör den saken. Vad gör dig till en auktoritet som avgör på vilka grunder jag avslutar en diskussion? Kliv av den där höga hästen du sitter på hörrödu, du vet väl att högmod går före fall? Det märks iaf att du i allra högsta grad är uppblåst av din egen "vishet" och du får din lön fullt ut nu.

Mina motiv baseras på bibliska principer, att det är lönlöst att fortsätta en fruktlös diskussion med sådana som hellre vill hävda sin rätt än att ta till sig av konkreta fakta, sen får du proklamera mina grundmotiv hur mycket du vill, det hjälper inte ett spår. Både Jehova Gud och jag vet vad som är sant, jag har absolut ingenting att skämmas för.

Motiv: "Avvisa dumma och meningslösa diskussioner; du vet ju att de framkallar stridigheter. 24*Men en Herrens slav bör inte strida, utan bör vara mild och vänlig mot alla, kvalificerad att undervisa, kunna behärska sig under onda förhållanden" (2:23-24)

Have a nice life, båda två.

Jag undrar varför du alltid blir mer arrogant och nedlåtande ju sämre dina argument fungerar?
De enda svar du ger är från JV:s litteratur som flera ggr om redan har motbevisats av andra.
Det blir inte mer rätt bara för att du upprepar samma argument.

T.ex uppdelning i blodfraktioner existerar inte i Bibeln. Det vet vi båda två.
Antingen får man handskas med blod i medicinskt syfte eller så får man det inte alls.
Allt annat är hyckleri.
Citera
2011-07-20, 21:29
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sladderfittan
Jag undrar över en sak. När du skriver 'svårt med auktoriteter', är det då den styrande kretsen i Brooklyn du syftar på då?

Det står inte i bibeln att man måste acceptera den styrande kretsen i Brooklyn som en auktoritet.

Behöver man som kristen acceptera någon annan auktoritet än bibeln? Räcker inte bibeln som den är?
Tja det är bara att se hur de själva höjer sig själva till skyarna, jag menar de godkänner all litteratur och de vill inte att fotfolket ska börja tveka inför vem de ska lyda, det är bara att läsa vad de själva anser om sin viktiga roll i sekten;

"Har då enskilda medlemmar anledning att ha förtroende för slaven? Ja av två mycket viktiga skäl; Jehova litar på slavklassen, Jesus litar på slavklassen. Ja Jehova ger slaven vägledning vi kan därför helt o fullt lita på den insikt, förståelse och vägledning grundad på bibeln som slaven ger oss.
...
Som en del av Kungens tilhörigheter understödjer vi med glädje alla de anordningar och beslut som kommer från styrande kretsen. Medlemmar av den stora skaran uppskattar den andliga mat som framställs under den styrande kretsens ledning.
...
Vare sig vi tillhör tjänstefolket och är en del av smorda kvarlevan eller är medlemmar av stora skaran bör vi vara fast beslutsamma att samarbeta helt och fullt med styrande kretsen."

Vakttornet, 15 juni 2009
Citera
2011-07-20, 22:03
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sladderfittan

I det första århundradet så organiserades de första kristna genom en styrande krets i Jerusalem i vilken apostlarna (smorda med helig ande) ingick i och på precis samma sätt organiseras vi genom styrande kretsen med smorda kristna i Brooklyn. Gud har alltid organiserat sitt folk. Gud har också alltid använt sig av människor för att organisera sitt folk, och dessa människor har alltid grundat sig på Guds ord, precis som vi gör. Bibeln är en jättebra grund men precis som de första kristna behövde någon som organiserade predikoverksamheten och ge ut andlig "mat i rätt tid", så behöver också vi också detta. (Matt 24:45)
Citera
2011-07-20, 22:13
Medlem
fotsvetts avatar
Hur vet man om någon är smord?

Vem som helst kan ju säga "Jag är smord".
Citera
2011-07-20, 23:34
Medlem
citizen.kalls avatar
Citat:
I det första århundradet så organiserades de första kristna genom en styrande krets i Jerusalem i vilken apostlarna (smorda med helig ande) ingick i och på precis samma sätt organiseras vi genom styrande kretsen med smorda kristna i Brooklyn. Gud har alltid organiserat sitt folk. Gud har också alltid använt sig av människor för att organisera sitt folk, och dessa människor har alltid grundat sig på Guds ord, precis som vi gör. Bibeln är en jättebra grund men precis som de första kristna behövde någon som organiserade predikoverksamheten och ge ut andlig "mat i rätt tid", så behöver också vi också detta. (Matt 24:45)

Detta är inte helt sant. Församlingarna på den första kristna tiden var inte toppstyrt såsom du beskriver. Detta ser man bland annat av följande biblestycke dar Saul och Barnabas skickas ut på sin första missionsresa:

"I församlingen i Antiochia fanns dessa profeter och lärare: Barnabas, Symeon som kallades Niger, Lucius från Kyrene, Manaen, som var uppfostrad tillsammans med tetrarken Herodes, samt Saul. Medan de en gång höll gudstjänst och fastade sade den heliga anden till dem: "Avdela Barnabas och Saul för den uppgift som jag har kallat dem till." Efter fasta och bön lade de sina händer på dem och skickade i väg dem." (Apostlagärningarna 13:1-3, Bibel 2000)

Det var inte en styrande krets i Jerusalem som sände ut dem. Det var församlingen i Antiochia som oberoende av Jerusalem fick vägledning av den heliga anden och beslutade att skickade ut dem.

Dessutom lär JV faktiskt att det inte bara är denna styrande krets som är ansvariga för undervisning utan den slav de pratar om inbegriper alla de så kallade smorda, de som som tar nattvarden. Så tekniskt sett skulle vem som helst i JV börja ta nattvarden och bli en del av denna slav och därmed vara ansvarig att förse de övriga med "mat i rätt tid". Ändå menar de att den styrande kretsen har ensamrätt på att fatta beslut och undervisa. Detta är motsägelsefullt.

Julistaja, om någon inom JV som tar nattvarden skulle säga till dig att numera är det ok att ta blod för medicinskt bruk. skulle du gå med på det? Denne är ju med i "slaven" så detta är ju mat i rätt tid.
Citera
2011-07-20, 23:34
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Hur vet man om någon är smord?

Vem som helst kan ju säga "Jag är smord".
Det är inget som man tar lättvindigt. Att fara med lögner gagnar bara "lögnens fader", vilket inte är Jehova Gud. I princip kan vem som helst säga att denne är smord, ja. Det är något mellan den personen och Jehova. Att vara "smord" betyder i stort sett att man har ett himmelskt hopp. Personligen skulle jag i så fall föredra att bo kvar på jorden när Gud har berett jorden åt de han anser är rättfärdiga.
Citera
2011-07-20, 23:36
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizen.kall
Julistaja, om någon inom JV som tar nattvarden skulle säga till dig att numera är det ok att ta blod för medicinskt bruk. skulle du gå med på det? Denne är ju med i "slaven" så detta är ju mat i rätt tid.
Du får tro precis vad du vill.

...nej jag skulle inte ta emot blod för att någon som tar nattvarden säger åt mig att det är ok. Bibeln är tydlig på den punkten.

(3 Moseboken 17:12) Därför har jag sagt till Israels söner: ”Ingen själ bland er skall äta blod, och ingen bofast främling som bor som främling mitt ibland er skall äta blod.”

(Apostlagärningarna 15:28-29) Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga: 29*att ni avhåller er från det som är offrat åt avgudar och från blod och från köttet av kvävda djur och från otukt. Om ni omsorgsfullt tar er till vara för detta, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!”
Citera
2011-07-20, 23:59
Medlem
citizen.kalls avatar
Ok, nu sa jag visserligen inte ÄTA blod... Låt mig då omformulera frågan. Om en enskild person som är ett JV och som tar nattvarden hävdar man kan knacka dörr 10 timmar i månaden och ändå kalla sig pionjär. Detta är ju något som över huvud taget inte nämns i bibeln. Skulle du acceptera det som mat i rätt tid från slaven?
Citera
2011-07-21, 07:54
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Det är inget som man tar lättvindigt. Att fara med lögner gagnar bara "lögnens fader", vilket inte är Jehova Gud. I princip kan vem som helst säga att denne är smord, ja. Det är något mellan den personen och Jehova. Att vara "smord" betyder i stort sett att man har ett himmelskt hopp. Personligen skulle jag i så fall föredra att bo kvar på jorden när Gud har berett jorden åt de han anser är rättfärdiga.

Hur vet du om den styrande kretsen är smorda? De kanske ljuger om det.

Är man katolik kan man påstå att påven är smord. Är man lutheran kan man påstå att ärkebisopen är smord. Är man med i Livets ord kan man påstå att Ulf Ekman är smord.

Det går inte att avgöra vem som talar sanning och vem som ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in