Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Har aldrig påstått ingen har rätt att argumentera emot min tro. Lägg bara ner dina insinuationer. Varför försöker du tolka in saker och ting som jag aldrig har påstått? Är du så desperat över att få rätt i din sak så att du går till sådana ytterligheter att du lägger till saker i mina ord som inte finns där?
Förövrigt kan man då fråga - och vi utgår nu från Eberhards liknelse - är en lampa, en skruv eller en koppartråd en bil? Har de någonsin varit en bil? Är det inte så att de är fraktioner av en bil?
P.S Apropå din ytterst dåliga jämförelse med blodet och bilen: Jämställer du även en lampa, en skruv eller en koppartråd vid en bil? Har de någonsin varit en bil? Jag kan förstå att du inte vill inse detta för du har så svårt att acceptera att du har fel. Jag har också märkt att du har svårt med auktoriteter då du självrättfärdigt försöker sätta dig i en auktoritativ positition, men du är avslöjad som ingenting annat än en egenrättfärdig och bitter kverulant, vis i sina egna ögon. Men som tidigare sagt har man - och många med mig - märkt att det är lönlöst att diskutera med hårdhjärtade och obstinata människor så... : 2 Tim 2:23, 24. D.S.
Have a nice life....igen. Adieu.
När man argumenterar emot din tro blir svaret att man ljuger, misstolkar, att du redan lagt fram klara bevis, att man är förblindad och inte vill se.. osv.
Säkert tycker även de som tillhör KK detsamma om de frågor du tar upp.
En lampa, eller ett tändstift till en bil är i sig ingen bil, nej givetvis inte.
Men det är dock en viktig del av bilen, utan vilket bilen inte skulle vara en fullt fungerande bil.
Likadant med blodet, varken röda eller vita blodkroppar, eller albumin och Faktor VIII, är blod!!!
Det är inte blod utan att alla komponenterna finns där.
Uppdelat är det blodbeståndsdelar.
Men åter till bilen, jag är övertygad om att du tycker att det är allvarligt att stjäla en bil.
Men är det inte stöld att "bara" ta ett tändstift och en lampa från bilen??
I synnerhet om man kör bilen till en annan plats för att kunna plocka delar?
Det är ju så man enligt DSKs tolkning kan göra med blodet, ta ut det, in i något laboratorium och dela upp det i olika komponenter.
Så kan man alltså enligt DSK handskas med blod och ändå avhålla sig från blod.
Och sedan använda vissa av komponenterna, men inte andra.
Citerar dig:
"Blod består av flera komponenter: plasma, röda och vita blodkroppar samt blodplättar.
I*enlighet med medicinska fakta vägrar vi, Jehovas vittnen därför att ta emot transfusioner av helblod eller av någon av
dess fyra huvudkomponenter. Det finns inget absolut hinder för användandet av fraktioner som albumin, immunglobuliner och medel mot blödarsjuka"
Frågar igen, vilka är de 'medicinska fakta' som säger att bara de fyra du nämner är huvudkomponenter?
Och avhåller man sig verkligen från blod om man tar emot dessa andra komponenter?
Och tom kan ta emot bearbetade röda blodkroppar?
Hmm, om så vore fallet skulle man väl kunna stjäla hela motorn på en bil, eller kanske karossen, om man lackerar om den.
Så ja, jag tycker att Eberhards liknelse håller alldeles utmärkt.