Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
"Sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder [och] som är en otuktsman eller en girig [människa] eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utpressare, ja att inte ens äta med en sådan." (NV)
En person som blivit berusad en gång behöver inte vara en drinkare, och en som har begått en handling av omoraliskhet behöver inte vara en omoralisk människa. Vad skriftstället talar om är människor som ÄR drinkare, omoraliska, osv. Det är fråga om människor som uppvisar ett mönster av orätta gärningar, inte människor som vid något enstaka tillfälle begått en orätt handling. Paulus ord visar klart att han talade om människor som slagit in på en orätt livskurs och uppvisade ett karaktäristiskt mönster av orätta gärningar.
Men enligt Sällskapet Vakttornets tillämpning räcker det med en enstaka orätt handling för att hamna i den kategori av människor texten beskriver. Om personen sedan skall uteslutas eller inte beror helt på hur djup ånger de äldste tycker sig se hos honom."
Jag har självmant pratat med bröderna vid 2 skilda tillfällen då jag vid några tillfällen hade druckit mig berusad. Vi studerade Guds ord, gick igenom några skriftställen för att belysa ämnet överkonsumtion av alkohol, fick även mycket uppmuntran av bröderna och tröstande ord, att kämpa vidare och be Jehova om förlåtelse och anstränga mig för att inte hamna i samma situation. Den kärleksfulla behandling jag fick gjorde i a f mig rörd. Så ditt påstående som är fetstilat stämmer inte överens - i a f inte med mina personliga erfarenheter. Man blir inte utfryst för att man tagit några felsteg. Allt bedöms individuellt så det finns ingen strikt mall man går efter som man bedömer alla människor efter.
Citat:
"Men om någon icke lyder, vad vi hava sagt i detta brev, så märken ut för eder den mannen och haven intet umgänge med honom, på det att han må blygas. Hållen honom dock icke för en ovän, utan förmanen honom såsom en broder." (SKB 1917)
Denna text ställer till en del problem för Sällskapet Vakttornet. Den ger inget stöd åt rörelsens hårda inställning till de uteslutna. Liksom i 1 Kor. 5:11 uppmanas de kristna även här att "inte ha någon umgänge med" den som handlar orätt. Men samtidigt sägs det uttryckligen att de skulle fortsätta att "förmana honom som en broder". Att "inte umgås med" någon innebar alltså inte att all kontakt med personen skulle avbrytas.
Detta skriftställe ställer inte till några problem alls. För det första är skriftstället inte riktat till alla kristna i församlingen utan till
äldstebröderna. Vilka är det i församlingen som ska värna om församlingens andliga hälsa i förstaled? Det är äldstebröderna som har fått den uppgiften, de ska förmana, eller s a s påminna personen ifråga om Guds syn på detta ur andlig moralisk synvinkel genom ett eller kanske flera bibelstudier, uppmuntra honom (eller henne) att fortsätta följa tätt i Kristi fotspår, följa de goda kristna rutinerna även ifall h*n fått en tillsägelse eller blivit utesluten. Att förmana någon är inte lika med att umgås regelbundet med någon som blivit utesluten.
Citat:
För att försvara sin uteslutningspolicy förklarar därför Sällskapet Vakttornet att den här texten handlar om hur man skall handskas med medlemmar i församlingen som begår mindre fel. De skulle "märkas ut", vilket enligt Sällskapets tolkning inte innebar uteslutning utan en mildare form av behandling. Paulus anvisningar gäller dem som "icke lyder, vad vi hava sagt i detta brev". (2 Tess. 3:14) Vad hade han sagt i brevet? Sällskapet citerar vers 11 i samma kapitel, där aposteln nämner att "några vandrar oordentligt bland er och inte alls arbetar utan befattar sig med vad som inte angår dem". (NV; se Vakttornet, 15 april 1985, sid. 31) Texten skulle alltså gälla kristna som inte ville arbeta utan levde som dagdrivare och snyltgäster. (Jfr. vers 12)
Att påstå att man ska "märkas ut" för mindre felsteg är en klar missuppfattning från din sida. Jag har som tidigare nämnt pratat med bröderna angående mina snesteg och jag blev inte behandlad annorlunda efteråt, eller "märkt" på något sätt. Som kontrast till Kapitel 3 i det andra brevet till Thessalonikerna kan man också läsa Romarna 16:17 där Paulus skriver till äldstebröderna i Rom "Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat; undvik dem." Äldstebröderna är skyldiga att tillrättavisa församlingsmedlemmar på ett kärleksfullt sätt så att de inte "kommer att bära på synd tillsammans med honom". (3 Mos 19:17)
Citat:
Men även om texten i första hand skulle syfta på sådana personer var det allvarligt nog att inte lyda en apostels skrivna ord, eftersom en apostel var Kristi sändebud med fullmakt att handla å hans vägnar. Sällskapet Vakttornet gör i dag anspråk på att inta en liknande ställning. Om ett Jehovas Vittne i dag öppet skulle tala och handla i strid med Vakttornets anvisningar i någon väsentlig fråga, skulle det snart ställas inför en "dömande kommitté" och uteslutas.
Om man anser sig vara kristen men inte anser sig vara Kristi sändebud, skulle det då vara någon mening med att ens fortsätta?
Citat:
Som vi såg innebar inte uppmaningen i vers 14 att "inte ha umgänge med" den person som skulle "märkas ut" en fullständig brytning av all kontakt med honom. De kristna skulle "dra sig bort från" honom (vers 6), minska ned sitt umgänge med honom, men däremot inte undvika honom helt och hållet, eftersom Paulus i vers 15 fortsätter och säger: "Hållen honom dock icke för en ovän, utan förmanen honom såsom en broder."
Det är väl ingen som har påstått att man ska göra en "fullständig brytning av all kontakt" vid ett sådant här skede? Det står - som du själv citerar - "inte ha umgänge med". Som tidigare nämnt så är skriftstället riktat till
äldstebröderna, dvs att de ska tillrättavisa den som "vandrar oordentligt" ur andlig moralisk synpunkt, men att de förövrigt inte ska umgås med den uteslutne som man umgås med de andra i församlingen. Lägg även speciellt märke till att den "
inte är lydig mot vårt ord" är den som blir "märkt". Visar du ånger för snesteg så blir du osannolikt utesluten. Däremot visar du dig inte vara lydig mot Guds ord så blir det andra bullar.