Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-22, 00:25
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast nu har väl aldrig iTunes varit tänkt att bara vara just en mediaspelare, utan mer då ett mediacenter eller vad man ska kalla det. Butik för musik video podcaster spel böcker m.m. Samt organisering av all denna media och synkning av den. Hantering av iPad/iPod/iPhone m.m m.m.

Klar som fan att det då tar en del plats och kräver lite mer av datorn.

Man behöver inte gilla det, men det borde inte vara så svårt att förstå att det är så och varför.

Apple har hade nog inte tänkt att iTunes skulle bli en minimalistisk pluttspelare utan hade nog sin strategi för iTunes utstakad redan för länge sedan, och bevisligen så har de ju lyckats väldigt bra med det koncept det nu har med tanke på att det utgör en rätt central roll i Apples enorma framgångar med sina bärbara enheter. Så sett ur det perspektivet så rockar nog iTunes absolut bäst av alla musikspelarprogram.

Dr Tinnitus

Tror en del av strategin är att tvinga folk att använda deras spelare för att uppnå full funktionalitet. Visst, itunes funkar visserligen med win men långt från bra. Kravet på quicktime är märkligt enbart för att kunna spela lite musik (om man hellre föredrar vlc för video).

Systemet med synkronisering är nog det sämsta för de som använder det tillsammans med iPod/iPhone och som vill använda andra spelare. Istället för att skapa sökbara index från en katalogstruktur och erbjuda plug'n'play kastas filerna om och får nya icke-läsbara filnamn. Detta enbart för att låsa användare till iTunes (och möjligen till itunes store). Kan visserligen förstå syftet om det är en ren affärsstrategi, men det finns bättre alternativ och jag anser att det är dassigt att de inte öppnar upp för fri konkurrens på marknaden.
Citera
2010-12-22, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slith
Nu har jag laddat ner samma release som dig, och kan mycket riktigt konstatera att de inte har ID-taggat korrekt. Felet ligger alltså hos de klantar som rippat skivan.

Jag ska köra lite Dr Tinnitus för dig.
Du har inte laddat ner samma release, tyvärr, du har laddat ner någon annan release.
Problemet är inte ID taggarna som du så mycket väl vill anklaga, tyvärr.
Jag har aldrig haft problem med ID taggar i över 10 år så därför kan inte problemet vara det.

Och så vidare ...så funkar Dr Tinnitus.

Sen så laddade jag ner "MusicBrainz Picard" och la in albumet i den och så står sequence som låt nummer 1 och så vidare, så tyvärr, nej, och nej, inte fel i ID taggarna, problemet ligger i itunes.

/ Dr Tinnitus sätt att anklaga allt och alla förutom Apple/iTunes ...men kör det på mitt sätt.

Och snälla, Tinnitus, skriv inte, citera mig inte och så vidare.

En annan fråga.

Jag ska formatera datorn och installera om allt, och sen vill jag koppla in min mobil till iTunes och kopiera över alla apps och musik till iTunes. Hur gör jag?

Förut så tryckte jag på Sync och vipps så va allt borta från både telefon och datorn.
Så ni som säger att iTunes e så simpelt, hur för jag över musik/apps från telefon till itunes?
UTAN att allt försvinner, som de har gjort... ghaad ..hatar itunes !
Senast redigerad av Pulse82 2010-12-22 kl. 02:28.
Citera
2010-12-22, 08:09
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
.........

En annan fråga.

Jag ska formatera datorn och installera om allt, och sen vill jag koppla in min mobil till iTunes och kopiera över alla apps och musik till iTunes. Hur gör jag?

Förut så tryckte jag på Sync och vipps så va allt borta från både telefon och datorn.
Så ni som säger att iTunes e så simpelt, hur för jag över musik/apps från telefon till itunes?
UTAN att allt försvinner, som de har gjort... ghaad ..hatar itunes !

OK, jag tänker inte ge mig in i erat lilla bråk, tänkte bara köra lite OT, och svara på din fråga.
Vad jag vet går det inte att synka över innehållet från din iPhone till datorn om iTunes inte redan har allt innehåll. Det räknas som att du valt att ta bort allt, och då "synkar" iTunes bort allt från telefonen också. Jag vet att det är irriterande att det inte går att säga till iTunes att inte ta bort innehållet, utan att istället kopiera över det till datorn, men det är ett sätt att förhindra olaglig kopiering antar jag.

Du måste först göra en backup av ditt iTunes-bibliotek (kopiera hela mappen) och sedan blåsa datorn, lägga in biblioteket igen (skriva över det tomma biblioteket), och sedan skall allt vara frid och fröjd.
Citera
2010-12-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Tror en del av strategin är att tvinga folk att använda deras spelare för att uppnå full funktionalitet. Visst, itunes funkar visserligen med win men långt från bra. Kravet på quicktime är märkligt enbart för att kunna spela lite musik (om man hellre föredrar vlc för video).

Systemet med synkronisering är nog det sämsta för de som använder det tillsammans med iPod/iPhone och som vill använda andra spelare. Istället för att skapa sökbara index från en katalogstruktur och erbjuda plug'n'play kastas filerna om och får nya icke-läsbara filnamn. Detta enbart för att låsa användare till iTunes (och möjligen till itunes store). Kan visserligen förstå syftet om det är en ren affärsstrategi, men det finns bättre alternativ och jag anser att det är dassigt att de inte öppnar upp för fri konkurrens på marknaden.

Min fetstil ovan.

Det där förstår jag inte riktigt vad du menar med?

iTunes har ju all musik i en väldigt logisk och tydlig mappstruktur. Mapp med artistnamn och i den undermappar för de album det handlar om, och i dessa själva musikfilerna som har samma namn som låten har.

Det är ju helt sökbart, bara att slå in artist, album eller sångnamn i antingen sökrutan i iTunes, eller söka på datorn om iTunes inte är startat.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-22, 08:32
Medlem
TheRealEnDumEns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
OK, jag tänker inte ge mig in i erat lilla bråk, tänkte bara köra lite OT, och svara på din fråga.
Vad jag vet går det inte att synka över innehållet från din iPhone till datorn om iTunes inte redan har allt innehåll. Det räknas som att du valt att ta bort allt, och då "synkar" iTunes bort allt från telefonen också. Jag vet att det är irriterande att det inte går att säga till iTunes att inte ta bort innehållet, utan att istället kopiera över det till datorn, men det är ett sätt att förhindra olaglig kopiering antar jag.

Du måste först göra en backup av ditt iTunes-bibliotek (kopiera hela mappen) och sedan blåsa datorn, lägga in biblioteket igen (skriva över det tomma biblioteket), och sedan skall allt vara frid och fröjd.

Fast man MÅSTE inte göra så, det går faktiskt att lösa även om man missade att ta en backup:
http://www.ipodtocomputercopy.com/dvdvideoguide/how-to-transfer-and-copy-music-video-photo-ibook-ringtone-camera-roll-from-iphone-to-mac.html
Citera
2010-12-22, 09:52
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealEnDumEn
Fast man MÅSTE inte göra så, det går faktiskt att lösa även om man missade att ta en backup:
http://www.ipodtocomputercopy.com/dvdvideoguide/how-to-transfer-and-copy-music-video-photo-ibook-ringtone-camera-roll-from-iphone-to-mac.html

Se där, verkar vara en trevlig programvara. Det skulle vara bra om det fanns möjlighet att göra det med vanliga iTunes dock.
Citera
2010-12-22, 10:00
Medlem
Citat:

Citat:
Se där, verkar vara en trevlig programvara. Det skulle vara bra om det fanns möjlighet att göra det med vanliga iTunes dock.

Det var det jag tänkte på också. Ska det behövas en tredjeparts program för att kopiera över all info från en iPhone/iPod till iTunes? Att det inte är grundläggande är ju väldigt beklagligt, de kanske blir "one more thing" på nån seminarium där Steve Jobs berättar om den revolutionerande funktionen där man kan kopiera över allt från iPhone/iPod till iTunes.

Sen säger du ei96byod att de kan vara för att inte olagliga låtar och annat ska kopieras över.
Det kan låta logiskt, men ändå inte. Jag menar, om jag tar mina köpta skivor och rippar dom på min Windows/Mac dator snyggt och sen skickar över till iTunes för att sen kopiera över till mobilen, vad händer då när jag måste formaterar datorn? Även om låtarna är lagligt köpta så går det ändå inte att skicka över från iPhone/iPod till iTunes... så det stämmer inte.
Senast redigerad av Pulse82 2010-12-22 kl. 10:07.
Citera
2010-12-22, 10:04
Medlem
TheRealEnDumEns avatar
Citat:
Det var det jag tänkte på också. Ska det behövas en tredjeparts program för att kopiera över all info från en iPhone/iPod till iTunes? Att det inte är grundläggande är ju väldigt beklagligt, de kanske blir "one more thing" på nån seminarium där Steve Jobs berättar om den revolutionerande funktionen där man kan kopiera över allt från iPhone/iPod till iTunes.

Sen säger du ei96byod att de kan vara för att inte olagliga låtar och annat ska kopieras över.
Det kan låta logiskt, men ändå inte. Jag menar, om jag tar mina köpta skivor och rippar dom på min Windows/Mac dator snyggt och sen skickar över till iTunes för att sen kopiera över till mobilen, vad händer då när jag måste formaterar datorn? Även om låtarna är lagligt köpta så går det ändå inte att skicka över från iPhone/iPod till iTunes... så det stämmer inte.

Jag tror mycket väl att det stämmer. Hur tror du Apple har fått så många skivbolag att sälja sin musik på iTunes store? Det är världens största musikaffär. (!)
Självklart är det för att blidka stofilerna högst upp. "se här, användaren kan inte föra över till kompisar hur som helst. det har vi satt stopp för"
Citera
2010-12-22, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealEnDumEn
Jag tror mycket väl att det stämmer. Hur tror du Apple har fått så många skivbolag att sälja sin musik på iTunes store? Det är världens största musikaffär. (!)
Självklart är det för att blidka stofilerna högst upp. "se här, användaren kan inte föra över till kompisar hur som helst. det har vi satt stopp för"

Men för oss som inte vill köpa musik från iTunes?
För oss som har originalskivorna från gamla album och annat som vill rippa och föra över till telefonen. Tänk efter lite nu, jag har inte gjort något olagligt, tar mina köpta skivor, rippar i mp3 och för över till mobilen från datorn, formaterar datorn, och sen kan jag inte kopiera över?
Dessa saker borde vara grundläggande egentligen, dessa saker borde vara självklarhet för Apple, men ändå inte.

Apple och logik fungerar inte, men som sagt, kommer säkert vara en revolutionerande grej om 5 år då Steve Jobs ligger i sin dödsbädd och berättar om hur coolt det är att kopiera från telefon till datorn.
Citera
2010-12-22, 10:25
Medlem
TheRealEnDumEns avatar
Citat:
Men för oss som inte vill köpa musik från iTunes?
För oss som har originalskivorna från gamla album och annat som vill rippa och föra över till telefonen. Tänk efter lite nu, jag har inte gjort något olagligt, tar mina köpta skivor, rippar i mp3 och för över till mobilen från datorn, formaterar datorn, och sen kan jag inte kopiera över?
Dessa saker borde vara grundläggande egentligen, dessa saker borde vara självklarhet för Apple, men ändå inte.

Apple och logik fungerar inte, men som sagt, kommer säkert vara en revolutionerande grej om 5 år då Steve Jobs ligger i sin dödsbädd och berättar om hur coolt det är att kopiera från telefon till datorn.

Men sen när har företagen inte sett potentialen att ta betalt en gång till för samma material?
Varför tror du massor av cd-skivor hade kopieringsskydd för inte så länge sen? Varför tror du man har det på bluray-filmer? Självklart tycker jag oxå att man ska ha all rätt att rippa en film till sin mediaserver så man slipper fippla med skivor, men se det tycker inte filmbolagen. Man ska gladeligen pytsa ut en massa pengar till för att få samma material på ett annat medium.
Det här är ju långt ifrån en nyhet, och det är ju först nu på senare tid som företagen något sånär börjat släppa på tyglarna då de märkt att det bara skapar irritation hos kunden. Apple har ju inte DRM-skydd på sin musik längre iaf, och har man köpt all sin musik i iTunes så håller Apple själva med backupen. Alltid något.
Men att just funktionen att inte kunna kopiera från telefonen till en dator är, med all säkerhet, bara för att det inte ska vara "för" lätt att ge sin kompis en massa musik när man är på besök. (det går ju som sagt lätt att kringgå ändå)
Citera
2010-12-22, 10:27
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför sorterar du då inte dina musikfiler och får ordning på dem? Det är inte så jäkla jobbigt. Och du kan ju om du vill fortfarande gå in i mapparna och låta iTunes spela dem därifrån ungefär som vilken musikspelare som helst.

Att gränssnittet på iTunes skulle vara klumpigt och väldigt långsamt påstår jag är rent trams oavsett PC eller Mac. Man klickar på det man vill ska ske och det sker normalt på nåt ynka ögonblick. Piggast på Mac givetvis.

Du kan ju bara söka på iTunes på Youtube så ser du själv hur det normalt är.

Bara ett exempel på Mac, jäkligt segt.... http://www.youtube.com/watch?v=vNCMTbPzK6E

Dr Tinnitus

Dr Tinnitus
Jag HAR redan ordning på dem, i de kataloger de ligger på i explorer. Jag vill inte gå in och mixtra i dem igen för Itunes skull när jag har nästan 30 000 låtar.

Jodå, segt och jävligt är det. Går ej att förstora eller minska olika menyer eller fönster heller. Illa programmerat skräp är vad det är.
Citera
2010-12-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Jag HAR redan ordning på dem, i de kataloger de ligger på i explorer. Jag vill inte gå in och mixtra i dem igen för Itunes skull när jag har nästan 30 000 låtar.

Jodå, segt och jävligt är det. Går ej att förstora eller minska olika menyer eller fönster heller. Illa programmerat skräp är vad det är.

Då kan du ange i iTunes att de ska spelas från den plats de ligger, sen drar du in det du vill spela i iTunesfönstret och spela. Inga filer ändras raderas eller flyttas från sin originalplats........

Citat:
Lägga till objekt i biblioteket utan att kopiera dem till mappen iTunes
När du importerar en låt från en CD eller hämtar en låt från Internet, hamnar filen här:

[Hem]/Musik/iTunes

När du lägger till en fil som redan finns på datorn i iTunes-biblioteket genom att dra filen till iTunes-fönstret eller välja Arkiv > Lägg till i bibliotek placerar iTunes en kopia av filen i mappen iTunes. Originalfilen finns kvar på samma plats som tidigare.

Du kan ändra den här inställningen så att objekt visas i iTunes utan att läggas till i mappen iTunes. På det här sättet kan du, till exempel, förvara videofiler någon annanstans än på din interna hårddisk.

Så här lägger du till filer i biblioteket utan att lägga till dem i mappen iTunes:

Välj iTunes > Inställningar och klicka sedan på Avancerat.

Avmarkera kryssrutan ”Kopiera filer”.

Från och med nu visas filen i iTunes när du drar en fil till biblioteket eller väljer Arkiv > Lägg till i biblioteket, men den faktiska filen varken kopieras eller flyttas.

TIPS: Du tillfälligt växla den här inställningen genom att hålla ned alternativtangenten när du drar filer till iTunes-fönstret.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in