Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-17, 07:42
Bannlyst
Hittar ingen specifik tråd för den ständigt pågående diskussionen om iTunes vara eller icke vara.

Jag tycker att iTunes suger. Det är omständligt och skitnödigt. Programmet vill att jag ska vilja mycket mer, men tyvärr Apple: jag vill bara trycka på play och sedan hålla käft och lyssna. Jag vill inte att någon mjukvara ska sortera någonting åt mig, jag vill inte ta ställning till dittan eller dattan, jag vill inte ha "information om spår" och jag bryr mig inte ett jävla skit om vad en ID-tag är för någonting. Jag vill inte importera någonting, jag vill inte se något albumomslag, jag vill inte att min musikspelare ska täcka halva skärmen, jag vill inte ha någonting med iTunes att göra.

Jag vill ha Winamp.
Citera
2010-12-17, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBG_hustler
Hittar ingen specifik tråd för den ständigt pågående diskussionen om iTunes vara eller icke vara.

Jag tycker att iTunes suger. Det är omständligt och skitnödigt. Programmet vill att jag ska vilja mycket mer, men tyvärr Apple: jag vill bara trycka på play och sedan hålla käft och lyssna. Jag vill inte att någon mjukvara ska sortera någonting åt mig, jag vill inte ta ställning till dittan eller dattan, jag vill inte ha "information om spår" och jag bryr mig inte ett jävla skit om vad en ID-tag är för någonting. Jag vill inte importera någonting, jag vill inte se något albumomslag, jag vill inte att min musikspelare ska täcka halva skärmen, jag vill inte ha någonting med iTunes att göra.

Jag vill ha Winamp.

Du får klara dig med VLC tillsvidare
Citera
2010-12-17, 08:55
Medlem
Citat:

God morgon, och jag vill tacka för denna trådstart då jag tycker det var ett bra initiativ.

Citat:
Jag tycker att iTunes suger.

Ok, den åsikten får du naturligtvis ha....

Citat:
Det är omständligt och skitnödigt.

....liksom denna. Men som jag skrivit flera gånger tidigare så är i alla fall min egen upplevelse att väldigt många som ogillar iTunes gör det p g a bl a okunnighet. Vi ska se om vi kan finna ut hur det är i just ditt fall.

Citat:
Programmet vill att jag ska vilja mycket mer, men tyvärr Apple: jag vill bara trycka på play och sedan hålla käft och lyssna.

Hm..... Oavsett vad nu Apple vill eller inte vill, så känner jag personligen inte igen något i detta påstående. Därför att DU väljer ju vad du själv vill göra med iTunes. Vill du göra en massa annat jox så finns det en massa annat jox du kan göra, om du vill.

Vill du bara trycka på play och sedan hålla käft och lyssna, så går det alldeles utmärkt bra även i iTunes!!

Citat:
Jag vill inte att någon mjukvara ska sortera någonting åt mig,

Ok, då ska jag tala om för dig att även detta går med iTunes. Därför att man kan tala om för iTunes var t ex en mapp med musik, eller var filerna ligger, sen kan iTunes spela dessa från den plats de ligger utan att röra något utan det ligger kvar där de ligger, och inget importeras in i iTunes.

Alltså, du kan åter igen välja själv hur du vill göra och vad iTunes ska göra eller inte göra.

Citat:
jag vill inte ta ställning till dittan eller dattan, jag vill inte ha "information om spår"

Och även detta är ju något som du helt fritt väljer om du vill använda eller inte, och inget som iTunes tvingar på dig, det bara ger dig möjligheten om du vill.

Citat:
och jag bryr mig inte ett jävla skit om vad en ID-tag är för någonting.

Oavsett vad du tycker om ID-taggar så är detta en standard sedan länge, som ALLA musikspelarprogram har nytta av och med dessa kan identifiera musiken bättre, och därmed både hjälpa dig och ge dig fler möjligheter. Dessa ID-taggar ligger inbakade på alla original-CD man köper sedan en massa år tillbaka, så man kommer i princip aldrig undan från dessa då de "bara finns" i det mesta av digital musik som finns. Det är alltså inget Apple-påfund som bara de pysslar med.

Därför är det också bäst om man har ordning på ID-taggarna i sin musik, vilket i de flesta fall sköter sig själv och problem brukar oftast bara ske med musik man laddat hem från mer eller mindre obskyra sidor på nätet där folk ha slabbat med egna ID-taggar och inte fått till det korrekt. Då får den som laddar hem dessa problem om han inte ser till att rätta till dessa ID-taggar.

Citat:
Jag vill inte importera någonting,

Fritt val igen, så du måste heller inte importera någonting om du inte vill. Det kan spelas ändå om du vill det, som jag beskrev tidigare.

Men, om du inte vill importera någonting hur har du gjort när du fått in din musik in i din dator? Då har du ju i princip redan importera det till din dator, eller hur? Varför skulle det då vara så himla otrevligt att i samma veva bara lägga in det i iTunes? Då har du ju all musik väl samlad och väl organiserad på ett mycket bra sätt på ett enda ställe. Lätt att hitta, lätt att söka i, lätt att använda.

Varför verkar folk så ofta vara emot att ha sin musik väl organiserad i ett bibliotek så att man mycket lättare kan hitta allt?

Förstår inte hur folk kan se detta som något negativt?

Citat:
jag vill inte se något albumomslag,

Du behöver inte heller se några skivomslag om du inte vill.....

Men, är du helt ärlig nu, eller missar jag hur du menar?

1. Menar du att du aldrig på något vill se skivomslag, eller ens kunna se skivomslag? Då får jag nog säga att du är unik...

2. Om du däremot menar att du inte vill se skivomslag på skärmen så fort du spelar musiken, för det t ex skymmer annat du vill göra, men vill kunna se skivomslag när du verkligen vill se dessa själv? Ja då är det ju som jag skrev tidigare, bara att välja själv.

Citat:
jag vill inte att min musikspelare ska täcka halva skärmen,

Och det behöver heller inte iTunes göra utan den kan användas som minispelare eller minimeras helt så den inte alls är på skärmen och ändå spela musik och kan styras med knappar på tangentbordet, eller fjärrstyras med en iPhone/iPod Touch.

Citat:
jag vill inte ha någonting med iTunes att göra.

Det är givetvis ett fritt val i denna vår fria värld.

Men, som vi kan se ovan så har du påstått en hel radda saker om iTunes, eller hur du tror eller menar att iTunes är, men i princip alla har visat sig vara mer eller mindre felaktiga. Så det verkar som om även din åsikt om iTunes i första hand grundar sig på ren okunnighet och förutfattade meningar, och det är ju det som är så synd. Att man bestämt sig att tycka något är skit fast man uppenbarligen inte vet riktigt vad det handlar om och sitter och tror en massa saker som inte stämmer.

Citat:
Jag vill ha Winamp.

Var så god, bara kör Winamp du, men då borde du ju vara klar över att saker du påstod vara negativa om iTunes faktisk även kan bli lika negativa på Winamp om det vill sig.....

Du kan få Winamp att täcka mer på skärmen, om du vill.

Winamp har nytta av korrekta ID-taggar.

Nu hoppas jag detta blir en bra tråd, där de som ogillar iTunes lägger fram orsakerna till sitt ogillande på ett bra sätt. Alltså med mer specifika förklaringar än att bara grymta "det är världens skit" eller liknande. För får vi lite mer beskrivning om vad som upprör så kanske vi kan reda ut ev. missförstånd och förklara hur det kan fixas till det bättre, och det är väl i så fall bra.

Det vore också önskvärt att de som har lite mer erfarenhet av iTunes skriver i tråden och berättar vad de tycker om iTunes och varför, samt gärna är med på att reda ut saker som folk menar är dumt med iTunes. För ofta har det ju visat sig att folk missuppfattat saker och ting med iTunes.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-17 kl. 09:04.
Citera
2010-12-17, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
God morgon […]
Morrn!

Citat:
Men som jag skrivit flera gånger tidigare så är i alla fall min egen upplevelse att väldigt många som ogillar iTunes gör det p g a bl a okunnighet. Vi ska se om vi kan finna ut hur det är i just ditt fall.

Jag påstår inte att jag är fullständigt kunnig, men absolut inte okunnig. Jag har nu använt iTunes i ett och ett halvt år på min MBP och således fått en hel del erfarenhet av programmet.

Citat:
Hm..... Oavsett vad nu Apple vill eller inte vill, så känner jag personligen inte igen något i detta påstående. Därför att DU väljer ju vad du själv vill göra med iTunes. Vill du göra en massa annat jox så finns det en massa annat jox du kan göra, om du vill.

Vill du bara trycka på play och sedan hålla käft och lyssna, så går det alldeles utmärkt bra även i iTunes!!
Nej, jag kan inte bara trycka på play och hålla käften. Först måste jag öppna iTunes, vilket tar en evighet i jämförelse med Winamp. När jag körde Windows (på en burk från 1700-talet) fungerade Winamp så bra och smidigt att jag kunde låta programmet starta vid datoruppstart. Det tog en millisekund att sätta igång. iTunes? 5 sekunder? Det är för lång tid i datorvärlden.

Citat:
Ok, då ska jag tala om för dig att även detta går med iTunes. Därför att man kan tala om för iTunes var t ex en mapp med musik, eller var filerna ligger, sen kan iTunes spela dessa från den plats de ligger utan att röra något utan det ligger kvar där de ligger, och inget importeras in i iTunes.

Alltså, du kan åter igen välja själv hur du vill göra och vad iTunes ska göra eller inte göra.

[…]

Fritt val igen, så du måste heller inte importera någonting om du inte vill. Det kan spelas ändå om du vill det, som jag beskrev tidigare.
Jag spelar mina MP3-or från en extern HDD. De är varken kopierade eller importerade eller allt vad det heter: jag har gjort som du säger och talat om för iTunes var mina filer ligger.

(snart kommer jag till huvudpoängen)

Citat:
Och det behöver heller inte iTunes göra utan den kan användas som minispelare eller minimeras helt så den inte alls är på skärmen och ändå spela musik och kan styras med knappar på tangentbordet, eller fjärrstyras med en iPhone/iPod Touch.
När jag körde Winamp gjorde jag programmet så litet (i pixelhöjd) att det låg "gömt" i menyraden högst upp på skärmen. En liten alt-tabb så var jag där. Kanske går det att att göra även med iTunes utan tilläggsprogram? Här hänvisar jag till min egen okunnighet.

Citat:
Så det verkar som om även din åsikt om iTunes i första hand grundar sig på ren okunnighet och förutfattade meningar, och det är ju det som är så synd.
Förutfattade meningar var det, ja. *host*

Nu till huvudpoängen:

All min musik är sorterad i filsystemet efter genre, undergenre, under-undergenre osv. Vi snackar ett tiotusental låtar varar minst hälften jag aldrig har hört, av band jag inte känner igen. Utan korrekta ID-taggar (vilket saknas alldeles för ofta: det är en fin funktion, men endast i teorin) är det således helt omöjligt att sortera musiken i iTunes. Om jag vill höra ett band som har genre-taggen "alternative" (i mitt filsystem sorterat under Punk > HC > Danmark > 1980-85) måste jag känna till bandnamnet, vilket jag inte gör. När jag lyssnar på musik kan jag bli jävligt sugen på dansk, alternativ hardcore från tidigt åttiotal, men det hjälper mig inte om jag inte vet exakt vilket band jag vill höra. Kanske finns det fyra band i min samling som passar in och dessa band ligger finfint sorterade i mitt filsystem. Jag har fullständig översikt och kan njuta av min välsorterade punksamling. I iTunes? Glöm det. Glööööööööm det. Okunskap?

Huvudpoäng nummer två:

Jag kan fortfarande använda iTunes och gör det idag. Det är bara krångligare. När jag använde Winamp kunde jag markera en, två eller flera mappar som innehöll de genrer/band/skivor jag ville spela. Sedan högerklickade jag och körde i Winamp. Det tog en millisekund innan den danska HC:n dundrade loss. Detta kan jag inte göra med iTunes. Jag kan nämligen inte markera mappar utan måste markera filer innan jag väljer att spela upp. När jag efter många svordomar ändå har markerat de filer jag vill spela och fått in dem i iTunes kommer det: Buggen. Buggen!! Den första filen jag markerat spelas två (!!!) gånger! Har du hört riktigt fin dansk alternativ hardcore från tidigt åttiotal? Vet du hur hemskt det är att höra skiten två gånger?!

Tack för att du ägnar tid och energi på samtalet. Du får gärna upplysa mig om hur jag kan förbättra mitt användande av iTunes.
Citera
2010-12-17, 13:33
Medlem
Citat:
Morrn!

Middag....

Citat:
Jag påstår inte att jag är fullständigt kunnig, men absolut inte okunnig. Jag har nu använt iTunes i ett och ett halvt år på min MBP och således fått en hel del erfarenhet av programmet.

Och jag är på ingavis heller fullständigt kunnig på iTunes, men har kört de i ett gäng år nu, och märker i princip dagligen att folk tror och påstår en massa saker om iTunes som inte stämmer.

Citat:
Nej, jag kan inte bara trycka på play och hålla käften. Först måste jag öppna iTunes, vilket tar en evighet i jämförelse med Winamp. När jag körde Windows (på en burk från 1700-talet) fungerade Winamp så bra och smidigt att jag kunde låta programmet starta vid datoruppstart. Det tog en millisekund att sätta igång. iTunes? 5 sekunder? Det är för lång tid i datorvärlden.

Tja, vad som är en evighet eller inte är väl relativt som allt annat, men om man är så kinkig att man går upp i spinn och börjar ogilla nåt för några tiondelar eller ett par sekunder hit eller dit, så menar jag att man nog har andra problem än bara iTunes här i livet. Då skulle väl väldigt många "hata" FB då det kan ta flera sekunder att ladda nästa sida m.m. då det kan vara skapligt segt till och från...

Nåväl, jag har en MBP jag med och klockade nyss hur fort iTunes startade med sina 16 000 låtar, och det var ca 2,5 sekund. Att starta och få ljud från musik var 3-4 sekunder. Känns lite överdrivet om man sitter och tycker det skulle vara en evighet och nåt man inte står ut med. Väldigt många andra program tar klart mer tid att starta.

På mina äldre Windows-maskiner var iTunes inte lika snabbt, men inte direkt segt heller.

Citat:
Jag spelar mina MP3-or från en extern HDD. De är varken kopierade eller importerade eller allt vad det heter: jag har gjort som du säger och talat om för iTunes var mina filer ligger.

(snart kommer jag till huvudpoängen)

Okay....

Citat:
När jag körde Winamp gjorde jag programmet så litet (i pixelhöjd) att det låg "gömt" i menyraden högst upp på skärmen. En liten alt-tabb så var jag där. Kanske går det att att göra även med iTunes utan tilläggsprogram? Här hänvisar jag till min egen okunnighet.

Förutfattade meningar var det, ja. *host*

Verkar vara en smidig funktion. Själv låter jag oftast iTunes försvinna ned i docken om jag inte vill se det medan det spelar, eller klickar på gröna punkten uppe till vänster och får en pluttig liten spelare som kan ligga framme där man vill ha den.

Citat:
Nu till huvudpoängen:

All min musik är sorterad i filsystemet efter genre, undergenre, under-undergenre osv. Vi snackar ett tiotusental låtar varar minst hälften jag aldrig har hört, av band jag inte känner igen. Utan korrekta ID-taggar (vilket saknas alldeles för ofta: det är en fin funktion, men endast i teorin) är det således helt omöjligt att sortera musiken i iTunes. Om jag vill höra ett band som har genre-taggen "alternative" (i mitt filsystem sorterat under Punk > HC > Danmark > 1980-85) måste jag känna till bandnamnet, vilket jag inte gör. När jag lyssnar på musik kan jag bli jävligt sugen på dansk, alternativ hardcore från tidigt åttiotal, men det hjälper mig inte om jag inte vet exakt vilket band jag vill höra. Kanske finns det fyra band i min samling som passar in och dessa band ligger finfint sorterade i mitt filsystem. Jag har fullständig översikt och kan njuta av min välsorterade punksamling. I iTunes? Glöm det. Glööööööööm det. Okunskap?

Ok, det kan ju givetvis bli ett problem, men då ett problem du faktiskt skapat själv genom att inte ha bättre ordning på din musik från början.

Jag har själv haft en liknande upplevelse fast inte i lika stor omfattning. Då jag hade ett gäng olika CD där det var felaktig eller bristfällig info om vad det var för låtar eller grupper, kassa ID-taggar m.m. Detta tog några timmar att reda ut och göra egna nya och korrekta ID-taggar. Men, det var definitivt värt besväret för nu är ju all denna musik också välorganiserad i iTunes-biblioteket och mycket bättre sökbar m.m.

Du låter lite som de gamla skrotgubbarna som vägrar att går över till att använda dator, och vägrar att märka upp och organisera delarna ordentligt på lagret utan det ska ligga i högar och drivor utmed väggarna i en salig blandning. Det tycker de är bäst får så har de alltid haft det och inget kan vara bättre och smidigare än deras lösning som de alltid haft....

Citat:
Huvudpoäng nummer två:

Jag kan fortfarande använda iTunes och gör det idag. Det är bara krångligare. När jag använde Winamp kunde jag markera en, två eller flera mappar som innehöll de genrer/band/skivor jag ville spela. Sedan högerklickade jag och körde i Winamp. Det tog en millisekund innan den danska HC:n dundrade loss. Detta kan jag inte göra med iTunes. Jag kan nämligen inte markera mappar utan måste markera filer innan jag väljer att spela upp. När jag efter många svordomar ändå har markerat de filer jag vill spela och fått in dem i iTunes kommer det: Buggen. Buggen!! Den första filen jag markerat spelas två (!!!) gånger! Har du hört riktigt fin dansk alternativ hardcore från tidigt åttiotal? Vet du hur hemskt det är att höra skiten två gånger?!

Tja, återigen så är det du själv i första hand som skapat det problemet med den röra du har din musik. Hade du haft ordning på det så att iTunes eller andra musikprogram vet vad det är för något, så hade du inte haft det problemet. Inga musikprogram är tankeläsare utan måste kunna identifiera musiken på något sätt, t ex med ID-taggar som ju är en standard.

Citat:
Tack för att du ägnar tid och energi på samtalet. Du får gärna upplysa mig om hur jag kan förbättra mitt användande av iTunes.

Ja det är helt ärligt intressant att höra mer ingående förklaringar på vad folk upplever för egenheter, för eller nackdelar med iTunes, och jämförelser med andra musikprogram. Jag gillar iTunes och ser ingen anledning för mig att krångla med att byta till nåt annat. Men det betyder inte att jag påstår att iTunes skulle vara perfekt felfritt och kunna allt. Men, det är inte så dåligt som vissa vill påstå.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-17, 13:36
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:

Jag vill ha Winamp.
Har du kollat upp alternativ istället för att låsa dig så surt? Eller är det bara winamp du vill ha? Isåfall ser jag inte diskussionsvärdet.

Är din fråga "Vad är ett bra alternativ till iTunes?" Så kan jag hjälpa dig!
Om du tittar på alternativ till iTunes så borde det finnas något som passar dig.

Cog är ganska likt winamp.
Låt oss veta om det gjorde dig gladare/vilket du bestämde dig för. Lycka till!
Citera
2010-12-17, 13:38
Medlem
Sllones avatar
Oh mah gad!
The shit never ends huh?

Vad är det komplicerade med iTunes? Jag förstår ärligt talat inte. Om de tar en miljon år för dig att öppna iTunes så kanske investera i en snabbare dator?
Ska se hur långt de tar för mig..
(Räknar) 1,2... Ah på 2 är jag inne. Sen klickar jag på ett album eller går in i en spellista och dubbelklickar på någon låt sen stänger jag ner de.
"Spelar upp de och håller käften" som du säger.

http://img442.imageshack.us/img442/299/skrmavbild20101217kl133.jpg

Ser de här komplicerat ut?
Jag har de sorterat genom album för de e så jag föredrar de.
Jag tycker det ser snyggare ut också med att ha albumbilder på alla mina album men det är väl mer personlig smak, som du ser uppe i högra hörnet kan du sortera det på andra olika sätt också så du får de likna ditt älskade winamp.

http://img815.imageshack.us/img815/4785/skrmavbild20101217kl131.jpg

Denna kanske? Ser de komplicerat ut?
För att enklare hitta all musik jag har så lägger jag in de i spellistor. (jag har en rätt blandad musikstil)
Perfekt sätt att hitta låtarna du känner att du vill lyssna på för då kan du bara starta upp iTunes och klicka på ngt och sen stänga ner de så de körs i bakgrunden.

Som du ser, ingen komplexitet.
Jag har mina spellistor, jag har "smarta" spellistor också. Sen har jag Genius och Genius mixes när jag känner att jag vill ha lite variation och jag har Ping och Genius recommendations fältet på sidan där jag enkelt hittar ny musik att köpa och ja jag köper min musik.
Jag anser att iTunes är de bästa sättet att upptäcka ny musik.

Jag älskar AAC formatet på 256kbit istället för MP3.
Och dom låtarna som jag inte köper konverterar jag till AAC ändå. Det låter mycket bättre i mina öron än vad MP3 någonsin gör.

Ett råd är att desto mer du använder iTunes så som det är menat att fungera desto enklare blir de.
Om du vill ha din musik på en extern hårddisk så lägg ditt iTunes bibliotek på den externa hårddisken då.
Ha inte en massa oberoende filer och mappar för sånt är katastrof.
Ha allting i din iTunes mapp och sen välj vart du vill ha den mappen.
Senast redigerad av Sllone 2010-12-17 kl. 13:41.
Citera
2010-12-17, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ok, det kan ju givetvis bli ett problem, men då ett problem du faktiskt skapat själv genom att inte ha bättre ordning på din musik från början.

Jag har själv haft en liknande upplevelse fast inte i lika stor omfattning. Då jag hade ett gäng olika CD där det var felaktig eller bristfällig info om vad det var för låtar eller grupper, kassa ID-taggar m.m. Detta tog några timmar att reda ut och göra egna nya och korrekta ID-taggar. Men, det var definitivt värt besväret för nu är ju all denna musik också välorganiserad i iTunes-biblioteket och mycket bättre sökbar m.m.

Du låter lite som de gamla skrotgubbarna som vägrar att går över till att använda dator, och vägrar att märka upp och organisera delarna ordentligt på lagret utan det ska ligga i högar och drivor utmed väggarna i en salig blandning. Det tycker de är bäst får så har de alltid haft det och inget kan vara bättre och smidigare än deras lösning som de alltid haft....

Tja, återigen så är det du själv i första hand som skapat det problemet med den röra du har din musik. Hade du haft ordning på det så att iTunes eller andra musikprogram vet vad det är för något, så hade du inte haft det problemet. Inga musikprogram är tankeläsare utan måste kunna identifiera musiken på något sätt, t ex med ID-taggar som ju är en standard.
Ska jag ha bättre ordning på min musik? Hur i hela världen ska det gå till? Kan man lägga in alla de attribut som är av värde för mig som musikintresserad i en ID-tag? Vi snackar genre, undergenre, geografiskt ursprung och epok. Om det är möjligt: varför är det bättre med ID-tag och alla skivor i samma låda än att ha välsorterade hyllor längs väggarna?

Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Har du kollat upp alternativ istället för att låsa dig så surt? Eller är det bara winamp du vill ha? Isåfall ser jag inte diskussionsvärdet.

Är din fråga "Vad är ett bra alternativ till iTunes?" Så kan jag hjälpa dig!
Om du tittar på alternativ till iTunes så borde det finnas något som passar dig.

Cog är ganska likt winamp.
Låt oss veta om det gjorde dig gladare/vilket du bestämde dig för. Lycka till!
Jag letar inte alternativa mediespelare eftersom iTunes är det bästa som finns till Mac OS X. Tack ändå!

Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Oh mah gad!
The shit never ends huh?

Vad är det komplicerade med iTunes? Jag förstår ärligt talat inte. Om de tar en miljon år för dig att öppna iTunes så kanske investera i en snabbare dator?
Ska se hur långt de tar för mig..
(Räknar) 1,2... Ah på 2 är jag inne. Sen klickar jag på ett album eller går in i en spellista och dubbelklickar på någon låt sen stänger jag ner de.
"Spelar upp de och håller käften" som du säger.

http://img442.imageshack.us/img442/299/skrmavbild20101217kl133.jpg

Ser de här komplicerat ut?
Jag har de sorterat genom album för de e så jag föredrar de.
Jag tycker det ser snyggare ut också med att ha albumbilder på alla mina album men det är väl mer personlig smak, som du ser uppe i högra hörnet kan du sortera det på andra olika sätt också så du får de likna ditt älskade winamp.

http://img815.imageshack.us/img815/4785/skrmavbild20101217kl131.jpg

Denna kanske? Ser de komplicerat ut?
För att enklare hitta all musik jag har så lägger jag in de i spellistor. (jag har en rätt blandad musikstil)
Perfekt sätt att hitta låtarna du känner att du vill lyssna på för då kan du bara starta upp iTunes och klicka på ngt och sen stänga ner de så de körs i bakgrunden.

Som du ser, ingen komplexitet.
Jag har mina spellistor, jag har "smarta" spellistor också. Sen har jag Genius och Genius mixes när jag känner att jag vill ha lite variation och jag har Ping och Genius recommendations fältet på sidan där jag enkelt hittar ny musik att köpa och ja jag köper min musik.
Jag anser att iTunes är de bästa sättet att upptäcka ny musik.

Jag älskar AAC formatet på 256kbit istället för MP3.
Och dom låtarna som jag inte köper konverterar jag till AAC ändå. Det låter mycket bättre i mina öron än vad MP3 någonsin gör.

Ett råd är att desto mer du använder iTunes så som det är menat att fungera desto enklare blir de.
Om du vill ha din musik på en extern hårddisk så lägg ditt iTunes bibliotek på den externa hårddisken då.
Ha inte en massa oberoende filer och mappar för sånt är katastrof.
Ha allting i din iTunes mapp och sen välj vart du vill ha den mappen.
Ja, jag tycker att det ser komplicerat ut. Jag tycker det är lättare att överskåda min skivsamling i operativsystemets filsystem. Dessutom har jag svårt att lita på någon som använder sig av spellistor…
Citera
2010-12-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ska jag ha bättre ordning på min musik? Hur i hela världen ska det gå till? Kan man lägga in alla de attribut som är av värde för mig som musikintresserad i en ID-tag? Vi snackar genre, undergenre, geografiskt ursprung och epok. Om det är möjligt: varför är det bättre med ID-tag och alla skivor i samma låda än att ha välsorterade hyllor längs väggarna?

Som jag sa tidigare så kan jag inte iTunes utan och innan som min egen ficka. Men, jag vet att det är väldigt flexibelt och att man kan välja en massa olika sätt att både lagra och presentera sin musik.

Jag tror inte iTunes kan läsa precis alla problem eller personliga önskemål i hela världen, men det klarar jäkligt mycket.

Ja, du kan ha bättre ordning. Just nu har du en ordning som DU känner dig bekant med, det betyder inte att det alltid är en bättre ordning än ett ordentligt organiserat iTunes-bibliotek.

I iTunes, när du har fått ordning på den röra du själv skapar (med att ha musik utan vettiga ID-taggar) så kan du ju söka på nästan vad som helst, så ploppar det blixtsnabbt fram på skärmen, UTAN att du behöver gå i in några mappar och leta/rota. Du får det direkt på skärmen och listat som genre, bpm, artist, album, låtnamn, kompositör, samlingar, årtal eller i princip vad som helst. Det enda som krävs är att DU fyller i den info som saknas, eller lägger till tilläggsinfo som du tycker är viktig. Det finns nästan inga gränser.

Citat:
Ja, jag tycker att det ser komplicerat ut. Jag tycker det är lättare att överskåda min skivsamling i operativsystemets filsystem. Dessutom har jag svårt att lita på någon som använder sig av spellistor…

Hur kan det vara komplicerat att se skivomslag, som du kan organisera efter artister eller annat, och välja vilken storlek de ska visas?

Du kan ju även välja att de allt i bara textkollumner på olika sätt, fortfarande med möjlighet att visa artister, album, eller annat.

Öh.... vad är det nu för fel med spellistor, och hur kan bruket av spellistor påverka om man kan lita på folk eller inte...? Sitter du och driver med oss...?

Kanske lite iTunes tränings/demo-videor kan upplysa lite?

http://www.youtube.com/watch?v=FZbWo9MsSrA

Ett helt gäng videor som visar hur man kan hanterar olika saker i iTunes

http://www.youtube.com/results?search_query=lynda.com+itunes+tutorial&aq= f

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-17 kl. 16:05.
Citera
2010-12-17, 16:02
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Jag tycker alla i tråden argumenterar i fel riktning, ni försöker sälja något till TS som han inte vill ha.
Om jag fattat det rätt så vill TS bläddra fram till filerna i operativsystemets filhanterare, dubbelklicka och lyssna. Det är allt.
Sen kan ni argumentera om hur bra en massa annat är men det är uppenbart att det inte är av intresse för TS.
Citera
2010-12-17, 16:03
Bannlyst
Jag håller med, jag tycker iTunes är skit, jag använde det förut för att synka min iphone, men som tur är så fungerar inte telefonen så då slipper jag programmet. Kör WinAmp då vad är ditt problem?
Citera
2010-12-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Jag tycker alla i tråden argumenterar i fel riktning, ni försöker sälja något till TS som han inte vill ha.
Om jag fattat det rätt så vill TS bläddra fram till filerna i operativsystemets filhanterare, dubbelklicka och lyssna. Det är allt.
Sen kan ni argumentera om hur bra en massa annat är men det är uppenbart att det inte är av intresse för TS.

Ingen försöker väl tvinga TS att använda iTunes, han gör det ju redan säger han. Men, han tycker det är dåligt och har beskrivit varför. Det är det vi diskuterar, alltså vad som är bra eller ev. dåligt, och om folk kanske fått för sig saker om iTunes som inte stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av thepogge
Jag håller med, jag tycker iTunes är skit, jag använde det förut för att synka min iphone, men som tur är så fungerar inte telefonen så då slipper jag programmet. Kör WinAmp då vad är ditt problem?

Varför är iTunes skit? Alltså, du får gärna tycka det, men upplys oss gärna varför så får vi se om det finns någon verklig och väsentlig orsak, eller om det bara är "nåt du fått för dig..."

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in