Citat:
Ursprungligen postat av GBG_hustler
Hittar ingen specifik tråd för den ständigt pågående diskussionen om iTunes vara eller icke vara.
God morgon, och jag vill tacka för denna trådstart då jag tycker det var ett bra initiativ.
Citat:
Jag tycker att iTunes suger.
Ok, den åsikten får du naturligtvis ha....
Citat:
Det är omständligt och skitnödigt.
....liksom denna. Men som jag skrivit flera gånger tidigare så är i alla fall min egen upplevelse att väldigt många som ogillar iTunes gör det p g a bl a okunnighet. Vi ska se om vi kan finna ut hur det är i just ditt fall.
Citat:
Programmet vill att jag ska vilja mycket mer, men tyvärr Apple: jag vill bara trycka på play och sedan hålla käft och lyssna.
Hm..... Oavsett vad nu Apple vill eller inte vill, så känner jag personligen inte igen något i detta påstående. Därför att DU väljer ju vad du själv vill göra med iTunes. Vill du göra en massa annat jox så finns det en massa annat jox du kan göra, om du vill.
Vill du bara trycka på play och sedan hålla käft och lyssna, så går det alldeles utmärkt bra även i iTunes!!
Citat:
Jag vill inte att någon mjukvara ska sortera någonting åt mig,
Ok, då ska jag tala om för dig att även detta går med iTunes. Därför att man kan tala om för iTunes var t ex en mapp med musik, eller var filerna ligger, sen kan iTunes spela dessa från den plats de ligger utan att röra något utan det ligger kvar där de ligger, och inget importeras in i iTunes.
Alltså, du kan åter igen välja själv hur du vill göra och vad iTunes ska göra eller inte göra.
Citat:
jag vill inte ta ställning till dittan eller dattan, jag vill inte ha "information om spår"
Och även detta är ju något som du helt fritt väljer om du vill använda eller inte, och inget som iTunes tvingar på dig, det bara ger dig möjligheten om du vill.
Citat:
och jag bryr mig inte ett jävla skit om vad en ID-tag är för någonting.
Oavsett vad du tycker om ID-taggar så är detta en standard sedan länge, som ALLA musikspelarprogram har nytta av och med dessa kan identifiera musiken bättre, och därmed både hjälpa dig och ge dig fler möjligheter. Dessa ID-taggar ligger inbakade på alla original-CD man köper sedan en massa år tillbaka, så man kommer i princip aldrig undan från dessa då de "bara finns" i det mesta av digital musik som finns. Det är alltså inget Apple-påfund som bara de pysslar med.
Därför är det också bäst om man har ordning på ID-taggarna i sin musik, vilket i de flesta fall sköter sig själv och problem brukar oftast bara ske med musik man laddat hem från mer eller mindre obskyra sidor på nätet där folk ha slabbat med egna ID-taggar och inte fått till det korrekt. Då får den som laddar hem dessa problem om han inte ser till att rätta till dessa ID-taggar.
Citat:
Jag vill inte importera någonting,
Fritt val igen, så du måste heller inte importera någonting om du inte vill. Det kan spelas ändå om du vill det, som jag beskrev tidigare.
Men, om du inte vill importera någonting hur har du gjort när du fått in din musik in i din dator? Då har du ju i princip redan importera det till din dator, eller hur? Varför skulle det då vara så himla otrevligt att i samma veva bara lägga in det i iTunes? Då har du ju all musik väl samlad och väl organiserad på ett mycket bra sätt på ett enda ställe. Lätt att hitta, lätt att söka i, lätt att använda.
Varför verkar folk så ofta vara emot att ha sin musik väl organiserad i ett bibliotek så att man mycket lättare kan hitta allt?
Förstår inte hur folk kan se detta som något negativt?
Citat:
jag vill inte se något albumomslag,
Du behöver inte heller se några skivomslag om du inte vill.....
Men, är du helt ärlig nu, eller missar jag hur du menar?
1. Menar du att du aldrig på något vill se skivomslag, eller ens kunna se skivomslag? Då får jag nog säga att du är unik...
2. Om du däremot menar att du inte vill se skivomslag på skärmen så fort du spelar musiken, för det t ex skymmer annat du vill göra, men vill kunna se skivomslag när du verkligen vill se dessa själv? Ja då är det ju som jag skrev tidigare, bara att välja själv.
Citat:
jag vill inte att min musikspelare ska täcka halva skärmen,
Och det behöver heller inte iTunes göra utan den kan användas som minispelare eller minimeras helt så den inte alls är på skärmen och ändå spela musik och kan styras med knappar på tangentbordet, eller fjärrstyras med en iPhone/iPod Touch.
Citat:
jag vill inte ha någonting med iTunes att göra.
Det är givetvis ett fritt val i denna vår fria värld.
Men, som vi kan se ovan så har du påstått en hel radda saker om iTunes, eller hur du tror eller menar att iTunes är, men i princip alla har visat sig vara mer eller mindre felaktiga. Så det verkar som om även din åsikt om iTunes i första hand grundar sig på ren okunnighet och förutfattade meningar, och det är ju det som är så synd. Att man bestämt sig att tycka något är skit fast man uppenbarligen inte vet riktigt vad det handlar om och sitter och tror en massa saker som inte stämmer.
Citat:
Jag vill ha Winamp.
Var så god, bara kör Winamp du, men då borde du ju vara klar över att saker du påstod vara negativa om iTunes faktisk även kan bli lika negativa på Winamp om det vill sig.....
Du kan få Winamp att täcka mer på skärmen, om du vill.
Winamp har nytta av korrekta ID-taggar.
Nu hoppas jag detta blir en bra tråd, där de som ogillar iTunes lägger fram orsakerna till sitt ogillande på ett bra sätt. Alltså med mer specifika förklaringar än att bara grymta "det är världens skit" eller liknande. För får vi lite mer beskrivning om vad som upprör så kanske vi kan reda ut ev. missförstånd och förklara hur det kan fixas till det bättre, och det är väl i så fall bra.
Det vore också önskvärt att de som har lite mer erfarenhet av iTunes skriver i tråden och berättar vad de tycker om iTunes och varför, samt gärna är med på att reda ut saker som folk menar är dumt med iTunes. För ofta har det ju visat sig att folk missuppfattat saker och ting med iTunes.
Dr Tinnitus