Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-21, 20:55
Medlem
Varulvs avatar

Alltså, .m3u är ju en sparad Playlist och absolut ingenting som Winamp behöver, utan det är om du vill ha flera olika Playlists som du sparar det som .m3u.

Alltså ingen som behövs för att programmet ska fungera på det sätt som folk har sagt eftersom programmet (om jag minns rätt här) skapar en temporär .m3u om du inte sparar den separat och den försvinner när du stänger av programmet.

Själv använder jag foobar då jag inte behöver något mer avancerat än så!
Senast redigerad av Varulv 2010-12-21 kl. 21:01.
Citera
2010-12-21, 20:56
Medlem
TheRealEnDumEns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jajamen, här har vi kul så här mot jul, så varför inte hålla igång tråden när nu någon bemödade sig att starta den.

Just nu tycker jag iTunes rockar ett snäpp bättre även för mig, för jag har ju p g a denna tråd upptäckt en ny funktion som jag inte själv visste att den fanns eller hur den funkade i iTunes.

Dr Tinnitus

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden, men jag blev nyfiken på vad det var du lärde dig?

Jag är för övrigt en som gillar iTunes, men har full förståelse över de som inte gör det. Jag var nämligen en av dem när jag först började lära känna iTunes.
Citera
2010-12-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv

Alltså, .m3u är ju en sparad Playlist och absolut ingenting som Winamp behöver, utan det är om du vill ha flera olika Playlists som du sparar det som .m3u.

Alltså ingen som behövs för att programmet ska fungera på det sätt som folk har sagt eftersom programmet (om jag minns rätt här) skapar en temporär .m3u om du inte sparar den separat och den försvinner när du stänger av programmet.

Ok, tack för den förklaringen.

Men det betyder ju hur som helst att det är folk som har för dålig koll som lastar hem rippad musik från nätet och inte förstår att denna m3u-fil inte ska in i iTunes. Likaså är det pappskallar som sitter och lägger ut musik på nätet med sådana m3u-filer kvar i mappen. Tro fan att folk kan få problem då, och det är ju tråkigt och så onödigt. Och så får iTunes skulden.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealEnDumEn
Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden, men jag blev nyfiken på vad det var du lärde dig?

Jag är för övrigt en som gillar iTunes, men har full förståelse över de som inte gör det. Jag var nämligen en av dem när jag först började lära känna iTunes.

Har inte använt iTunes DJ tidigare, bara knappat på det en gång i typ 2 minuter. Så nu lärde jag mig hur det funkade och vad det kunde användas till, samt att man kunde köa låtar i iTunes.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-21, 21:09
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ok, tack för den förklaringen.

Men det betyder ju hur som helst att det är folk som har för dålig koll som lastar hem rippad musik från nätet och inte förstår att denna m3u-fil inte ska in i iTunes. Likaså är det pappskallar som sitter och lägger ut musik på nätet med sådana m3u-filer kvar i mappen. Tro fan att folk kan få problem då, och det är ju tråkigt och så onödigt. Och så får iTunes skulden.

Dr Tinnitus

Syftet med dessa inlagda .m3u i nerladdad musik är antagligen för att man ska kunna trycka enbart på den filen och få upp albumet enbart i spelaren för att snabblyssna igenom skivan. Jag brukar använda av m3u för att göra temalistor men det är i vilket fall Off Topic.

Det verkar däremot som iTunes kan läsa .m3u då eftersom den skapar dubbletter i.o.m dessa?
Citera
2010-12-21, 21:20
Medlem
TroyMcLures avatar
iTunes är en katastrof. Finns det överhuvud taget något spelare som är mer bloatat? Har svårt att fatta varför en halvdan media-spelare kräver hundratals megabyte.
Citera
2010-12-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
iTunes är en katastrof. Finns det överhuvud taget något spelare som är mer bloatat? Har svårt att fatta varför en halvdan media-spelare kräver hundratals megabyte.

Fast nu har väl aldrig iTunes varit tänkt att bara vara just en mediaspelare, utan mer då ett mediacenter eller vad man ska kalla det. Butik för musik video podcaster spel böcker m.m. Samt organisering av all denna media och synkning av den. Hantering av iPad/iPod/iPhone m.m m.m.

Klar som fan att det då tar en del plats och kräver lite mer av datorn.

Man behöver inte gilla det, men det borde inte vara så svårt att förstå att det är så och varför.

Apple har hade nog inte tänkt att iTunes skulle bli en minimalistisk pluttspelare utan hade nog sin strategi för iTunes utstakad redan för länge sedan, och bevisligen så har de ju lyckats väldigt bra med det koncept det nu har med tanke på att det utgör en rätt central roll i Apples enorma framgångar med sina bärbara enheter. Så sett ur det perspektivet så rockar nog iTunes absolut bäst av alla musikspelarprogram.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Syftet med dessa inlagda .m3u i nerladdad musik är antagligen för att man ska kunna trycka enbart på den filen och få upp albumet enbart i spelaren för att snabblyssna igenom skivan. Jag brukar använda av m3u för att göra temalistor men det är i vilket fall Off Topic.

Det verkar däremot som iTunes kan läsa .m3u då eftersom den skapar dubbletter i.o.m dessa?

Ja, den kan läsa m3u. Som jag skrev tidigare i tråden så räcker det att man dra m3u-filen till iTunes om man vill importera ett album. Smidigt att ha på funktionen "Kopiera filer till mappen iTunes Media...", dra in m3u-filen till iTunes och sen slänga hela mappen med albumet. Då följer albumomslag mm med automatiskt om de ligger i mappen med albumet.
Citera
2010-12-21, 21:44
Medlem
Citat:
Visst kan vi acceptera det, men vi kan väl samtidigt få vara nyfikna på varför och ev. försöka kunna hjälpa dig med de problem du har eller upplevt? I synnerhet när du själv aktivt går in i denna tråd.

Det blir ju liiiite fel att totalsåga en produkt och basunera ut till världen att den är värdelös m.m. OM det visar sig att problemen är nåt man orsakat själv på något sätt och inte kan skyllas enbart på produkten, eller hur...?

T ex att köpa en Porsche och sen tjoa om att den har värdelös väghållning och är värsta skiten, och så visar det sig att man satt på totalt felaktiga däck på den. Hänger du med?

Dr Tinnitus

Ja, jag hänger med. Men summan av kardemumman är att det borde vara med simplifierat med tanke på att Apple är skaparna.
Citera
2010-12-21, 21:46
Medlem
Sliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Varför hittar då Foobar och Winamp taggarna?
Varför sorterar dessa program låtarna i rätt ordning?

Gruppen som du ser på bilden heter mycel och nej, av alla album jag har av dom har inga varit några som helst problem när det gäller foobar/winamp. Problemet ligger i iTunes och det är inte bara på en mapp, vi pratar om 30 album här.

Men skitsamma, ska dra och sova. Får hitta ett alternativ till iTunes istället...

Nu har jag laddat ner samma release som dig, och kan mycket riktigt konstatera att de inte har ID-taggat korrekt. Felet ligger alltså hos de klantar som rippat skivan.
Citera
2010-12-21, 21:53
Medlem
Denna tråd har helt spårat ur. Dr Tinnitus säger och jag håller med. Problemet ligger hos er användare.

Av alla dessa problem som listas, har jag aldrig påträffat!
Citera
2010-12-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slith
Nu har jag laddat ner samma release som dig, och kan mycket riktigt konstatera att de inte har ID-taggat korrekt. Felet ligger alltså hos de klantar som rippat skivan.

Se där, då fick den gamle rätt igen....

Jag sa ju att det sannolikt var fel på ID-taggarna i Pulse82's fall och att de problem han upplevde inte kunde skyllas på iTunes.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in