Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Dr Tinnitus:
Du har svarat ofta att folk gör fel, borde läsa manualen osv.
Apple-produkter och gränssnitt har mottot "it just works" och för "mere mortals". Det är tänkt att vem som helst ska förstå hur det ska fungera, och det ska vara uppenbart hur det fungerar och bara fungera. Detta gäller många Apple-produkter däribland en färdigsynkad iPod och till stor del iOS för iPhone/iPad till skillnad från konkurrenter där man måste läsa manualer.
iTunes uppfyller verkligen inte Apples "it just works" eftersom så många har problem med det. Apple är supernoga med att "upplevelsen" av produkter (tex när du öppnar upp din Mac ifrån förpackningen) är en trevlig upplevelse, men detta gäller sällan iTunes, speciellt på Windows. I nästa Keynote så hoppas jag Steve Jobs säger: "Today, we are reinventing iTunes" och gör den för en gångs skull super-enkel att använda precis som Apple-produkter ska vara istället för att presentera mera bloat och funktioner.
Jag trodde jag hade förklarat detta tidigare i tråden, men jag får tydligen ta det igen.
Det finns en massa miljoner människor i världen som använder iTunes.
Att "många har problem" är inte detsamma som att alla har problem. Även om 1 miljon har problem så kan det finnas 90 miljoner som inte har problem. Samma sak kan det vara med om de tycker det är krångligt eller inte.
Samtidigt är det så att de som klagar är de som hörs och syns mest, de som är generellt sett nöja och inte har några problem är oftast tysta, men de är oftast den absolut största gruppen.
Till detta ska det läggas att hur enkelt logisk och lättbegriplig man än gör ett program, eller en produkt, så kommer det ALLTID att finnas folk som ändå lyckas göra fel, lyckas missförstå, vägrar göra på nåt annat sätt än det sätt just de vill göra en sak på. Och dessa kommer att tycka att programmet/produkten är skit, fast det egentligen är deras eget fel.
Kolla bara på en massa andra grejor vi har runt omkring oss, där tillverkarn har gjort sitt yttersta för att det inte ska gå att göra fel, men lik förbannat lyckas vissa ändå med bedriften att göra fel.
Bara ett enda men tydligt exempel på detta.
Hur ofta se man inte bilar där någon på något vis lyckat montera halvljuslampan helt fel så det lyser åt helvete fel. Detta fast det princip inte ska gå att få dit lampan fel då den har tre mycket tydliga styrflikar som ska in i urtag i hållaren och får man inte dessa rätt så sitter lampan vickigt och får man vålda på låsfjädern. Men folk lyckas alltså ändå att montera dessa lampor galet.
Så hur mycket möda som än läggs på att en sak ska bli säker, lättanvänd, lättbegriplig m.m. så kommer det alltid att finnas de som ändå lyckas göra fel och missförstå saker.
När det gäller iTunes så klarar de flesta att hantera de mer basala funktionerna utan att glo sig vindögd i manualen. Jag har inte läst manualen nästan alls innan den sista vecka och den bataljer som varit i denna tråd, ändå har jag överlevt utan större besvär med iTunes i närmare 10 år.
Det mesta i iTunes får man fort förståelse för om man bara klickar runt lite och testar. Det som folk oftare går bet på är när det kommer till synkning med ixxxx, då blir det ibland missförstånd m.m.
Att då ta sig en liten runda i manualen är väl helt naturligt, den finns där för att hjälpa inte för att stjälpa.
När jag nu tog mig lite tid och kikade igenom manualen här om dagen så slog det mig hur pass kort och enkelt de flesta funktioner kunde förklaras, vilket i sin tur berodde på att funktionerna i sig faktiskt är enkla att utföra.
Det känns rätt märkligt att se att det finns personer som har alla helvetes problem med iTunes, att det är så otroligt krångligt att de inte verkar fatta något. Men samma personer kan samtidigt skriva i t ex Android-trådar och då går det himla bra att lägga all världens tid på att grotta med att roota den, hitta alla möjliga och omöjliga fix och trix till den, programmera den hit och dit, tröttna på en sak lägga in en annan och hålla på. Då är det inget snack om att det är dåligt att man måste göra si eller så för att få det att funka, men när det handlar om Apple så är det full fart på klagosången för minsta motgång....
iTunes är inte krångligt generellt sett. De flesta vanliga funktioner och manövrar är så enkla att det är svårt att hitta sätt som är väsentligt enklare. Att folk som verkar ha i alla fall lite vana av datorer och mobiler då lyckas dra på sig alla möjliga märkliga fenomen och problem, eller inte lyckas få det att funka är fan en gåta.
Jag säger det för hundrade gången. I de flesta fall så visar det sig att folks gnäll på och problem med iTunes beror på dem själva p g a okunnighet och missförstånd. Det har vi ju kunnat sett ett antal gånger bara i denna tråd.
Sen kan man ju undra om du tycker det är dumt av Apple att skicka med en bra manual i programmet?
Jag kan berätta att jag har bekanta vars ungar på 9-13 år kör iTunes utan problem och synkar sin egen iPod, liksom att jag vet om folk i åldern 70-80+ som använder iTunes utan större besvär. Samtidigt så finns det uppenbarligen folk i åldern 16-30 som tycker det är sååååååå komplicerat....... Ja vi är alla olika, men det är fan humor ändå....
Dr Tinnitus