Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-22, 14:21
Medlem
Tidigare i tråden så skrev fenylalanin ett inlägg, https://www.flashback.org/sp27686949, där en av hans punkter för att iTunes suger var denna...

Citat:
Ursprungligen postat av fenylalanin
* Inga plugins

Jag svarade då...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är du säker? Har du testat att söka på google och iTunes plugins?

Dr Tinnitus

Ännu en gång visar det sig att folk i allt för många fall grundar sina negativa åsikter om iTunes på missförstånd eller okunskap.

Här har herr fenylalanin nåt att läsa som jag saxat direkt ur iTunes-manualen. Jag har fetstilat i citeringen.

Citat:
Installera insticksfiler

Andra tillverkare skapar program, kallade ”insticksfiler”, som du kan använda med iTunes. Vissa insticksfiler innehåller t.ex. visuella effekter.

Se till att de insticksfiler du installerar är gjorda för Mac OS X och inte för Mac OS 9.

Så här kan du installera insticksfiler:
Vill du installera en insticksfil för alla användare på datorn drar du den till:

Bibliotek/iTunes/iTunes Plug-ins

Om någon av mapparna iTunes eller iTunes Plug-ins inte finns kan du skapa dem.

Vill du installera en insticksfil för en viss användare drar du den till:

[Hemmappen]/Bibliotek/iTunes/iTunes Plug-ins

Om du är utvecklare och skapar insticksfiler till iTunes kan du hämta ett utvecklarkit på Development Kits-webbplatsen.

Då kan vi alltså stryka ännu en sak från listan på saker som som påstår gör att iTunes suger...

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-22 kl. 14:24.
Citera
2010-12-22, 17:44
Medlem
Rottweils avatar
Hatar iTunes. om jag vill lägga låtar i min iPod så måste den börja synka och sen när det har tagit några hundra år så då öppnas hela skiten! inte nog med det, jag kopierar och lägger in låtarna i iTunes så jag får dom nångång in i skitpodden så kopieras vissa jävla låtar och då blir det några extra låtar alltid, det är alltid så fast jag försöker ta bort så finns det samma låtar kvar. iTunes suger verkligen hårt, hata skiten.
Citera
2010-12-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweil
Hatar iTunes. om jag vill lägga låtar i min iPod så måste den börja synka och sen när det har tagit några hundra år så då öppnas hela skiten! inte nog med det, jag kopierar och lägger in låtarna i iTunes så jag får dom nångång in i skitpodden så kopieras vissa jävla låtar och då blir det några extra låtar alltid, det är alltid så fast jag försöker ta bort så finns det samma låtar kvar. iTunes suger verkligen hårt, hata skiten.

Kolla upp vilka inställningar du har på iTunes för din iPod.

Du kan slå av den automatiska synkningen helt, så den bara synkar när du är klar med det du vill göra och få in de låtar du vill. Då klickar du på "Synkronisera/Utför" och då sker en säkerhetskopiering (den ska du vara glad att dem görs) sen läggs låtarna in i din iPod.

Det kan vara drygt med den automatiska synkningen om man inte riktigt förstår att det är aktiverat i inställningarna, eller vad den gör för något och varför. Men man kan välja att hantera musiken manuellt och då kan man använda dra-släpp för att få in den musik man vill i sin iPod.

Klicka gärna på "HJÄLP" uppe i menyn och läs i manualen lite, det brukar lösa många frågetecken, och plötsligt kanske man förstår hur enkelt det mesta egentligen är med iTunes.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-22, 22:40
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Då kan du ange i iTunes att de ska spelas från den plats de ligger, sen drar du in det du vill spela i iTunesfönstret och spela. Inga filer ändras raderas eller flyttas från sin originalplats........

Dr Tinnitus
Okej, men mitt problem uppstår när jag ska föra över filerna till min ipod. Hela synkroniseringsgrejen gör mig tokig. Har du någon smart lösning på det med?
Citera
2010-12-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Okej, men mitt problem uppstår när jag ska föra över filerna till min ipod. Hela synkroniseringsgrejen gör mig tokig. Har du någon smart lösning på det med?

Berätta exakt vad du gör då, och hur ditt iTunes är inställt, och vad det blir för fel. Så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-23, 10:40
Medlem
Sweetiepies avatar
Dr Tinnitus:

Du har svarat ofta att folk gör fel, borde läsa manualen osv.

Apple-produkter och gränssnitt har mottot "it just works" och för "mere mortals". Det är tänkt att vem som helst ska förstå hur det ska fungera, och det ska vara uppenbart hur det fungerar och bara fungera. Detta gäller många Apple-produkter däribland en färdigsynkad iPod och till stor del iOS för iPhone/iPad till skillnad från konkurrenter där man måste läsa manualer.

iTunes uppfyller verkligen inte Apples "it just works" eftersom så många har problem med det. Apple är supernoga med att "upplevelsen" av produkter (tex när du öppnar upp din Mac ifrån förpackningen) är en trevlig upplevelse, men detta gäller sällan iTunes, speciellt på Windows. I nästa Keynote så hoppas jag Steve Jobs säger: "Today, we are reinventing iTunes" och gör den för en gångs skull super-enkel att använda precis som Apple-produkter ska vara istället för att presentera mera bloat och funktioner.
Citera
2010-12-23, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Dr Tinnitus:

Apple-produkter och gränssnitt har mottot "it just works" och för "mere mortals". Det är tänkt att vem som helst ska förstå hur det ska fungera, och det ska vara uppenbart hur det fungerar och bara fungera. Detta gäller många Apple-produkter däribland en färdigsynkad iPod och till stor del iOS för iPhone/iPad till skillnad från konkurrenter där man måste läsa manualer.

iTunes uppfyller verkligen inte Apples "it just works" eftersom så många har problem med det. Apple är supernoga med att "upplevelsen" av produkter (tex när du öppnar upp din Mac ifrån förpackningen) är en trevlig upplevelse, men detta gäller sällan iTunes, speciellt på Windows. I nästa Keynote så hoppas jag Steve Jobs säger: "Today, we are reinventing iTunes" och gör den för en gångs skull super-enkel att använda precis som Apple-produkter ska vara istället för att presentera mera bloat och funktioner.
Hear hear.
Citera
2010-12-23, 13:23
Medlem
iTunes är jävligt snyggt, kan dock bli lite lack att den kan äta upp processorkraft när den jobbar för fullt tex synca ipoden.
Skulle vilja att den hade mer bestämda komprimeringsformat på låtarna så man kan välja att göra mp3orna till V0 eller V2 and so on och inte bara mp3...
Citera
2010-12-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Dr Tinnitus:

Jag trodde jag hade förklarat detta tidigare i tråden, men jag får tydligen ta det igen.

Det finns en massa miljoner människor i världen som använder iTunes.

Att "många har problem" är inte detsamma som att alla har problem. Även om 1 miljon har problem så kan det finnas 90 miljoner som inte har problem. Samma sak kan det vara med om de tycker det är krångligt eller inte.

Samtidigt är det så att de som klagar är de som hörs och syns mest, de som är generellt sett nöja och inte har några problem är oftast tysta, men de är oftast den absolut största gruppen.

Till detta ska det läggas att hur enkelt logisk och lättbegriplig man än gör ett program, eller en produkt, så kommer det ALLTID att finnas folk som ändå lyckas göra fel, lyckas missförstå, vägrar göra på nåt annat sätt än det sätt just de vill göra en sak på. Och dessa kommer att tycka att programmet/produkten är skit, fast det egentligen är deras eget fel.

Kolla bara på en massa andra grejor vi har runt omkring oss, där tillverkarn har gjort sitt yttersta för att det inte ska gå att göra fel, men lik förbannat lyckas vissa ändå med bedriften att göra fel.

Bara ett enda men tydligt exempel på detta.

Hur ofta se man inte bilar där någon på något vis lyckat montera halvljuslampan helt fel så det lyser åt helvete fel. Detta fast det princip inte ska gå att få dit lampan fel då den har tre mycket tydliga styrflikar som ska in i urtag i hållaren och får man inte dessa rätt så sitter lampan vickigt och får man vålda på låsfjädern. Men folk lyckas alltså ändå att montera dessa lampor galet.

Så hur mycket möda som än läggs på att en sak ska bli säker, lättanvänd, lättbegriplig m.m. så kommer det alltid att finnas de som ändå lyckas göra fel och missförstå saker.

När det gäller iTunes så klarar de flesta att hantera de mer basala funktionerna utan att glo sig vindögd i manualen. Jag har inte läst manualen nästan alls innan den sista vecka och den bataljer som varit i denna tråd, ändå har jag överlevt utan större besvär med iTunes i närmare 10 år.

Det mesta i iTunes får man fort förståelse för om man bara klickar runt lite och testar. Det som folk oftare går bet på är när det kommer till synkning med ixxxx, då blir det ibland missförstånd m.m.

Att då ta sig en liten runda i manualen är väl helt naturligt, den finns där för att hjälpa inte för att stjälpa.

När jag nu tog mig lite tid och kikade igenom manualen här om dagen så slog det mig hur pass kort och enkelt de flesta funktioner kunde förklaras, vilket i sin tur berodde på att funktionerna i sig faktiskt är enkla att utföra.

Det känns rätt märkligt att se att det finns personer som har alla helvetes problem med iTunes, att det är så otroligt krångligt att de inte verkar fatta något. Men samma personer kan samtidigt skriva i t ex Android-trådar och då går det himla bra att lägga all världens tid på att grotta med att roota den, hitta alla möjliga och omöjliga fix och trix till den, programmera den hit och dit, tröttna på en sak lägga in en annan och hålla på. Då är det inget snack om att det är dåligt att man måste göra si eller så för att få det att funka, men när det handlar om Apple så är det full fart på klagosången för minsta motgång....

iTunes är inte krångligt generellt sett. De flesta vanliga funktioner och manövrar är så enkla att det är svårt att hitta sätt som är väsentligt enklare. Att folk som verkar ha i alla fall lite vana av datorer och mobiler då lyckas dra på sig alla möjliga märkliga fenomen och problem, eller inte lyckas få det att funka är fan en gåta.

Jag säger det för hundrade gången. I de flesta fall så visar det sig att folks gnäll på och problem med iTunes beror på dem själva p g a okunnighet och missförstånd. Det har vi ju kunnat sett ett antal gånger bara i denna tråd.

Sen kan man ju undra om du tycker det är dumt av Apple att skicka med en bra manual i programmet?

Jag kan berätta att jag har bekanta vars ungar på 9-13 år kör iTunes utan problem och synkar sin egen iPod, liksom att jag vet om folk i åldern 70-80+ som använder iTunes utan större besvär. Samtidigt så finns det uppenbarligen folk i åldern 16-30 som tycker det är sååååååå komplicerat....... Ja vi är alla olika, men det är fan humor ändå....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-12-23 kl. 13:46.
Citera
2010-12-24, 01:59
Bannlyst
Citat:
Bara för att det var en aktuell diskussion om detta så kollade jag upp det ännu en gång. Var uppe på en polares firma där de har flera Windows-maskiner och inget iTunes så långt ögat når.

Det var bara att koppla in min iP4 till valfri Windows-burk och man fick frågan om man ville importera bilderna i kameran (iP4 identifierades alltså som en kamera i det läget).

Polaren var inte överraskad då det är just så han gjort länge med de bilder han tar i jobbet med sin iP4 och ska ha in på firmans datorer. Bara att koppla in och dra över alltså.

Just för att jag vet att det funkar på detta sätt så blir det ju lite märkligt att så många av de som uppenbart inte tycker om iTunes har misslyckats med detta, vilket gör att man undrar om verkligen alla är ärliga och inte några av dem sitter och hittar på bara för att ha nåt negativt att kasta fram?

Dr Tinnitus

vad bra för dig att det funkade, och eftersom jag säger att det inte funkade så står det 1-1.

Det har nog med att hans nya iphone 4 var ett skitexemplar, skiten höll inte längre än 3 månader innan den pajade.
Citera
2010-12-24, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zkin
vad bra för dig att det funkade, och eftersom jag säger att det inte funkade så står det 1-1.

Det har nog med att hans nya iphone 4 var ett skitexemplar, skiten höll inte längre än 3 månader innan den pajade.

Det är nog större sannolikhet att ni lyckades göra nåt fel när ni skulle ha över bilderna än att det var nåt fel på iPhonen.

Kolla i dessa video hur ooootroligt svårt komplicerat och nästan omöjligt det är att få över foton och videos från sin iPhone 4 till sin Windows-dator. Inte många som klarar så svåra saker va....?

http://www.youtube.com/watch?v=Stu7SvaghAs

Eller från en 3Gs. Också jäkligt svårt....

http://www.youtube.com/watch?v=g02TFRFIzGE&feature=channel

Här är det en ca 10 års grabb som klarar av det.....

http://www.youtube.com/watch?v=EAfT9or-gVI&feature=related

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-24, 09:00
Bannlyst
Citat:
Det är nog större sannolikhet att ni lyckades göra nåt fel när ni skulle ha över bilderna än att det var nåt fel på iPhonen.

Kolla i dessa video hur ooootroligt svårt komplicerat och nästan omöjligt det är att få över foton och videos från sin iPhone 4 till sin Windows-dator. Inte många som klarar så svåra saker va....?

http://www.youtube.com/watch?v=Stu7SvaghAs

Eller från en 3Gs. Också jäkligt svårt....

http://www.youtube.com/watch?v=g02TFRFIzGE&feature=channel

Här är det en ca 10 års grabb som klarar av det.....

http://www.youtube.com/watch?v=EAfT9or-gVI&feature=related

Dr Tinnitus

Man kan tydligen inte förvänta sig någon högre nivå från apple fanatiker. Trots deras tjat om klass och hur mkt högre stående varelser man är om man har en i* i fickan.

Faktum är att, nej det funkade inte förrän vi installerade itunes, efter itunes (+ quicktime.) var det inga problem att göra det vi ville, sen att den rasade ihop totalt, ja nu är det 2 månader efteråt kan ju ha med saken att göra, skit brukar oftast vara skit även om det är inslaget i "klass" och överdrivet högt pris.

itunes
funktion form och användarvänlighet.

en svag 2 av 10 möjliga, jag rekommenderar det inte till någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in