Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-18, 20:04
Medlem
iTunes is the shit!
Citera
2010-12-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Fyller på med en fråga till innan den första blivit besvarad

Kan man göra egna sorteringsalternativ i iTunes?
Eller måste man ta någon av dom i listan? (visningsalternativ -> sortera efter)
Jag skulle exempelvis gärna sortera mina album kronologiskt När jag köpt dom, vilket är svårt eftersom itunes bara kan sortera efter import eller utgivningsdatum.

Jag är inte säker, men jag tror det bör gå att få till. Du har ju en hel inforuta att fylla i per album, där du kan skriva in olika info och kommentarer. Vilka sen bör kunna vara sökbara.

Tar du sen fram musiken i list-vy så har du ju kolumner. Högerklicka på en kolumn så får du fram en jäkla massa olika alternativ till kolumner som du kan välja ska visa eller inte. Där finns bl a valen Inköpt och Tillagd, där alltså info om inköpsdatum eller när det blev tillagt i biblioteket visas. Då bör du alltså få dina album visade i kronologisk ordning efter inköpsdatum om du angett dessa uppgifter när de lades till i biblioteket. Sen klickar du bara på denna kolumn för att välja den visningen.

Du kan även dra runt dessa kolumner och välja vilken placering de ska ha i sidled, samt bredd.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-18, 20:24
Bannlyst
Gillar det inte, jag ställde in det till att låta mig sköta allt eftersom jag vet hur jag vill ha det.

gillar inte att dom tvingade med webläsaren utan att användaren fick säga till om man ville ha det installerat. (om det var en uppdatering eller nyinstallation kommer jag inte ihåg, men nog fan ploppade webläsaren upp.)

gillade inte att i en version av itunes öppnade upp biblioteket för personer inom samma arbetsgrupp inom nätverket så jag kom åt nån i föreningens itunes bibliotek. (Den "funktionen" blev användarstyrd senare.) (och nej, jag kom inte åt den personens eller någon annans bibliotek innan den uppdateringen

Gillar inte att man måste installera quicktime för att ens använda skiten. (hm vet inte om detta stämmer längre då jag har en extremt mkt bättre lösning än vad itunes ger)

löjligt att man måste installera itunes för att komma åt foton i iphonen. (det var min brors iphone inte min.)
Citera
2010-12-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zkin
Gillar det inte, jag ställde in det till att låta mig sköta allt eftersom jag vet hur jag vill ha det.

gillar inte att dom tvingade med webläsaren utan att användaren fick säga till om man ville ha det installerat. (om det var en uppdatering eller nyinstallation kommer jag inte ihåg, men nog fan ploppade webläsaren upp.)

gillade inte att i en version av itunes öppnade upp biblioteket för personer inom samma arbetsgrupp inom nätverket så jag kom åt nån i föreningens itunes bibliotek. (Den "funktionen" blev användarstyrd senare.) (och nej, jag kom inte åt den personens eller någon annans bibliotek innan den uppdateringen

Gillar inte att man måste installera quicktime för att ens använda skiten. (hm vet inte om detta stämmer längre då jag har en extremt mkt bättre lösning än vad itunes ger)

löjligt att man måste installera itunes för att komma åt foton i iphonen. (det var min brors iphone inte min.)

Några frågor.

Vilken webläsare är det du talar om som skulle vara ett tvång...?

Nu ser jag ju inga direkta nackdelar med Quicktime, det följer väl en vedertagen standard, eller...? Jag kör själv mest VLC men har QT med och ser inget direkt negativt med det. Men visst man det vara bra om man kan få välja vad man vill installera eller inte. Fast kanske QT behövs för full funktion på allt som iTunes erbjuder?

Nej, man måste inte alls installera iTunes för att komma åt foton i iPhonen. De bilder du tagit med iPhonen kan du lätt få över till valfri dator genom ett vanligt bildprogram i Mac, eller utforskaren i Windows.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-18, 20:31
Medlem
Luciditys avatar
Jag har PC och mitt itunes laggar och buggar. Använder det endast när jag för över musik till min ipod.

Itunes påminner mig om vista. De satsar allt på utseende och inget på prestanda. Och det blir inte ens snyggt. VLC ftw.
Citera
2010-12-18, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Dr Tinnitus

Safari. och jag måste rätta mig själv den var ikryssad automatiskt så den blev installerad automatiskt när man trodde man installerade itunes enbart. (ja med quicktime då.)

QuickTime.

Utan quicktime installerat = felmeddelande när man startade itunes, eller det gick inte ens att starta, med quicktime installerat = Itunes funkade, slump? jag tror inte det.

sen jag började med datorer kanske KANSKE jag använt quicktime 100 ggr, dvs marginellt jämfört med alla andra spelare, quicktime är som realplayer, funkade när det knappt fanns några alternativ men mest skräp nu.

Nej, det gick inte att komma åt bilderna via utforskaren, direkt vi installerade itunes så ploppade dom upp så det var inte precis hela världen, gick ju fort att avinstallera.

mina erfarenheter med itunes är att det funkade med onödigt krångel, ja förutom när man ville föra tillbaks låtar från ipod då tog det stopp, tills man hittade Yamipod.
Citera
2010-12-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zkin
Safari. och jag måste rätta mig själv den var ikryssad automatiskt så den blev installerad automatiskt när man trodde man installerade itunes enbart. (ja med quicktime då.)

QuickTime.

Utan quicktime installerat = felmeddelande när man startade itunes, eller det gick inte ens att starta, med quicktime installerat = Itunes funkade, slump? jag tror inte det.

sen jag började med datorer kanske KANSKE jag använt quicktime 100 ggr, dvs marginellt jämfört med alla andra spelare, quicktime är som realplayer, funkade när det knappt fanns några alternativ men mest skräp nu.

Nej, det gick inte att komma åt bilderna via utforskaren, direkt vi installerade itunes så ploppade dom upp så det var inte precis hela världen, gick ju fort att avinstallera.

mina erfarenheter med itunes är att det funkade med onödigt krångel, ja förutom när man ville föra tillbaks låtar från ipod då tog det stopp, tills man hittade Yamipod.

Då blev det nåt knas, eller så gjorde ni fel. För foton tagna med iPhonen kan man lätt tanka över till valfri dator. På Mac med t ex programmet Bildinsamling, och på PC genom att hitta iPhonen i utforskaren. Har gjort detta många gånger själv så jag vet att det funkar så. iTunes behövs inte.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-18, 21:46
Bannlyst
Citat:
Då blev det nåt knas, eller så gjorde ni fel. För foton tagna med iPhonen kan man lätt tanka över till valfri dator. På Mac med t ex programmet Bildinsamling, och på PC genom att hitta iPhonen i utforskaren. Har gjort detta många gånger själv så jag vet att det funkar så. iTunes behövs inte.

Dr Tinnitus

nej det funkade inte.
Citera
2010-12-18, 22:08
Medlem
Sha R'Taes avatar
iTunes är riktigt dåligt ifall man som jag har mycket musikfiler varav en stor part är 'osorterad'
det blir helt omöjligt att få in exakt alla de spår man vill ha på mp3-spelaren.
Därtill så avskyr jag att ipods kräver att man har itunes installerat och att man inte bara kan se sin spelare som en extern hårddisk på datorn som med andra, normala, musikspelare.

Gränssnittet är irriterande, klumpigt och väldigt långsamt.
Det är rakt igenom skit och jag har i stort sett slutat använda min svindyra ipod enbart för att jag tycker så illa om det.
Citera
2010-12-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
iTunes är riktigt dåligt ifall man som jag har mycket musikfiler varav en stor part är 'osorterad'
det blir helt omöjligt att få in exakt alla de spår man vill ha på mp3-spelaren.
Därtill så avskyr jag att ipods kräver att man har itunes installerat och att man inte bara kan se sin spelare som en extern hårddisk på datorn som med andra, normala, musikspelare.

Gränssnittet är irriterande, klumpigt och väldigt långsamt.
Det är rakt igenom skit och jag har i stort sett slutat använda min svindyra ipod enbart för att jag tycker så illa om det.

Varför sorterar du då inte dina musikfiler och får ordning på dem? Det är inte så jäkla jobbigt. Och du kan ju om du vill fortfarande gå in i mapparna och låta iTunes spela dem därifrån ungefär som vilken musikspelare som helst.

Att gränssnittet på iTunes skulle vara klumpigt och väldigt långsamt påstår jag är rent trams oavsett PC eller Mac. Man klickar på det man vill ska ske och det sker normalt på nåt ynka ögonblick. Piggast på Mac givetvis.

Du kan ju bara söka på iTunes på Youtube så ser du själv hur det normalt är.

Bara ett exempel på Mac, jäkligt segt.... http://www.youtube.com/watch?v=vNCMTbPzK6E

Dr Tinnitus

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-18, 23:33
Medlem
fenylalanins avatar
Jag anser att iTunes suger och det dömer jag på att det är segt samt formaterar min iPhone lite som den vill. Arrrrgh!
Citera
2010-12-19, 00:28
Bannlyst
Citat:
Som jag sa tidigare så kan jag inte iTunes utan och innan som min egen ficka. Men, jag vet att det är väldigt flexibelt och att man kan välja en massa olika sätt att både lagra och presentera sin musik.

Jag tror inte iTunes kan läsa precis alla problem eller personliga önskemål i hela världen, men det klarar jäkligt mycket.

Ja, du kan ha bättre ordning. Just nu har du en ordning som DU känner dig bekant med, det betyder inte att det alltid är en bättre ordning än ett ordentligt organiserat iTunes-bibliotek.

I iTunes, när du har fått ordning på den röra du själv skapar (med att ha musik utan vettiga ID-taggar) så kan du ju söka på nästan vad som helst, så ploppar det blixtsnabbt fram på skärmen, UTAN att du behöver gå i in några mappar och leta/rota. Du får det direkt på skärmen och listat som genre, bpm, artist, album, låtnamn, kompositör, samlingar, årtal eller i princip vad som helst. Det enda som krävs är att DU fyller i den info som saknas, eller lägger till tilläggsinfo som du tycker är viktig. Det finns nästan inga gränser.
Du menar att det är bättre för mig att ha en ordning jag är obekant med. Min poäng är att jag inte kan använda programmet som jag vill. Jag vill sortera min musik själv, orientera mig i musiksamlingen genom operativsystemets system för filhantering och därefter enkelt spela upp musiken. Det tillåter inte iTunes trots att tillvägagångssättet är vanligt och normalt.

Många i tråden har problem som är relaterade till okunskap, för att använda din terminologi. Är inte deras kritik därigenom befogad? Produkten är inte lättanvänd.

Citat:
Öh.... vad är det nu för fel med spellistor, och hur kan bruket av spellistor påverka om man kan lita på folk eller inte...? Sitter du och driver med oss...?
Ja, lite. Det är kul att du är så personligt engagerad i en så trivial fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in