Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-14, 13:37
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2010/11:29#{8394FBBF-D9F4-4DB1-93F8-25ED3B5DC620}

"Anf. 48 Statsrådet MARIA LARSSON (KD):
Fru talman! Låt mig nämna något om vikten av att vi för kampen även internationellt. Vi ser i dag en ny internationell debatt med fler legaliseringsförespråkare på banan. De vill legalisera exempelvis cannabis och även andra preparat. Också det är en kamp som vi har att föra. Jag ser det nationella arbetet som ytterst viktigt, men också det internationella. Här har vi deltagit aktivt inom både WHO:s och EU:s ram för att föra upp dessa frågor och ha en diskussion om dem. Tyvärr finns här inte en politisk samsyn.
Jag tror att det kommer att vara en av de stora utmaningarna under de kommande fyra åren, för vi står nu vid ett vägval där legaliseringsivrarna hoppas kunna ta mer mark i anspråk. Därför måste vi vara många som bildar en motkraft till det. Vi hade nyligen folkomröstningen i Kalifornien som, tack och lov, slutade med att man sade nej till en legalisering av cannabis. Men förespråkarna för en legalisering tar ny sats och tänker återkomma. Det är alltså en diskussion som förväntas pågå mycket länge internationellt, och då måste vi vara rustade, beredda att gå i bräschen och föra diskussionen och kampen. Det gäller internationellt och naturligtvis också nationellt.
Internet är en fantastisk uppfinning. Den är användbar till mycket som är bra men också till en hel del sådant som inte medför bättre livsomständigheter för människor vare sig i vårt land eller i andra länder."

Håller ni med Maria Larsson? Väntar ett vägval de kommande fyra åren?
Citera
2010-12-14, 13:54
  #2
Medlem
varje gång jag hör hennes namn vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Ur hennes syn är cannabis dödsknark. De som brukar den förtjänar 20 rapp med citrondränkt piska.

Jag tror vi står vid ett vägval, absolut. Att EU ens diskuterar fördelarna med lagligt röka är enormt positivt. Den debatt som sakta men säkert börjats forma i teverutorna och aftonhoran är inte utan anledning.

Men vem vet.
Citera
2010-12-14, 13:55
  #3
Medlem
man kan ju alltid hoppas att ett vägval väntar där legalisering segrar och jag tror inte att det är helt omöjligt, känns som att detta blir ett mer och mer debatterat ämne just nu

En större idiot än maria larsson får man fan leta efter...
Citera
2010-12-14, 14:50
  #4
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

Håller ni med Maria Larsson? Väntar ett vägval de kommande fyra åren?


Jag räknar med två år.

Det händer väldigt mycket då.

USA har väldigt god chans och få en liberal (och kapitalistisk förvisso...) president som har "kämpat" eller åtminstone är väldigt positivt inställd till en legalisering.
Sex stater i USA ska rösta om en legalisering, kanske hinner ännu fler få detta på tapetern innan 2012.
Massor av länder inom EU och säkert i hela världen lobbar för en legalisering för fullt
EU har frivägar för att påbörja legaliserings kampanjen.


Så ja, ett vägval för världen och även för Sverige hopppas jag.
Citera
2010-12-14, 16:38
  #5
Medlem
Känns som hon är ganska desperat, passar mig fint.

Vi kommer att legalisera, bara att sitta och vänta.
Citera
2010-12-14, 17:51
  #6
Medlem
Streckkodens avatar
om jag visste att jag kom undan med det skulle jag hota henne till livet så att hon avsa sig sitt arbete

edit: för att hon är trångsynt och menar att mer information (internet) är skadligt för människor, och överdriver skadorna av cannabis, och att hon anser sig ha rätt att bestämma vad andra gör med sina liv.
Citera
2010-12-14, 17:56
  #7
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentium8
kan ingen sätta en kula i pannan på henne bara?
Haha! Tänkte det samma. En gagball i käften och en 9 mm kula i pannan.
Citera
2010-12-14, 17:56
  #8
Medlem
Integral3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Känns som hon är ganska desperat, passar mig fint.

Vi kommer att legalisera, bara att sitta och vänta.

Med den attityden kommer vi inte att legalisera.
Citera
2010-12-14, 18:00
  #9
Medlem
Streckkodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Känns som hon är ganska desperat, passar mig fint.

Vi kommer att legalisera, bara att sitta och vänta.
går inte så bra för oss i Sverige. Vill man att det ska gå fortare här får man jobba lite...
Citera
2010-12-14, 18:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu



Sex stater i USA ska rösta om en legalisering, kanske hinner ännu fler få detta på tapetern innan 2012.


Rätt mig om jag har fel men jag tror det är 12/14 delstater som ska rösta 2012
Citera
2010-12-14, 19:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Integral3n
Med den attityden kommer vi inte att legalisera.

Well, sitta och vänta var synonymt med att det kommer med tiden, finns inget annat. Självklart måste vi jobba för att det ska gå så fort som möjligt, men med Maria i spetsen ser det inte ljust ut. Uppenbarligen händer ingenting fast att hon gör bort sig i debatter en efter en. Jag hoppas på Norge och Danmark (även USA och andra EU-länder), då blir det ohållbart eftersom vi "älskar våra grannländer".
Citera
2010-12-14, 21:11
  #12
Medlem
gammatrons avatar
Om man röker cannabis så sitter man ett år senare med en spruta heroin i armen. Jag har läst det i aftonbladet så jag vet att det är sant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback