2011-07-19, 00:36
Medlem
Tror inte riktigt hon uppskattar champagne. 17 gram socker tkr jag låter ganska mkt för en champagne. Champagne ska inte vara sött från början.

Om vi tittar på klassiska champagner som säljs på systemet är dom flesta brut:
Bollinger 8 gram/liter
Pol Roger 9 gram/liter
Pommery 8 gram/liter
Dom Perignon 5 gram/liter

Enda väl ansedda champagnen som har socker på den nivån du skriver om är väl Veuve Clicquot/gula änkan samt Taittinger och de döljer ändå sötman rätt hyfsat. Men om du vill att hon ska prova riktig champagne skulle jag köra med en Veuve Clicquot eftersom det ändå är så känt och alla bör ha provat. Håller dock personligen Tattinger brut reserve högre än nocturne.

Om du är där nere och ändå vill köpa något fint så undvik årgångschampagner eftersom bra år ofta är syrliga.
Citera
2011-07-19, 00:40
Medlem
Angående Cuvée Jean de la Fontaine så skulle jag personligen inte köpa den eftersom jag tkr det är enkel mousserande med en champagneetikett på.
Citera
2011-07-19, 01:00
Medlem
The moonmans avatar
Tack för svaren!

Nej, jag tror inte heller att hon kommer att uppskatta brut champagne men om jag hittar någon sec eller liknande som hon uppskattar så blir jag glad. Lutar åt Taittinger Nocture, förstår att du som tycker om brut håller Taittinger Brut Reserve högre, de är ganska annorlunda vad jag förstår. Hon har testat torr champagne och cava och det har inte fallit henne i smaken så hoppas på sec.
Citera
2011-07-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Tack för svaren!

Nej, jag tror inte heller att hon kommer att uppskatta brut champagne men om jag hittar någon sec eller liknande som hon uppskattar så blir jag glad. Lutar åt Taittinger Nocture, förstår att du som tycker om brut håller Taittinger Brut Reserve högre, de är ganska annorlunda vad jag förstår. Hon har testat torr champagne och cava och det har inte fallit henne i smaken så hoppas på sec.
Om du ska köpa champagne där nere så se till att du köper ett bra år.

http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Argangstabell/Frankrike/Champagne/

Dock tkr jag systemets årgångstabell har sina brister. Exempelvis är en 96a är inte alls söt utan väldigt syrlig.
Citera
2011-07-19, 01:12
Medlem
The moonmans avatar
Tackar åter igen!

Får skriva ut informationen och ta med mig
Citera
2011-07-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Tackar åter igen!

Får skriva ut informationen och ta med mig
Trevlig resa.
Citera
2011-07-20, 15:45
Medlem
Måste lobba lite för André Clouet faktiskt.
Har druckit den flertalet gånger för att den har en fantastisk smak.
Den får dessutom toppbetyg i Bonniers vin-app (4 av 4 stjärnor)

Så prova gärna och ge era synpunkter på den. Skulle vara kul och veta vad folk tycker om den.
Citera
2011-07-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmsMunken

Så prova gärna och ge era synpunkter på den. Skulle vara kul och veta vad folk tycker om den.
Drack den i våras. Är väl prisvärd men fantastisk är den inte.

EDIT: Såg dom gett 4/4 till ganska många champagner. Säger väl en del.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-07-20 kl. 16:14.
Citera
2011-07-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmsMunken

Gott! Jag har varken druckit tillräckligt mycket eller brett för att ge några absoluta omdömen. Men jag får nog säga att jag kände mig mer nöjd än 'är väl prisvärd' efter att flaskan var tom. Jag är nyfiken på vad noll-dosagarn har att ge...
Citera
2011-09-17, 17:58
Medlem
Bästa jag druckit är nog Jaqcues Selosse 88 och Krüg 88, några andra favoriter är Veuve Clicquot La Grande Dame 88/90 och Pol Roger Sir Winston Churchil 90/96 som båda är väldigt prisvärda i jämförelse med tex Krug, Cristal och Jacques Selosse's prestige champagner. Har dock en förkärlek till champagner som är lite åt det oxiderade/övermogna hållet, men ändå har bubblorna kvar och är riktigt bärnstensbrun.

Har turen/oturen att ha en far som "samlar" på champagne, det positiva är ju att man troligtvis kommer få provsmaka ett par Krüg Clos du mesnil innan man dör och det negativa är ju att "champagnen" som folk verkar gilla på krogen ger mig kväljningar. Har man blivit bjuden på årgångschampagne i hela sin uppväxt så är det lätt att bli lite väl kräsen när det gäller dricka .

Om någon skulle få för sig att åka runt bland champagnes vingårdar så kan jag tipsa om att försöka få tag i årgångslösa flaskor ifrån 80-tidigt90-tal, de är ofta väldigt billiga och ifall de hållit sig bra så är de oftast underbart goda.
Pappa hade fått tag i ett par bollinger ifrån tidigt 80-tal som enligt säljaren kunde vara dåliga, så han fick dem för typ 100kr styck och de var verkligen hur goda som helst. Mörk kastanjebrun färg, mycket bubblor kvar, hade en lång eftersmak av gräddkola!
Citera
2011-09-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Bästa jag druckit är nog Jacques Selosse 88 och Krug 88, några andra favoriter är Veuve Clicquot La Grande Dame 88/90 och Pol Roger Sir Winston Churchill 90/96 som båda är väldigt prisvärda i jämförelse med tex Krug, Cristal och Jacques Selosse's prestige champagner. Har dock en förkärlek till champagner som är lite åt det oxiderade/övermogna hållet, men ändå har bubblorna kvar och är riktigt bärnstensbrun.

Har turen/oturen att ha en far som "samlar" på champagne, det positiva är ju att man troligtvis kommer få provsmaka ett par Krug Clos du mesnil innan man dör och det negativa är ju att "champagnen" som folk verkar gilla på krogen ger mig kväljningar. Har man blivit bjuden på årgångschampagne i hela sin uppväxt så är det lätt att bli lite väl kräsen när det gäller dricka .

Om någon skulle få för sig att åka runt bland champagnes vingårdar så kan jag tipsa om att försöka få tag i årgångslösa flaskor ifrån 80-tidigt90-tal, de är ofta väldigt billiga och ifall de hållit sig bra så är de oftast underbart goda.
Pappa hade fått tag i ett par bollinger ifrån tidigt 80-tal som enligt säljaren kunde vara dåliga, så han fick dem för typ 100kr styck och de var verkligen hur goda som helst. Mörk kastanjebrun färg, mycket bubblor kvar, hade en lång eftersmak av gräddkola!
Fixade stavningen på några Champagner hoppas det inte gör något (Jacques var felstavat, Churchill stavas med två L, sedan så har Krug inget ''tyskt u'' i sig).

Sedan:

Krug, Jacques Selosse är champagnehus, cristal är en variant av champagne som tillverkas av huset Louis Roederer.

Nästa bit är att du inte riktigt kan jämföra årgångschampagne med ny Champagne, att du sedan skulle kväljas av en ny flaska Gula änkan är ju bara löjligt, om du nu är så kinkig borde du inte dricka massproducerad champagne utan dricka Champagne som kommer från bästa små marker (runt 10 hektar marks Champagne-viner).

Att hitta bra Champagne från tidigt 90-tal (bortsett från 1990) är nog väldigt svårt då åren var väldigt kassa.
Mer läsning: http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Argangstabell/Frankrike/Champagne/

Att dom stora husen lämnar kvar flaskor från varje år begriper jag inte, att folk köper dom är ett ännu större mysterium.

Årgångschampagne ska heller inte tappa bubblor, det man eftersträvar är att få bubblorna att bli mindre. Således är det inte mkt att hurra över att mycket bubblor var kvar.
Citera
2011-09-18, 11:11
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Åren 88-90 var gynnsamma i Champagne mig veterligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in