Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Bästa jag druckit är nog Jacques Selosse 88 och Krug 88, några andra favoriter är Veuve Clicquot La Grande Dame 88/90 och Pol Roger Sir Winston Churchill 90/96 som båda är väldigt prisvärda i jämförelse med
tex Krug, Cristal och Jacques Selosse's prestige champagner. Har dock en förkärlek till champagner som är lite åt det oxiderade/övermogna hållet, men ändå har bubblorna kvar och är riktigt bärnstensbrun.
Har turen/oturen att ha en far som "samlar" på champagne, det positiva är ju att man troligtvis kommer få provsmaka ett par Krug Clos du mesnil innan man dör och det negativa är ju att "champagnen" som folk verkar gilla på krogen ger mig kväljningar. Har man blivit bjuden på årgångschampagne i hela sin uppväxt så är det lätt att bli lite väl kräsen när det gäller dricka

.
Om någon skulle få för sig att åka runt bland champagnes vingårdar så kan jag tipsa om att försöka få tag i årgångslösa flaskor ifrån 80
-tidigt90-tal, de är ofta väldigt billiga och ifall de hållit sig bra så är de oftast underbart goda.
Pappa hade fått tag i ett par bollinger ifrån tidigt 80-tal som enligt säljaren kunde vara dåliga, så han fick dem för typ 100kr styck och de var verkligen hur goda som helst. Mörk kastanjebrun färg,
mycket bubblor kvar, hade en lång eftersmak av gräddkola!
Fixade stavningen på några Champagner hoppas det inte gör något (Jacques var felstavat, Churchill stavas med två L, sedan så har Krug inget ''tyskt u'' i sig).
Sedan:
Krug, Jacques Selosse är champagnehus, cristal är en variant av champagne som tillverkas av huset Louis Roederer.
Nästa bit är att du inte riktigt kan jämföra årgångschampagne med ny Champagne, att du sedan skulle kväljas av en ny flaska Gula änkan är ju bara löjligt, om du nu är så kinkig borde du inte dricka massproducerad champagne utan dricka Champagne som kommer från bästa små marker (runt 10 hektar marks Champagne-viner).
Att hitta bra Champagne från tidigt 90-tal (bortsett från 1990) är nog väldigt svårt då åren var väldigt kassa.
Mer läsning:
http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Argangstabell/Frankrike/Champagne/
Att dom stora husen lämnar kvar flaskor från varje år begriper jag inte, att folk köper dom är ett ännu större mysterium.
Årgångschampagne ska heller inte tappa bubblor, det man eftersträvar är att få bubblorna att bli mindre. Således är det inte mkt att hurra över att mycket bubblor var kvar.