2011-09-18, 11:46
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmsMunken
Måste lobba lite för André Clouet faktiskt.
Har druckit den flertalet gånger för att den har en fantastisk smak.
Den får dessutom toppbetyg i Bonniers vin-app (4 av 4 stjärnor)

Så prova gärna och ge era synpunkter på den. Skulle vara kul och veta vad folk tycker om den.

En budget-champagne, inte dålig med tanke på priset. Pierre Peters är ett fullgott alternativ.
Citera
2011-09-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Åren 88-90 var gynnsamma i Champagne mig veterligen
Har någon sagt något annat?
Citera
2011-09-18, 12:17
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Har någon sagt något annat?

Nej? Det var mer ett förstärkande angående signatur "snookiz" påstående att det finns bra årgångar sent 80, tidigt 90. Visserligen var det bara 1990 som var bra tidigt 90
Citera
2011-09-18, 12:24
Medlem
Citat:
Nej? Det var mer ett förstärkande angående signatur "snookiz" påstående att det finns bra årgångar sent 80, tidigt 90. Visserligen var det bara 1990 som var bra tidigt 90
Då ber jag om ursäkt och tackar för förtydligandet.
Citera
2011-09-18, 15:11
Medlem
Lasse Berghagens avatar
När det gäller de billigaste champagnerna tycker jag att, förutom nämnda Pierre Peters, Palmer & Co är ett ok alternativ.
Citera
2011-09-18, 20:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
När det gäller de billigaste champagnerna tycker jag att, förutom nämnda Pierre Peters, Palmer & Co är ett ok alternativ.

Håller med. Har inte provat deras NV än, men jag provade nyligen deras 2005:a och den tycker jag var riktigt prisvärd. Funderar på att köpa ett gäng och lagra några år
Citera
2011-09-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Krug, Jacques Selosse är champagnehus, cristal är en variant av champagne som tillverkas av huset Louis Roederer.

Nästa bit är att du inte riktigt kan jämföra årgångschampagne med ny Champagne, att du sedan skulle kväljas av en ny flaska Gula änkan är ju bara löjligt, om du nu är så kinkig borde du inte dricka massproducerad champagne utan dricka Champagne som kommer från bästa små marker (runt 10 hektar marks Champagne-viner).

Att hitta bra Champagne från tidigt 90-tal (bortsett från 1990) är nog väldigt svårt då åren var väldigt kassa.

Att Cristal är Loius Roederer's prestige champagne var verkligen en nyhet för mig , tack för informationen och tack för rättstavningen också, det kliade antagligen ordentligt i fingrarna när du hittade ett par fel i min text? Champagne tappar bubblorna när det oxideras, prova häll upp ett glas champagne och låt stå över natten... Just därför jag nämnde att jag har en förkärlek till champagne som är på väg att oxideras, äldre flaskor som kanske inte lagrats perfekt så korken har börjat torka/mögglat lite och det kommer in luft i flaskan.

Var jämförde jag "ny" champagne med årgångschampagne?

Inget uteställe där jag bor (en liten sketen håla) serverar gula änkan, utan det är typ Piper Heidsieck eller någon vidrig Cava de kallar champagne som i princip smakar rakvatten och då dricker jag bra mycket hellre öl.. Har faktiskt aldrig smakat en gula änkan av vad jag vet, men de känns inte direkt värt att gå och köpa den på systemet för en 300-400kr eller vad den nu kostar när jag har tillgång till La Grande Dame 88/90? Har du lust får du gärna bjuda på ett glas.. Gula änkan är väl Veuve Clicqout's standardchampagne eller är jag helt ute och cyklar nu?

Sen att jag tipsade om årgångslösa champagner ifrån 80-talet och tidigt 90-tal är för att jag själv föredrar champagner som smakar lite mer åt det mognare hållet (rostat bröd, choklad, smörkola bland annat), istället för den friska och fruktiga smaken som standardvarianterna oftast smakar (sen brukar de vara som en "kolsyrebomb" i gommen också)..
Är väl bara 90 och 96 som var riktigt bra under 90-talet.

Varför är det så konstigt att folk köper flaskor "kvarglömda" flaskor ifrån champagnehusen? Får man dem för en liten peng och tar chansen så kan de verkligen vara värt pengarna?

Är det någon som provat Salon 96? Hur är den? Värd att dricka redan eller är den för ung fortfarande och behöver lagras ett par år till?
Senast redigerad av snookiz 2011-09-18 kl. 23:45.
Citera
2011-09-18, 23:35
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Snookiz>Gula änkan är det svenska smeknamet på huset Veuve Clicquot. Ja, för att etiketten på flaskan är gul.
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2011-09-18 kl. 23:38.
Citera
2011-09-18, 23:41
Medlem
Ja men just i Sverige så menar man väl non vintage champagnen när man pratar om Gula Änkan?
Citera
2011-09-19, 00:05
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Ja men just i Sverige så menar man väl non vintage champagnen när man pratar om Gula Änkan?

Vet faktiskt inte vad som är vedertaget när det gäller det svenska smeknamnet och Veuve Clicquots vintage.
Citera
2011-09-19, 04:35
Medlem
Citat:
Snookiz>Gula änkan är det svenska smeknamet på huset Veuve Clicquot. Ja, för att etiketten på flaskan är gul.
Det stämmer väl inte?

Vad jag lärt mig:

Veuve Clicquot är ett Champagnehus.

Champagnehus gör flera varianter champagne men dom flesta har en standardutgåva, den som säljer mest, sedan finns det olika varianter, dock så döper man såväl sin standardchampagne såväl som andra varianter. Dessa har även namn såsom cuvée brut, brut réserve mm. Alltså något man kan kalla dom.

Kutym bland branchen är alltså att skriva namnet på den utgåvan, typ som Pol Roger gjort här:
http://www.drinkhacker.com/wp-content/uploads/2009/11/pol-roger-champagne.jpg

Dvs extra cuvée réserve

Veuve Clicquots standardchampagnes etikett ser ut såhär:
http://www.soflanights.com/wp-content/uploads/2011/04/A-Winemaker-Tasting-with-Champagne-Veuve-Clicquot%E2%80%99s-Pierre-Casenave.jpg

Eller den du hittar på systemet:
http://spotonwine.files.wordpress.com/2011/01/dsc_0444.jpg

Veuve Clicquot har alltså inte döpt sin huvudprodukt, detta har gjort att vi i Sverige kallar just denna för gula änkan, i engelskspråkiga länder för Veuve Clicquot yellow label.

Det finns även en brut-champagne av Veuve Clicquot (http://www.maisons-champagne.com/liste_maisons/images/etiquettes_maisons/clicquot.jpg) och denna ska inte kallas för gula änkan. Har för mig att på gula änkan-flaskan står det faktiskt gula änkan på etiketten påklistrad på baksidan av flaskan medan brut-champagnen inte tituleras gula änkan på sin baksidesetikett.

Även ¨metalltoppen¨ eller vad man kan kalla knoppen som sitter på korken på flaskor champagne är olika för Veuve Clicquots gula änka (grå) och Veuve Clicquot brut (orange) tror jag. Det eller så har slumpen gett mig grå varje gång jag köpt gula änkan.
Ursäkta kvalitén:
http://img846.imageshack.us/img846/2273/markknopflerchampagnefl.jpg

Senast redigerad av mark.knopfler 2011-09-19 kl. 04:37.
Citera
2011-09-19, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Att Cristal är Loius Roederer's prestigechampagne var verkligen en nyhet för mig , tack för informationen och tack för rättstavningen också, det kliade antagligen ordentligt i fingrarna när du hittade ett par fel i min text? Champagne tappar bubblorna när det oxideras, prova häll upp ett glas champagne och låt stå över natten... Just därför jag nämnde att jag har en förkärlek till champagne som är på väg att oxideras, äldre flaskor som kanske inte lagrats perfekt så korken har börjat torka/mögglat lite och det kommer in luft i flaskan.

Var jämförde jag "ny" champagne med årgångschampagne?

Inget uteställe där jag bor (en liten sketen håla) serverar gula änkan, utan det är typ Piper Heidsieck eller någon vidrig Cava de kallar champagne som i princip smakar rakvatten och då dricker jag bra mycket hellre öl.. Har faktiskt aldrig smakat en gula änkan av vad jag vet, men de känns inte direkt värt att gå och köpa den på systemet för en 300-400kr eller vad den nu kostar när jag har tillgång till La Grande Dame 88/90? Har du lust får du gärna bjuda på ett glas.. Gula änkan är väl Veuve Clicqout's standardchampagne eller är jag helt ute och cyklar nu?

Sen att jag tipsade om årgångslösa champagner ifrån 80-talet och tidigt 90-tal är för att jag själv föredrar champagner som smakar lite mer åt det mognare hållet (rostat bröd, choklad, smörkola bland annat), istället för den friska och fruktiga smaken som standardvarianterna oftast smakar (sen brukar de vara som en "kolsyrebomb" i gommen också)..
Är väl bara 90 och 96 som var riktigt bra under 90-talet.

Varför är det så konstigt att folk köper flaskor "kvarglömda" flaskor ifrån champagnehusen? Får man dem för en liten peng och tar chansen så kan de verkligen vara värt pengarna?

Är det någon som provat Salon 96? Hur är den? Värd att dricka redan eller är den för ung fortfarande och behöver lagras ett par år till?
Reagera mest på att du beskrev Cristal som ett champagnehus, sen gick det väl kanske något utför i min sågning.

Ja, Champagne tappar bubblor när den åldras men det rör sig om inte särskilt mkt, det ska väl under normala omständigheter finns mycket bubblor kvar i en äldre flaska, du måste ju nästan aktivt arbeta med flaskan om du ska ta bort större mängd av bubblorna?

Ursäkta mina fördomar, du skrev negativa är ju att "champagnen" som folk verkar gilla på krogen ger mig kväljningar. och jag utgick lite förhastat då att du mena då vanliga nyproducerade industrichampagner inte dög. Mitt fel.

Precis är gula änkan Veuve Clicqouts mest sålda champagne, om du tycker 300-400 klämmer för mkt i plånboken (vilket jag förstår då jag själv är student) så kan du ju köpa en halv flaska. En utekväll går ju på lika mycket som en picknicklunch på djurgårn med kvinnligt sällskap.

Är det inte meningen att Champagne just ska vara syrliga som dom bästa åren är? Nu har jag själv inte druckit något från 1990 men 1990 ska väl om det var ett bra år vara väldigt fräsha eller vad man ska kalla det?

Orsaken är i mina ögon att folk som köper årgångschampagne från dåliga år mer eller mindre köper en etikett över ett innehåll. Bästa självständiga champagnehusen bryr sig ju inte ens om att producera årgångschampagne från dom dåliga åren, årgångschampagne från dom sämsta åren känns ju mest som husen försöker kränga en ganska dålig produkt till ett överpris.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-09-19 kl. 05:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in