Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Krug, Jacques Selosse är champagnehus, cristal är en variant av champagne som tillverkas av huset Louis Roederer.
Nästa bit är att du inte riktigt kan jämföra årgångschampagne med ny Champagne, att du sedan skulle kväljas av en ny flaska Gula änkan är ju bara löjligt, om du nu är så kinkig borde du inte dricka massproducerad champagne utan dricka Champagne som kommer från bästa små marker (runt 10 hektar marks Champagne-viner).
Att hitta bra Champagne från tidigt 90-tal (bortsett från 1990) är nog väldigt svårt då åren var väldigt kassa.
Att Cristal är Loius Roederer's prestige champagne var verkligen en nyhet för mig

, tack för informationen och tack för rättstavningen också, det kliade antagligen ordentligt i fingrarna när du hittade ett par fel i min text? Champagne tappar bubblorna när det oxideras, prova häll upp ett glas champagne och låt stå över natten... Just därför jag nämnde att jag har en förkärlek till champagne som är på väg att oxideras, äldre flaskor som kanske inte lagrats perfekt så korken har börjat torka/mögglat lite och det kommer in luft i flaskan.
Var jämförde jag "ny" champagne med årgångschampagne?
Inget uteställe där jag bor (en liten sketen håla) serverar gula änkan, utan det är typ Piper Heidsieck eller någon vidrig Cava de kallar champagne som i princip smakar rakvatten och då dricker jag bra mycket hellre öl.. Har faktiskt aldrig smakat en gula änkan av vad jag vet, men de känns inte direkt värt att gå och köpa den på systemet för en 300-400kr eller vad den nu kostar när jag har tillgång till La Grande Dame 88/90? Har du lust får du gärna bjuda på ett glas.. Gula änkan är väl Veuve Clicqout's standardchampagne eller är jag helt ute och cyklar nu?
Sen att jag tipsade om årgångslösa champagner ifrån 80-talet och tidigt 90-tal är för att jag själv föredrar champagner som smakar lite mer åt det mognare hållet (rostat bröd, choklad, smörkola bland annat), istället för den friska och fruktiga smaken som standardvarianterna oftast smakar (sen brukar de vara som en "kolsyrebomb" i gommen också)..
Är väl bara 90 och 96 som var riktigt bra under 90-talet.
Varför är det så konstigt att folk köper flaskor "kvarglömda" flaskor ifrån champagnehusen? Får man dem för en liten peng och tar chansen så kan de verkligen vara värt pengarna?
Är det någon som provat Salon 96? Hur är den? Värd att dricka redan eller är den för ung fortfarande och behöver lagras ett par år till?