2011-12-25, 04:40
Medlem
Provokatörs avatar
För liten budget

Citat:
Ursprungligen postat av BlaskFack
Verkar finnas folk som har koll i denna tråden, glädjande!

Jag har en liten fråga till alla er, nyår står inför dörren och jag ska ha bjudning. Tänkte köra champagne och snittar som förrätt (enda snitten som jag är säker på är skagen, blir nog 2 till som jag inte bestämt än).

Vi är 7 personer så jag tycker det känns lite lite med en flaska, ska man köpa 2st eller en magnum? Ska man kanske köpa 2 olika för att ha något att diskutera vid bordet? Söker en prisvärd lösning på detta, budgeten ligger på 600-700 spänn ungefär.

Vore mycket tacksam för lite hjälp, god jul alla!

Vänta 3 år till och spar ihop till 8 flaskor sen kan du möjligtvis ha en "bjudning". Med din nuvarande budget skulle jag rekommendera genomgående mousserande Louis Bouillot 99 spänn flaskan, eller så ber du samtliga ta med sig varsin flaska Champagne. Jag gissar på att folk inte kommer kvart i tolv och går kvart över utan det är en helkväll, det är nyår.

/Provokatör

"PS" Vad du har på dina "snittar" känns inte så viktigt. "DS"
Senast redigerad av Provokatör 2011-12-25 kl. 04:42. Anledning: Stavvning
Citera
2011-12-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler

Jag brukar uppskatta 1 flaska per 3 personer. Ger utrymme för påtår dock kan även det ibland saknas lite i slutet imo.
Kanske självklart men förtydligar mig:

1 flaska per 3 personer vid ett tillfälle. Dvs ska du servera Champagne två gånger under kvällen så blir det dubbla osv.
Citera
2011-12-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
"PS" Vad du har på dina "snittar" känns inte så viktigt. "DS"
Tanken är väl att välja Champagne efter vad som serveras. Nu tkr jag Champagne passar till det mesta i snittform men finns väl flera i tråden som kan säga vad som passar bäst till olika typer av snittar.
Citera
2011-12-25, 17:33
Medlem
Tack för svaren!

Jag var kanske lite otydlig i mitt inlägg, jag menade att jag har en champagnebudget på 600-700 kronor och för det borde man väl ändå få något vettigt? Jag kanske ska tillägga att ingen i sällskapet är vinkännare mer än att vi kan skilja på vad som är kvalité och vad som är skräp så vid tolvslaget så kommer vi nog inta en billigare variant. Men att det första vi dricker under kvällen, när man fortfarande har alla sinnen med sig, ska vara bra känns viktigt.

Att snittar inte räknas som förrätt visste jag inte, kul att lära sig saker. Jag funderar på om man skulle ha rostbiff med pepparrotscreme och kanske salami och ost på de två andra snittarna. Är som sagt inte helt 100 än. Finns det något "big no no" när det gäller mat till champagne?

Ser fram mot era åsikter
Citera
2011-12-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaskFack
Tack för svaren!

Jag var kanske lite otydlig i mitt inlägg, jag menade att jag har en champagnebudget på 600-700 kronor och för det borde man väl ändå få något vettigt? Jag kanske ska tillägga att ingen i sällskapet är vinkännare mer än att vi kan skilja på vad som är kvalité och vad som är skräp så vid tolvslaget så kommer vi nog inta en billigare variant. Men att det första vi dricker under kvällen, när man fortfarande har alla sinnen med sig, ska vara bra känns viktigt.

Att snittar inte räknas som förrätt visste jag inte, kul att lära sig saker. Jag funderar på om man skulle ha rostbiff med pepparrotscreme och kanske salami och ost på de två andra snittarna. Är som sagt inte helt 100 än. Finns det något "big no no" när det gäller mat till champagne?

Ser fram mot era åsikter
600-700 för hela gänget?

Det ger väl två flaskor ala 750ml vilket kan räcka.

Brukar lägga ner runt 400 kr per flaska så det här är väl mina favoriter även om priset är strax över din budget.

Mina favoriter i den prisklassen i ungefärlig ordning.

Bollinger Special Cuvée Brut 389 kr
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7418

Pol Roger Brut Réserve 357 kr
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7549

Veuve Clicquot Brut 385 kr
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7424

Pommery Brut Royal 379 kr
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7590

Veuve Clicquot Gula Änkan 399 kr
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7421

Moët & Chandon Brut Impérial 354 kr
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7518

Dock är jag inte vassaste Champagnedrickaren så vänta och lyssna på vad andra mer kunniga har att säga.

Något lägre skulle jag ta Nicolas Feuillatte Brut Extrem (även om den kan vara lite svår) samt Taittinger Nocturne.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-12-25 kl. 18:20.
Citera
2011-12-26, 16:23
Medlem
Wutnoshits avatar
God afton!

Eftersom Champagne inte är mina starka sida (är mer för vanligt vin, whisk(e)y osv.) så undrar jag en sak.

Finns det några bra Vintage Champagner, helst mellan Brut och Sec, från i år?
Och isåfall finns den på Systemet?

Tacksam för svar!
Citera
2011-12-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
God afton!

Eftersom Champagne inte är mina starka sida (är mer för vanligt vin, whisk(e)y osv.) så undrar jag en sak.

Tacksam för svar!
Från i år, som i 2011? Den skörden har knappt jäst färdigt än, och än mindre legat på sin jästfällning tillräckligt länge. Du får ge dig till tåls minst 5-6 år.
Citera
2011-12-26, 19:49
Medlem
Citat:
God afton!

Tacksam för svar!
Mindre än 1 år är vintage? Vad är vanlig Champagne då?
Citera
2011-12-26, 20:12
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Mindre än 1 år är vintage? Vad är vanlig Champagne då?

Som jag fattat det efter att ha sett Carl-jan så är Vintage årgångschampagne som endast förekommer när det varit ett bra vin år.
Sen finns det Champagne som Blanc de Noirs, Blanc de Blancs och Rosé

Men jag kanske har fel, champagne är som sagt inte riktigt mitt område när det gäller dryck och sådant
Citera
2011-12-26, 20:14
Medlem
Citat:
Som jag fattat det efter att ha sett Carl-jan så är Vintage årgångschampagne som endast förekommer när det varit ett bra vin år.
Sen finns det Champagne som Blanc de Noirs, Blanc de Blancs och Rosé

Men jag kanske har fel, champagne är som sagt inte riktigt mitt område när det gäller dryck och sådant
Du frågade efter vintagechampagne ''från i år''
Citera
2011-12-26, 20:20
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Du frågade efter vintagechampagne ''från i år''

Gjorde jag? :O
Oj menade 2010, kanske blandande ihop det med jobbet, skrev ett dokument om årets Whisky år samtidigt, kan ha skrivit allt i 2010 års verisionen :S

Menade 2010
Citera
2011-12-26, 20:26
Medlem
Wutnoshits avatar
Men struntsamma!
har någon något bra tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto