2007-06-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Om ni brukar åka finlandsfärjor/ålandsbåtar kan jag verkligen rekommendera två budgetchampagner: Moet&Chandon Brut Imperial för 225.40 kr på Viking Line respektive Piper-Heidsieck Demi Sec på Eckerölinjen för ungefär samma summa. Har tyvärr ingen aning vad de kostar på systemet.

Själv köpte jag Veuve 99 på senaste resan.. Och strax före det hittade jag en Comtes de Champagne 96:a på Le Bon Marché i Paris.

I frankrike tycker jag dock det är rätt svårt att hitta rariteter och äldre årgångar. Var köper ni era?
Jag hörde att London var en bättre marknad, kan det stämma??
Citera
2007-06-12, 12:12
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Om ni brukar åka finlandsfärjor/ålandsbåtar kan jag verkligen rekommendera två budgetchampagner: Moet&Chandon Brut Imperial för 225.40 kr på Viking Line respektive Piper-Heidsieck Demi Sec på Eckerölinjen för ungefär samma summa. Har tyvärr ingen aning vad de kostar på systemet.

299 bagis får du ge för en 75a
Citera
2007-06-12, 12:13
Medlem
xallos avatar
Citat:

Jag var över i Helsinki på möte för ett par veckor sedan och åkte då Silja serenade dit, på båten hade dom en winebar där dom även sålde diverse ädla drycker, allt från cognac till cham, hittade då en selosse substance för 680:- så nog går det att fynda även på finlandsfärjan!
Citera
2007-06-12, 12:15
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm
Själv köpte jag Veuve 99 på senaste resan.. Och strax före det hittade jag en Comtes de Champagne 96:a på Le Bon Marché i Paris.

I frankrike tycker jag dock det är rätt svårt att hitta rariteter och äldre årgångar. Var köper ni era?
Jag hörde att London var en bättre marknad, kan det stämma??

I London kan du hitta en hel del bra grejer, liksom i Danmark. Polen var bra på att sälja billig standardskumpa förr, liksom Estland, men det är ett tag sedan jag var där nu.

Fransmännen dricker tyvärr sina viner alltför unga så det är svårt att hitta rariteter utanför vinstäder som Beaune, Bordeaux och St. Emilion samt i Paris.

Ett tips är källaren med rariteter på Nicolas i Paris. Mycket billigare priser än grannarna Hediard och Fauchon (som är överprissatta).
Citera
2007-06-12, 12:18
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Jag var över i Helsinki på möte för ett par veckor sedan och åkte då Silja serenade dit, på båten hade dom en winebar där dom även sålde diverse ädla drycker, allt från cognac till cham, hittade då en selosse substance för 680:- så nog går det att fynda även på finlandsfärjan!

O ja. Silja Serenade och Silja Symphony har ju många godingar till salu i sin vinbar Bon Vivant. Där brukar jag handla ofta.

Hittade en 1929 Banyuls till ett bra pris för tre-fyra år sedan, och på champagnesidan har jag köpt allt från hyfsat prissatta dompor till prisvärd standardskumpa.
Citera
2007-06-12, 12:27
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
299 bagis får du ge för en 75a

Tag fyra, betala för tre med andra ord!
Citera
2007-06-12, 12:28
Medlem
Citat:
I London kan du hitta en hel del bra grejer, liksom i Danmark. Polen var bra på att sälja billig standardskumpa förr, liksom Estland, men det är ett tag sedan jag var där nu.

Fransmännen dricker tyvärr sina viner alltför unga så det är svårt att hitta rariteter utanför vinstäder som Beaune, Bordeaux och St. Emilion samt i Paris.

Ett tips är källaren med rariteter på Nicolas i Paris. Mycket billigare priser än grannarna Hediard och Fauchon (som är överprissatta).

Källaren? Nicolas? Var då?? I vilken Nicolas-butik finns det en källare med rariteter?? Jag har letat som tusan!!
La Vinia har ju en del också, men de tar ju nästan entré i dörren...
Rariteter från rödvinsdistrikten lyckas jag alltid hitta, men champagne brukar vara svårare tyvärr..
Citera
2007-06-12, 12:34
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm
Källaren? Nicolas? Var då?? I vilken Nicolas-butik finns det en källare med rariteter?? Jag har letat som tusan!!
La Vinia har ju en del också, men de tar ju nästan entré i dörren...
Rariteter från rödvinsdistrikten lyckas jag alltid hitta, men champagne brukar vara svårare tyvärr..

I butiken vid Madeleinekyrkan har de en källare med ädla drycker, inte i de vanliga kvartersbutikerna.
Citera
2007-06-12, 12:43
Medlem
xallos avatar
Helvete! Idag har ju auktionsverket sin dryckesauktion, jag gjorde fina fynd där förra året men i år har champagnen tydligen satt sig på hjärnan så jag glömde bort det!

Börjar 14:00 om någon är sugen på att buda lite!

Här är listan:

http://www.auktionsverket.se/dbkatalog2/kat_oversikt.asp?at=D&d=2007-06-12&kat=Alla&anr=0
Citera
2007-06-12, 12:50
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Helvete! Idag har ju auktionsverket sin dryckesauktion, jag gjorde fina fynd där förra året men i år har champagnen tydligen satt sig på hjärnan så jag glömde bort det!

Börjar 14:00 om någon är sugen på att buda lite!

Här är listan:

http://www.auktionsverket.se/dbkatalog2/kat_oversikt.asp?at=D&d=2007-06-12&kat=Alla&anr=0

Japp, de har bl.a. Salon 1990

Jag har redan skickat en bulvan att sköta mina (denna gång fåtaliga p.g.a. renovering av lägenhet, min dotters dopfest o.s.v.) inköp. Men en 5-6000 tänker jag spendera i a f om priserna är de rätta.
Citera
2007-06-12, 12:53
Medlem
xallos avatar
Citat:
Japp, de har bl.a. Salon 1990

Jag har redan skickat en bulvan att sköta mina (denna gång fåtaliga p.g.a. renovering av lägenhet, min dotters dopfest o.s.v.) inköp. Men en 5-6000 tänker jag spendera i a f om priserna är de rätta.

Är det därför du har hållt tyst i tråden, du vill ha godbitarna för dig själv?

Jaja jag får nöja mig med att gå på shopingrunda i prag!
Citera
2007-06-12, 13:24
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Är det därför du har hållt tyst i tråden, du vill ha godbitarna för dig själv?

Jaja jag får nöja mig med att gå på shopingrunda i prag!

Haha, nej då Jag trodde de redan invigda kände till detta...

Tyvärr så har jag märkt en viss haussning av priserna mot för de första auktionerna, så så många godbitar lär jag inte få tag i...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in