2015-03-01, 18:57
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendarydesertfox
Hej

Vill börja med att tacka för intressant läsning och tips av forumets rutinerade signaturer!

Är ny på området och undrar om tips på bra lagringschampagner i systembolagets sortiment med hyfsat överkomliga priser. Samtidigt vill jag passa på att fråga om De Venoge Louis XV och rosén versionen, är det någon som druckit dessa och vad tycker du/ni?

När jag handlar champagne för att lagra, skall jag köpa 2-3 flaskor av samma sort eller tycker ni att man ska pröva att köpa från olika producenter? Tanken är att lagra de flesta ca 3-10 år. Jag tar tacksamt emot tips på hur dessa borde lagras. Har ej vinkällare eller vinkyl utan bor i studentlya så mina möjligheter är ändå begränsade. Hur kan jag bäst skydda mig mot temperaturväxlingar osv?

Snabba svar: I princip all Champagne går utan vidare att lagra i 3-10 år. Visserligen kommer mognaden snabbare vid lagring i högre temperatur, men det bör ändå inte vara något problem. Regeln är att vin ska ligga svalt (11 grader är optimalt), mörkt, så jämn temperatur som möjligt och vibrationsfritt. Det bästa man kan uppnå utan vinlagringsskåp eller vinkällare är oftast en garderob. De brukar vara lite svalare än rumstemperaturen, de är mörka och temperaturen brukar inte växla lika mycket som i rummet utanför.

Jag tycker du bör köpa minst 3 flaskor av varje sort du vill lagra. Det svårt att avgöra hur de utvecklats om man inte har referenspunkter. De generella tipsen på buteljeringar har du nog redan läst om du bläddrat lite i tråden. För övrigt har det börjat släppas vintage 2008 nu. Det är en helt fantastisk årgång (i klass med eller t.o.m. bättre än 1990, 1996 och 2002) så jag skulle råda dig att plocka upp några årgångsskumpor från 08 ganska omgående.
Citera
2015-03-01, 21:54
Medlem
Tack feadog, har har läst hela tråden men det var ett tag sen. Kommer dock inte ihåg alla fantastiska tips. Minns att många namn som var återkommande i början inte längre fanns med i sortimentet på SB när jag sökte efter de men tack för tipset om vintage 2008, har varit lite osäker på 2006 och 2008 så tack för det tipset! Tar gärna emot fler om du har fler att dela med dig.

Jag har tittat på dom
Perigion och Christal och funderade på att handla in en av varje. Men det är alltså bättre att köpa 2-3 av billigare variant istället alltså för att använda som referenspunkter. Som student är ekonomin ändå begränsad så det är därför jag är tacksam för den som kan ge tips på bra champagne till rimliga priser. Jag kan tänka mig att lagra årsgångschampagnerna mer än 10 år om det gör mycket för mognaden.

Ps. Har flyttat över flaskorna till garderoben nu.
Senast redigerad av legendarydesertfox 2015-03-01 kl. 21:58.
Citera
2015-03-02, 00:41
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendarydesertfox
Tack feadog, har har läst hela tråden men det var ett tag sen. Kommer dock inte ihåg alla fantastiska tips. Minns att många namn som var återkommande i början inte längre fanns med i sortimentet på SB när jag sökte efter de men tack för tipset om vintage 2008, har varit lite osäker på 2006 och 2008 så tack för det tipset! Tar gärna emot fler om du har fler att dela med dig.

Jag har tittat på dom
Perigion och Christal och funderade på att handla in en av varje. Men det är alltså bättre att köpa 2-3 av billigare variant istället alltså för att använda som referenspunkter. Som student är ekonomin ändå begränsad så det är därför jag är tacksam för den som kan ge tips på bra champagne till rimliga priser. Jag kan tänka mig att lagra årsgångschampagnerna mer än 10 år om det gör mycket för mognaden.

Ps. Har flyttat över flaskorna till garderoben nu.

Klart det kan vara kul med lite dyr prestigeskumpa i garderoben. Dock tror jag att det är bättre att vänta ett tag. Särskilt eftersom prestigechampagnerna som finns på SB just nu inte är i några fantastiska årgångar. Personligen skulle jag t.ex. mycket hellre satsa på Roederer Brut Vintage 2008 än Cristal 2006. Kvalitetsmässigt ligger de nog rätt nära varandra, men den förstnämnda kostar en tredjedel av vad den sistnämnda kostar. Sen behöver du inte känna att det måste vara årgångschampagne. Även non-vintage utvecklas oftast mycket positivt med lagring.

Vilka specifika Champagner man ska köpa beror så klart mycket på personligt tycke och smak. Storhus som generellt håller hög kvalitet är t.ex. Bollinger, Roederer, Taittinger, Deutz, Henriot, Pol Roger, m.fl. Några odlarproducenter jag håller högt är exv. Eric Rodez, Marc Hebrard, Bruno Paillard, André Jacquart, Pierre Moncuit, Marie Courtin och Bernard Hatté. Bara att börja testa dig fram
Citera
2015-03-02, 09:37
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Klart det kan vara kul med lite dyr prestigeskumpa i garderoben. Dock tror jag att det är bättre att vänta ett tag. Särskilt eftersom prestigechampagnerna som finns på SB just nu inte är i några fantastiska årgångar.

2002 är väl i alla fall ett halvskapligt år med bra lagringspotential? Finns en del prestiger därifrån i bolagets ordinarie sortiment, (Bollinger Deutz, Pol Roger...)
Citera
2015-03-02, 11:16
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
2002 är väl i alla fall ett halvskapligt år med bra lagringspotential? Finns en del prestiger därifrån i bolagets ordinarie sortiment, (Bollinger Deutz, Pol Roger...)

Absolut, 2002 är ett mycket bra år. Trodde dock att alla 2002-or var utfasade vid det här laget. Kollar lite nu. Aktuell årgång för Dompa och La Grande Année är ju 2004. Cristal 2006. När det gäller Bollinger så förstår jag inte alls poängen med en R.D. från 2002 nu. R.D. (Reasently Disgorged) är ju en helt vanlig LGA som legat längre på jästfällningen. Om det ska vara värt att köpa R.D. så ska den nog vara äldre än 2002. De släpper ju ibland sådana som legat mycket längre och då är ju behållningen att man kan köpa äldre årgångar som legat optimalt i Bollingers cave. Annars Pol Roger Cuvée Winston från 2002 är nog ett mycket bra köp. Jag vidhåller dock att om budgeten är begränsad så är det bättre att köpa fler flaskor Vintage (särskilt 2008) och NV så här i början.
Citera
2015-03-02, 12:15
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jag vidhåller dock att om budgeten är begränsad så är det bättre att köpa fler flaskor Vintage (särskilt 2008) och NV så här i början.

Håller helt med om det
Har du någon koll på 2009? Hur står den sig mot 2008? Särskilt för chardonnay...
Citera
2015-03-02, 18:39
Medlem
Så det blev tre flaskor Launois Vintage Blanc de Blancs Brut (nr 7329) att använda som referens, och en flaska Hebrart Rive Gauche Rive Droite Grand Cru Extra Brut (nr 90296). Tack för tipset Feadog.
Citera
2015-03-03, 08:22
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Håller helt med om det
Har du någon koll på 2009? Hur står den sig mot 2008? Särskilt för chardonnay...

Har inte så bra koll. Har inte provat några 09-or (förutom NV med 09-bas), och det har inte dykt upp så många tillförlitliga årgångsrapporter eftersom det inte släppts så många vintagechampagner från 2009 än. Dock var ju 2009 ett jäkligt varmt år i hela Frankrike. Inte lika extremt som 2003 kanske, men fortfarande varmare än vad som generellt gynnar Champagne. Om man är ute efter syrarika Blanc de Blancs med bra lagringspotential så kommer det nog vara ett dåligt år. Gissningsvis kommer Moët släppa en 2009 dompa som är riktigt god redan från start, men i övrigt så blir det nog rätt magert med köpvärda vintage- och prestigebuteljeringar. Jämförelsen 2008 vs. 2009 blir nog ungefär som 2002 vs. 2003. Jag kan naturligtvis ha fel eftersom detta bygger mycket på spekulationer. Har inte tagit mig tid att läsa skörderapporter, så det är möjligt att Champagne av nån anledning hade svalare väder än övriga Frankrike.
Citera
2015-03-03, 09:02
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Har inte så bra koll. Har inte provat några 09-or (förutom NV med 09-bas), och det har inte dykt upp så många tillförlitliga årgångsrapporter eftersom det inte släppts så många vintagechampagner från 2009 än. Dock var ju 2009 ett jäkligt varmt år i hela Frankrike. Inte lika extremt som 2003 kanske, men fortfarande varmare än vad som generellt gynnar Champagne. Om man är ute efter syrarika Blanc de Blancs med bra lagringspotential så kommer det nog vara ett dåligt år. Gissningsvis kommer Moët släppa en 2009 dompa som är riktigt god redan från start, men i övrigt så blir det nog rätt magert med köpvärda vintage- och prestigebuteljeringar. Jämförelsen 2008 vs. 2009 blir nog ungefär som 2002 vs. 2003. Jag kan naturligtvis ha fel eftersom detta bygger mycket på spekulationer. Har inte tagit mig tid att läsa skörderapporter, så det är möjligt att Champagne av nån anledning hade svalare väder än övriga Frankrike.

Ok, funderade lite på att beställa några 2009 l’Artiste från
http://www.franskavinlistan.com/ChampagneDavidLeclapart.htm men det får vara då. Får försöka hitta några 2010 l’Amateur på nätet istället - jävla Mattias Dahlgren.
Citera
2015-03-03, 09:50
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ok, funderade lite på att beställa några 2009 l’Artiste från
http://www.franskavinlistan.com/ChampagneDavidLeclapart.htm men det får vara då. Får försöka hitta några 2010 l’Amateur på nätet istället - jävla Mattias Dahlgren.

Léclapart brukar ju alltid vara bra, men med väldigt begränsat med recensioner på denna (endast en på CT, och jag hittade inga proffsrecensioner alls) så kan det ju vara svårt att veta om den passar ens smak. Jag gissar att det är en extremt rik och fet BdB, men jag vet inte.
Citera
2015-05-12, 23:15
Medlem
Har ni några tips om böcker gällande champagne? Vill lära mig mer om allt!
Citera
2015-07-29, 22:44
Medlem
ESS-Lunds avatar
Bör man be om låda när man beställer jereboam och över på sb eller ingår det alltid? Bara testat "kända" märken och undrar om det även gäller mindre producenter.
Senast redigerad av ESS-Lund 2015-07-29 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in