Citat:
Hej
Vill börja med att tacka för intressant läsning och tips av forumets rutinerade signaturer!
Är ny på området och undrar om tips på bra lagringschampagner i systembolagets sortiment med hyfsat överkomliga priser. Samtidigt vill jag passa på att fråga om De Venoge Louis XV och rosén versionen, är det någon som druckit dessa och vad tycker du/ni?
När jag handlar champagne för att lagra, skall jag köpa 2-3 flaskor av samma sort eller tycker ni att man ska pröva att köpa från olika producenter? Tanken är att lagra de flesta ca 3-10 år. Jag tar tacksamt emot tips på hur dessa borde lagras. Har ej vinkällare eller vinkyl utan bor i studentlya så mina möjligheter är ändå begränsade. Hur kan jag bäst skydda mig mot temperaturväxlingar osv?
Vill börja med att tacka för intressant läsning och tips av forumets rutinerade signaturer!
Är ny på området och undrar om tips på bra lagringschampagner i systembolagets sortiment med hyfsat överkomliga priser. Samtidigt vill jag passa på att fråga om De Venoge Louis XV och rosén versionen, är det någon som druckit dessa och vad tycker du/ni?
När jag handlar champagne för att lagra, skall jag köpa 2-3 flaskor av samma sort eller tycker ni att man ska pröva att köpa från olika producenter? Tanken är att lagra de flesta ca 3-10 år. Jag tar tacksamt emot tips på hur dessa borde lagras. Har ej vinkällare eller vinkyl utan bor i studentlya så mina möjligheter är ändå begränsade. Hur kan jag bäst skydda mig mot temperaturväxlingar osv?
Snabba svar: I princip all Champagne går utan vidare att lagra i 3-10 år. Visserligen kommer mognaden snabbare vid lagring i högre temperatur, men det bör ändå inte vara något problem. Regeln är att vin ska ligga svalt (11 grader är optimalt), mörkt, så jämn temperatur som möjligt och vibrationsfritt. Det bästa man kan uppnå utan vinlagringsskåp eller vinkällare är oftast en garderob. De brukar vara lite svalare än rumstemperaturen, de är mörka och temperaturen brukar inte växla lika mycket som i rummet utanför.
Jag tycker du bör köpa minst 3 flaskor av varje sort du vill lagra. Det svårt att avgöra hur de utvecklats om man inte har referenspunkter. De generella tipsen på buteljeringar har du nog redan läst om du bläddrat lite i tråden. För övrigt har det börjat släppas vintage 2008 nu. Det är en helt fantastisk årgång (i klass med eller t.o.m. bättre än 1990, 1996 och 2002) så jag skulle råda dig att plocka upp några årgångsskumpor från 08 ganska omgående.