2010-04-30, 09:52
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Någon som vet om systembolagets champagnelådor är prisvärda och/eller kan rekommendera någon av dem? Tack på förhand.

Dvs någon av http://www.systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=e2&SokKriteria=champagne%20p rovar&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&BackUrl={ 8ACA7EAA-1BBB-4F61-9448-0C8786AD9849}
Jag rekommenderar låda no 7, vilken bl.a. rymmer Paul Bara Vintage 2000 samt Jacquart Brut Mosaïque Rosé 1998. Priset på just denna låda gör det hela extra intressant. (Låda nr 4, 5, och 8 är tillfälligt slut.) Ingen av dessa har jag provat dock. 9:an med lanseringsdatum 1/5 är försenad pga. att Leclerc Briant "mognadshåller" Rubis. Osäkert när den går att beställa mao... Utifrån lådans sammansättning håller jag den som en trolig sommarfavorit. Trots det lite högre priset. Jag skulle köra på 7:an om du tänker dig en hyffsat skyndsam order, och där finns godbitar. Förutom de två jag redan nämnt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerface.
hur brukar ni servera eran champange, från kylen eller tar ni den som den e?
Om man nu inte vill spilla ut 1/3 på golvet då pavan öppnas är det normalt bäst att öppna flaskan i kyld form, vilket inte utesluter att champagnen sedan får stå och ta åt sig av lite rumstemperatur före servering. På så sätt kan aromspektrat breddas något.
Citera
2010-04-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Om man nu inte vill spilla ut 1/3 på golvet då pavan öppnas är det normalt bäst att öppna flaskan i kyld form, vilket inte utesluter att champagnen sedan får stå och ta åt sig av lite rumstemperatur före servering. På så sätt kan aromspektrat breddas något.

ok tackar för det
en sista fråga också såg på nyhetsmorgon att den "officiella" champangen på brölloppet me viktorira o daniel e "pommery årsgång 2000" mina föräldrar undrar var man kan få tag på en sån här flaska, var inne nyss o kolla på systemet men hittar inte den där? är det nått som e svårt o få tag i denna flaska?
Citera
2010-04-30, 10:20
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
ok tackar för det
en sista fråga också såg på nyhetsmorgon att den "officiella" champangen på brölloppet me viktorira o daniel e "pommery årsgång 2000" mina föräldrar undrar var man kan få tag på en sån här flaska, var inne nyss o kolla på systemet men hittar inte den där? är det nått som e svårt o få tag i denna flaska?
Är inte så uppdaterad på kungahuset.
Men skulle kunna tro att det närmsta du kommer utan ansträngning är detta: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=87883&Butik=0&SokStrangar=

Visserligen inte exakt samma vin. Alternativet är annars att du kontaktar importören och frågar dem om det går att göra en "privatimport" via monopolet på "bröllopschampagnen". Observera att årgången 1998 i Champagne generellt (undantag finns) anses som bättre än 2000. Så jag är inte säker på att det är värt besväret. Ett annat tänkvärt inlägg, tidigare i tråden, är detta: https://www.flashback.org/sp22413267
Citera
2010-04-30, 10:29
Medlem
Citat:
Är inte så uppdaterad på kungahuset.
Men skulle kunna tro att det närmsta du kommer utan ansträngning är detta: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=87883&Butik=0&SokStrangar=

Visserligen inte exakt samma vin. Alternativet är annars att du kontaktar importören och frågar dem om det går att göra en "privatimport" via monopolet på "bröllopschampagnen". Observera att årgången 1998 i Champagne generellt (undantag finns) anses som bättre än 2000. Så jag är inte säker på att det är värt besväret. Ett annat tänkvärt inlägg, tidigare i tråden, är detta: https://www.flashback.org/sp22413267

tackar ska tipa mina föräldrar om detta

mvh / erik
Citera
2010-05-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ja, jag har druckit också den "vanliga" 88:an. Det var nog en cirka 5 år sedan skulle jag tippa, dessutom kom den in ganska sent i racet... Men, som jag kan dra mig till minnes var den "yngre" i stilen (vid den tidpunkten) än Krug Non Vintage - ändock - ett alldeles strålande vin.
Jag vågar mig inte på att rangordna loppor och löss - men jag är nog beredd att utifrån "förutfattade meningar" ranka CdM något litet högre. Men det hade varit intressant att jämföra dessa mastodonter sida vid sida och inte med 5 års mellanrum. Champagnerna ändrar karaktär under sådan tidshorisont, referenserna likaså.
Sorry, men jag kan inte ge dig ett bättre svar. Min angenäma fylla för 5 år sedan tjänar som ett fullgott argument för den ordningen.

Tack för ett bra - om än ganska förutsägbart - svar!

Vertikaler är alltid kul! En drömprovning är givetvis 88, 89 och 90 av Krug!
Citera
2010-05-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Vid 1800/1900-talets skifte har jag för mig det var riktigt söt Champagne som gällde (experterna får gärna rätta mig om jag har fel). Nu är det dock brut som är på tapeten. Ryssarnas Champanskoye är dock fortfarande söt och rätt rolig ibland

Stämmer bra det! Och är ännu ett bevis på att det definitivt inte var bättre förr!
Citera
2010-05-01, 23:32
Medlem
Citat:
hur brukar ni servera eran champange, från kylen eller tar ni den som den e?

Inget av det. Såvida du inte har ganska varmt i din kyl, är kylskåpskallt alldeles för kallt! De flesta champagner mår bäst av att drickas mellan 8-12 grader C.

Ett tips är att lägga i flaskan i kylen på morgonen (om du ska dricka den på kvällen) och sedan ta fram flaskan 20-30 minuter innan den ska serveras. Brukar funka fint! En ishink säkerställer sedan att temperaturen hålls någorlunda stabil - och bidrar dessutom rent estetiskt!
Citera
2010-05-02, 11:37
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Jag rekommenderar låda no 7, vilken bl.a. rymmer Paul Bara Vintage 2000 samt Jacquart Brut Mosaïque Rosé 1998. Priset på just denna låda gör det hela extra intressant. (Låda nr 4, 5, och 8 är tillfälligt slut.) Ingen av dessa har jag provat dock. 9:an med lanseringsdatum 1/5 är försenad pga. att Leclerc Briant "mognadshåller" Rubis. Osäkert när den går att beställa mao... Utifrån lådans sammansättning håller jag den som en trolig sommarfavorit. Trots det lite högre priset. Jag skulle köra på 7:an om du tänker dig en hyffsat skyndsam order, och där finns godbitar. Förutom de två jag redan nämnt.

Tack så mycket!
Citera
2010-05-04, 14:57
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Tack för ett bra - om än ganska förutsägbart - svar!

Vertikaler är alltid kul! En drömprovning är givetvis 88, 89 och 90 av Krug!
Har du grejerna? Jag kommer direkt. Kan pynta några tusenlappar för "besväret"...
Ledsen att jag var präglad av både tidshorisont och berusning vid tillfället för begivenheten.
Citera
2010-05-04, 22:25
Medlem
meepers avatar
Citat:
Har du grejerna? Jag kommer direkt. Kan pynta några tusenlappar för "besväret"...
Ledsen att jag var präglad av både tidshorisont och berusning vid tillfället för begivenheten.

Jag har en -88 och en -90 i källaren... Komplettera med -89 och vi är hemma.

Ingen som sitter på en Ambonnay?
Citera
2010-05-04, 22:30
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Jag har en -88 och en -90 i källaren... Komplettera med -89 och vi är hemma.

Ingen som sitter på en Ambonnay?
Det enda jag har från Ambonnay är några standardchampagner... Tyvärr ej från Krug. Kan Salon 90 (magnum) fylla tomrummet? Den finns annars. Ska dra lite i trådarna - kanske kan "vaska fram" 89:an. Jag skickar PM om så blir fallet.
Citera
2010-05-15, 02:01
Medlem
Citat:

Jag har "grejerna"!

Men tänker ligga på dem lite till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in