2007-03-13, 13:39
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Låter ju inte helt sjukt ändå faktiskt. Det är kul med systembolaget, 1599:- i Sverige och 200€ i Spanien trots att alkoholskatten härnere är lägre, när det kommer till dyra viner så kan man fynda på systemet ibland.
Sorry lite offtopic men Bordeaux -00 är ju en riktigt bra årgång som säkert kommer att kosta en hel del i framtiden, Petrus -00 för 5500:- bra investering eller inte?

Japp, ett klipp! Köp för böfvelen! Ju fler deso bättre!

//FNG
Citera
2007-03-13, 15:30
Medlem
Mysonoxens avatar
[quote=davidoff]
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Det finns en drös "privata klubbar" etc. där man kan dricka dylika godsaker i Sverige idag.
Mer än så förbjuder min diskretion här på FB mig att säga.[/QUOTE

Trust me jag va med pa Grappe nar det var coolt och jag var pa Eriks 2 ggr i veckan och det floskor som nams ar inte nagot man kommer over latt. An mindre daljer. Jag vet att Opera Kallaren har en del kvalla med vinagenter dar man kan fa ett glas Romne Conti etc

Syftade inte på Grappe nu

Lätt och lätt... Definisionsfråga. Operakällaren har väl haft 1973 Pol Roger ett tag om vi nu går in på vanliga restauranger. Har dock inte testat den.

Cristal 1982 är utsökt och går i regel lättare att få tag i.

Jag handlar även från andra ställen än i Sverige, både firmor och privata samlare utomlands jag känner.
Citera
2007-03-13, 15:37
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Låter ju inte helt sjukt ändå faktiskt. Det är kul med systembolaget, 1599:- i Sverige och 200€ i Spanien trots att alkoholskatten härnere är lägre, när det kommer till dyra viner så kan man fynda på systemet ibland.
Sorry lite offtopic men Bordeaux -00 är ju en riktigt bra årgång som säkert kommer att kosta en hel del i framtiden, Petrus -00 för 5500:- bra investering eller inte?

Köp på dig, och sälj till samlare om fler flarror för det priset erbjuds. Behåll en pava, lagra och drick. Priser på 20.000 kr/ pavan har jag sett flaskor gå för.

Till topic lär 1928 Krug vara svingod fortfarande. Hörde det av en finsmakare häromdagen som just öppnat en. Men som alltid har det med bra lagring att göra, ju äldre vin ju mer får man lita till försynen...
Citera
2007-03-13, 15:53
Medlem
FNGs avatar
Och med tanke på det, det här var den andra flaskan Pol Roger 1973 vi öppnade, och båda har varit stendöda, så.... I wouldn't risk it. Cristal 1982 imponerade inte speciellt. Heriot 1976 var så sanslöst bra så man blev förbannad och naturligtvis Selosse 89, men annat var ju inte att vänta.

//FNG

EDIT: Konstig stavning
Citera
2007-03-13, 16:09
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Och med tanke på det, det här var den andra flaskan Pol Roger 1973 vi öppnade, och båda har varit stendöda, så.... I wouldn't risk it. Cristal 1982 imponerade inte speciellt. Heriot 1976 var så sanslöst bra så man blev förbannad och naturligtvis Selosse 89, men annat var ju inte att vänta.

//FNG

EDIT: Konstig stavning

Ja, med bra lagring kan många viner imponera.
Drack en Jean Gros Richebourg från just 1973 för ett par år sean. En kass årgång i Bourgogne, men, men någon hade förvarat flaskan perfekt och den smakade förträffligt.

Likadant hände med en 1950 Hospices de Beaune Cuvée Arthur Girard buteljerad av La Reine Peudaque som jag avnjöt på Ma Cuisine i Beaune. Normalt en kass årgång men denna flaska var utsökt god den med.

Så med champagne som med allt annat vin är bra lagring A och O. Jag har sett folk rosta sönder dyra champagner och fin Bordeaux i vinställ vid spisen där de höga temperaturväxlingarna tröttar ut vinet snabbare än man hinner blinka och det är lika sorgligt varje gång
Citera
2007-03-13, 16:26
Medlem
FNGs avatar
Den första flaskan kom direkt från Pol Rogers källare, och den andra från en Restaurangs vinkällare, så jag misstänker att Polle 1973 bara är körda... Tyvärr!

//FNG
Citera
2007-03-13, 16:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Den första flaskan kom direkt från Pol Rogers källare, och den andra från en Restaurangs vinkällare, så jag misstänker att Polle 1973 bara är körda... Tyvärr!

//FNG

Generellt sett är de flesta 1973r körda, oavsett distrikt om man nu talar Frankrike. Förutom den uppräknade Richebourgen är den enda övriga hyggliga '73 jag druckit på senare år en Latour à Pomerol som jag drack hos en österrikisk vinsamlare för ett par år sedan.
Citera
2007-03-14, 09:55
Medlem
Roger Pontares avatar
Hur är det med champagne rosé då? Några tankar/tips där?
Citera
2007-03-14, 10:13
Medlem
FNGs avatar
Roséchampagne is the shit aswell. Jag älskar rosébubbel och det finns hur mycket bra som helst. I ett mellanprisintervall hittar man Gosset Rosé som är klockren, väldigt fruktig och underbar. Cristal Rosé är alltid magisk, Comtes de Champagne Rosé är det ultimata knulla vinet, den kvinna är inte skapad som kan motstå en mogen Comtes Rosé. Krug rosé med ålder är helt fantastisk, jag drack en med 80 tals bas i somras och den var gudomlig.

//FNG
Citera
2007-03-14, 10:27
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Roséchampagne is the shit as-well. Jag älskar rosébubbel och det finns hur mycket bra som helst. I ett mellanprisintervall hittar man Gosset Rosé som är klockren, väldigt fruktig och underbar. Cristal Rosé är alltid magisk, Comtes de Champagne Rosé är det ultimata knulla vinet, den kvinna är inte skapad som kan motstå en mogen Comtes Rosé. Krug rosé med ålder är helt fantastisk, jag drack en med 80 tals bas i somras och den var gudomlig.

//FNG

Krug och Cristal rosé har jag också druckit, hade ingen vintage på Krugen men båda var riktigt fina. Får ta och testa Comtes och Gosset låter det som.
Citera
2007-03-14, 11:04
Medlem
FNGs avatar
Krug Rosé görs bara NV, men den flaskan vi drack i somras köptes in 1994 då den första sändningen släpptes på systembolaget, då den vanligtvis är en blandning av tre årgångar och lagras ca två år innan den släpps så kunde vi lista ut att det var 80tals bas i den.

Gosset Rosé (och även Krug Rosé) kan man hitta på halvflaska ute i Europa. Till och med jag, som hatar att bada, skulle kunna tänka mig att sitta i en jaccuzi och sippa på en halvflaska Krug Rosé och titta på någon trött solnedgång medan Natalie Portman, dagen til ära iförd någonting riktigt slampigt, sensuellt matar mig med gåsleverterrine.

//FNG
Citera
2007-03-14, 14:26
Medlem
Roger Pontares avatar
När det kommer till cava då? Det är väl inte offtopic i champagne tråden? Testa Kripta! Rätt dyr för att vara cava med gudomligt god och snyggare flaska finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in