2011-03-15, 19:02
Medlem
redcollars avatar
Fick en "vanlig" bollinger förut och undrar hur den står sig. Kan man låta den vänta ett tag eller bör den drickas snarast?
Citera
2011-03-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcollar
Fick en "vanlig" bollinger förut och undrar hur den står sig. Kan man låta den vänta ett tag eller bör den drickas snarast?
Du behöver inte hetsa i dig den. En NV cuvée, som den du har fått, är en blandning av olika årgångar. Tanken är att man som konsument ska kunna korka upp den bumps utan att få en syrastråle rakt upp i gommen. Men med det sagt, majoriteten av vinet kommer normalt sett i från den senast släppta skörden, så en tids väntan kan få flaskan att lugna ner sig något. Förvara den svalt och mörkt, då håller den åtminstonde 1-2 år, troligtvis längre.

Men...du gör ju såklart som du vill... men, det här med gåvochampagne och den eviga väntan på 'det rätta tillfället'. Vore det inte trevligare att dricka upp flaskan ganska snart? Varför inte som en trevlig start på nästa helg...
Senast redigerad av L.Castel 2011-03-15 kl. 19:52.
Citera
2011-03-16, 02:13
Medlem
slashing_swords avatar
Tack Lazermonkey och L.Castel för tipsen! Ska kolla upp dem direkt.
Citera
2011-03-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Menar du att de inte är något att ha, eller att de inte finns? Det finns som sagt en hel del.

2002r

2004r

Hej, ursäkta mitt korta och något dryga svar, jag kollade på mitt lokala bolag vilket bara har basutbud med ett fåtal viner, my bad.

Årgångsviner från 02 står sig väldigt högt i kurs, de flesta av dem. Jag har druckit Paul Bara, Moët och RH Coutier dessa tre är i mitt tycke bra. Jag vill dock minnas att de var dyrare.
Citera
2011-03-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Hej, ursäkta mitt korta och något dryga svar, jag kollade på mitt lokala bolag vilket bara har basutbud med ett fåtal viner, my bad.
Lungt.

Citat:
Årgångsviner från 02 står sig väldigt högt i kurs, de flesta av dem. Jag har druckit Paul Bara, Moët och RH Coutier dessa tre är i mitt tycke bra. Jag vill dock minnas att de var dyrare.

Jo, 02:orna är det ju mycket prat om, och av det jag lyckats uttyda av mer initierade så skall tydligen 04:orna vara likvärdiga. Med lite tur kanske det finns få minor. Jag tror att det kan löna sig att satsa på odlarchampagner istället för något ifrån de stora drakarna. Det behöver ju inte vara så, men jag inbillar mig att man kan få lite mer hjärta och stolthet ifrån dem. Men du var nöjd med alla tre, var det länge sedan du drack dem? De var inte för strama nu?

Just nu lutar det åt ett par flaskor vardera av Vueve Fourny & Fils 04 (339kr) samt R & L Legras cuvée presidence 02 (449).
Citera
2011-03-16, 17:18
Medlem
Citat:
Lungt.

Jo, 02rna är det ju mycket prat om, och av det jag lyckats uttyda av mer initierade så skall tydligen 04rna vara likvärdiga. Med lite tur kanske det finns få minor. Jag tror att det kan löna sig att satsa på odlarchampagner istället för något ifrån de stora drakarna. Det behöver ju inte vara så, men jag inbillar mig att man kan få lite mer hjärta och stolthet ifrån dem. Men du var nöjd med alla tre, var det länge sedan du drack dem? De var inte för strama nu?

Just nu lutar det åt ett par flaskor vardera av Vueve Fourny & Fils 04 (339kr) samt R & L Legras cuvée presidence 02 (449).

Det är precis så som du beskriver det, jag har besökt Reims en gång och var runt på lite gårdar men mer själv och hjärta än odlaren(Jacqués) jag träffade la ner tror jag inte finns. Han hade en väldigt liten odling i jämförelse med andra men hans vita vin och det mousserande var fantastiskt!

Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd med din R & L. Hade däremot jag varit i dina skor hade jag försökt lösa en taittinger, den kostar 800 spänn för en magnum. Visserligen är det lite tråkigt att få hem en magnumflaska men det är det helt klart bästa köpet du kan göra för en 'rimlig' peng.

Jag läste lite och om du skall köpa 04or rekommenderar jag dig starkt att lösa en Bonnaire 385. Det skall vara riktigt riktigt bra. Nästa gång jag skall till bolaget så skall jag absolut försöka lägga vantarna på en flaska.
Citera
2011-03-16, 22:36
Medlem
Citat:

Jo, 02rna är det ju mycket prat om, och av det jag lyckats uttyda av mer initierade så skall tydligen 04rna vara likvärdiga. Med lite tur kanske det finns få minor. Jag tror att det kan löna sig att satsa på odlarchampagner istället för något ifrån de stora drakarna. Det behöver ju inte vara så, men jag inbillar mig att man kan få lite mer hjärta och stolthet ifrån dem. Men du var nöjd med alla tre, var det länge sedan du drack dem? De var inte för strama nu?

02rna och 04rna är överlag alldeles för unga för att dricka idag. Hugg en 98:a eller äldre om du vill dricka årgångschampagner som börjat bli utvecklade! Vill du däremot köpa för konsumtion om si så där 5 - 10 år ska du absolut köpa på dig ett gäng 02r!
Citera
2011-03-19, 15:29
Medlem
Hur länge kan en vanlig Moet stå i vinställ, rumstemperatur ?
Citera
2011-03-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Hur länge kan en vanlig Moet stå i vinställ, rumstemperatur ?

Något år skulle jag tro. Tänk på att ditt vin mognar mycket fortare i rumstemperatur. Jag skulle dock dricka den inom den närmsta tiden, tror inte en "vanlig" Moet utvecklas speciellt mycket.
Senast redigerad av Lazermonkey 2011-03-19 kl. 15:58.
Citera
2011-04-02, 10:47
Medlem
_K2_s avatar
Har blivit erbjuden att köpa en Perrier Jouët Belle Epoque Rosé -02 för cirkus 750 kr. Är det prisvärt? Har själv aldrig druckit Perrier Jouët, och i stort sätt aldrig något annat än standardchampagne (400-600kr).

Tacksam för svar!
/K2
Citera
2011-04-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _K2_
Har blivit erbjuden att köpa en Perrier Jouët Belle Epoque Rosé -02 för cirkus 750 kr. Är det prisvärt? Har själv aldrig druckit Perrier Jouët, och i stort sätt aldrig något annat än standardchampagne (400-600kr).

Tacksam för svar!
/K2

Helt klart ett förmånligt pris.
Citera
2011-04-02, 11:40
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Helt klart ett förmånligt pris.

Som vi tidigare har konstaterat ät systembolaget inte alltid en bra värdemätare för prisvärdhet:
http://www.vinopedia.com/wine/Perrier-Jouet+Champagne+Brut+Rose+Belle+Epoque+2002
men 750:- är fortfarande ett bra pris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in