2010-04-10, 01:19
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerface.
Hejsan, sökte efter lite information om champange när jag upptäckte denna tråd när jag sökte..
har ett par frågor som ja undrar om ni kan svara på

för 2 år sen så drack jag en flaska moët & chandon som var god, söker nu andra vanliga inte så dyra champanger.. det man har läst om här är bollinger, Louis Roederer , Piper-Heidsieck , Pol Roger ,Taittinger vet inte hur dom nu smakar men har hört att en del e bra av detta. Också en fråga om lagring. på såna här billigare champanger som moët o dom ja nämnt hur är lagringstiden på dom om man måste göra de eller om de bara e att öppna o dricka flaskan och om en sån här flaska har en hållbarhet.

mvh erik

Standardvinerna från producenterna du nämner är gjorda för att vara drickfärdiga nu. Sedan har de lite olika dyrare skapelser som du kanske helst bör lagra, men det är ju en annan femma.
Citera
2010-04-10, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Italienskan
Välkommen hit! Du nämner ju flera själv, och det finns 100-tals champagnesorter på tex systembolaget från ca 300 kr och uppåt. Ta en titt här: http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/7FFF99E5-D5B1-4405-BBC4-613DAD022684/0/bestallningssortimentet_2010_1.pdf
De flesta champagner kan lagras i minst tio år, det finns champagner från 1800-talet som säljs på auktioner idag som är alldeles utmärkta att dricka.

Självklart skall du öppna den direkt, du har ju så mycket roligare då än att spara den till dina barnbarn
Det finns alltid en anledning att dricka skumpa!

tackar för ett fint svar, nån av dom som jag nämnde som kanske du har smakat ? nån o rekomendera kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Bara att dricka champagne är en god anledning i sig.

Passar på att klämma in en fråga jag också. Vilken är den sötaste champagne som ni har druckit?

jo tänkte ha nu till valborg , får bli moët flaskan då

Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Standardvinerna från producenterna du nämner är gjorda för att vara drickfärdiga nu. Sedan har de lite olika dyrare skapelser som du kanske helst bör lagra, men det är ju en annan femma.

ok så de spelar ingen roll på dom vanligaste champangerna då, när jag var på kryssning förut så såg jag även att dom har billiga priser där, men hur ska man veta vilket som e rätt liksom den dagen då man köper lite "finare o dyrare"
Citera
2010-04-10, 03:55
Medlem
Italienskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerface.
nån av dom som jag nämnde som kanske du har smakat ? nån o rekomendera kanske?jo tänkte ha nu till valborg , får bli moët flaskan då.
men hur ska man veta vilket som e rätt liksom den dagen då man köper lite "finare o dyrare"
Det viktiga är att du har upptäckt (eller är nyfiken på) tjusningen med skumpa!
Moet tycker jag dessvärre är bland de lite mer tråkiga champagnerna, men självklart slinker den alltid ner.
Skulle hellre köpa Veuve Clicquot, Louis Roederer Premier, Pol Roger Réserve, Bollinger Special Cuvée som alla kostar nästan exakt lika mycket som en Moet. Men har du redan köpt Moetflarran så skall du givetvis ta den!

Kolla in länkarna med lite tester här. I den första länken tipsar de om två st olika för 200 kr, har ingen egen erfarenhet av nån av dem, men det låter ju positivt i recensionen:

http://www.eventnytt.se/?article=31
http://spel.icakuriren.se/ArticlePages/200812/18/20081218112243_Icak222/20081218112243_Icak222.dbp.asp
http://www.unt.se/matochdryck/stort-test-av-det-bubblande-utbudet-349336.aspx
Citera
2010-04-10, 04:01
Medlem
Italienskans avatar
Citat:

Passar på att klämma in en fråga jag också. Vilken är den sötaste champagne som ni har druckit?
Du menar alltså champagne doux? Har faktiskt aldrig hört talas om söt champagne.... Finns verkligen det?
Citera
2010-04-10, 21:30
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Låter onekligen fantastiskt! Jag har ännu inte haft förmånen att få prova detta vin, men har en 98:a i källaren. Förvisso en betydligt svagare årgång än din 88:a, men den ska ändå få mogna till sig några år till! Och sedan kanske drickas tillsammans med den "vanliga" 98:an för att känna skillnaden.

Har du druckit den vanliga 88:an? Om ja, kan du beskriva skillnaden mellan den och CdM?
Ja, jag har druckit också den "vanliga" 88:an. Det var nog en cirka 5 år sedan skulle jag tippa, dessutom kom den in ganska sent i racet... Men, som jag kan dra mig till minnes var den "yngre" i stilen (vid den tidpunkten) än Krug Non Vintage - ändock - ett alldeles strålande vin.
Jag vågar mig inte på att rangordna loppor och löss - men jag är nog beredd att utifrån "förutfattade meningar" ranka CdM något litet högre. Men det hade varit intressant att jämföra dessa mastodonter sida vid sida och inte med 5 års mellanrum. Champagnerna ändrar karaktär under sådan tidshorisont, referenserna likaså.
Sorry, men jag kan inte ge dig ett bättre svar. Min angenäma fylla för 5 år sedan tjänar som ett fullgott argument för den ordningen.
Citera
2010-04-10, 23:38
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:

Citat:
Du menar alltså champagne doux? Har faktiskt aldrig hört talas om söt champagne.... Finns verkligen det?
Ja, allt är väl relativt. Roederer Carte Blanche är en s.k. "SEC" och tillåter en restsockerhalt om 17-35 gram / liter. Och det är djävligt sött... Får fundera vidare, men vad jag just nu kan erinra mig är detta min "sötaste" inmundigade champagne hittills.
Senast redigerad av KluvenTunga 2010-04-10 kl. 23:44.
Citera
2010-04-11, 00:11
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:

Vid 1800/1900-talets skifte har jag för mig det var riktigt söt Champagne som gällde (experterna får gärna rätta mig om jag har fel). Nu är det dock brut som är på tapeten. Ryssarnas Champanskoye är dock fortfarande söt och rätt rolig ibland
Citera
2010-04-12, 15:28
Medlem
Italienskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Vid 1800/1900-talets skifte har jag för mig det var riktigt söt Champagne som gällde (experterna får gärna rätta mig om jag har fel). Nu är det dock brut som är på tapeten. Ryssarnas Champanskoye är dock fortfarande söt och rätt rolig ibland
Jaha, där ser man, så det har alltså funnits, låter spännande. Och ja den ryska skumpan kan ju verkligen smaka som saft med bubblor ibland
Citera
2010-04-16, 14:32
Medlem
azels avatar
Tycker väldigt om Krug men det jag dricker mest utav är faktist Mumm och Lanson, båda två helt okej budget champagne.
Citera
2010-04-26, 23:27
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azel
Tycker väldigt om Krug men det jag dricker mest utav är faktist Mumm och Lanson, båda två helt okej budget champagne.
Jo, Krug går inte av för hackor. Prislappen gör dock det värt att fundera på alternativ i vardagen. Då tycker jag Lanson (om man nu inte orkar lagra några år) är ett sämre alternativ än R & L Legras. (7433).
Drog i mig av Alfred Gratien 1990 i helgen - den var alldeles underbar!
Citera
2010-04-29, 19:56
Medlem
ESS-Lunds avatar
Någon som vet om systembolagets champagnelådor är prisvärda och/eller kan rekommendera någon av dem? Tack på förhand.

Dvs någon av http://www.systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=e2&SokKriteria=champagne%20p rovar&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&BackUrl={ 8ACA7EAA-1BBB-4F61-9448-0C8786AD9849}
Citera
2010-04-30, 09:09
Medlem
hur brukar ni servera eran champange, från kylen eller tar ni den som den e?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in