2010-06-01, 23:14
Medlem
Infinitums avatar
Tips på en bra och någorlunda billig champagne som man kan tänkas dricka på Studenten ?
Citera
2010-06-02, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Tips på en bra och någorlunda billig champagne som man kan tänkas dricka på Studenten ?

Palmer http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7867&Butik=0&SokStrangar=
eller Andrè http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7686&Butik=0&SokStrangar=
Citera
2010-06-02, 00:33
Medlem
Infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saabturbo
Palmer http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7867&Butik=0&SokStrangar=
eller Andrè http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7686&Butik=0&SokStrangar=

Billigare tänkte mig något under en hundring
Citera
2010-06-02, 08:59
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Billigare tänkte mig något under en hundring

Tyvärr är det nog omöjligt. Systemets billigaste kostar 189:-
På franska stormarknader kan man hitta champagne för runt 10 Euro, men knappast under det priset.
Citera
2010-06-02, 15:21
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Om den inte måste komma från Champagne så kan du ju testa Pol Rémy Brut.

52:- och säkert drickbar.

http://www.vinguiden.com/vinbutiken/product/?id=482
Senast redigerad av buffalo 2010-06-02 kl. 15:24.
Citera
2010-06-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Inget av det. Såvida du inte har ganska varmt i din kyl, är kylskåpskallt alldeles för kallt! De flesta champagner mår bäst av att drickas mellan 8-12 grader C.

Ett tips är att lägga i flaskan i kylen på morgonen (om du ska dricka den på kvällen) och sedan ta fram flaskan 20-30 minuter innan den ska serveras. Brukar funka fint! En ishink säkerställer sedan att temperaturen hålls någorlunda stabil - och bidrar dessutom rent estetiskt!

Eller så har man den i vinkällaren som håller omkring 10grader året om?

Drack ett par glas Krüg 88 idag till lunchen, sparar resterande till middagen. Kan ju tillägga att den var helt underbar, perfekt balanserad, fortfarande väldigt frisk men endå inte för ungdomlig, smakade lite smörkola!
Citera
2010-06-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Eller så har man den i vinkällaren som håller omkring 10grader året om?

Det är absolut ett gångbart alternativ!

Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Drack ett par glas Krüg 88 idag till lunchen, sparar resterande till middagen. Kan ju tillägga att den var helt underbar, perfekt balanserad, fortfarande väldigt frisk men endå inte för ungdomlig, smakade lite smörkola!

Låter fantastiskt! Jag har inte druckit 88:an än (finns dock i källaren), men både 89:an och 90:an och de är helt magiska!
Citera
2010-06-18, 11:18
Medlem
3Guns avatar
Lagrad Krug är min absoluta favorit.

Salon har jag aldrig förstått mig på, även om det är den absolut renaste och mest kristallklara skumpan jag någonsin testat.

Cristal har jag heller inga höjdarminnen av, men jag har haft lite otur med flaskorna.
Citera
2010-06-20, 23:21
Medlem
Håller på att sakta men säkert skapa min egna vinkällare, har hittills bara investerat i rödvin men har även tänkt att ha några flaskor champagne, jag vill även ha någon flaska som kan ligga länge, vi pratar 20år+. Några tips på champagne samt årgångar jag ska leta efter vore på sin plats!

EDIT: Budget är på max ca 1000kr flaskan, i speciella fall kan jag tänka mig att betala mer.
Citera
2010-06-21, 08:54
Medlem
3Guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Håller på att sakta men säkert skapa min egna vinkällare, har hittills bara investerat i rödvin men har även tänkt att ha några flaskor champagne, jag vill även ha någon flaska som kan ligga länge, vi pratar 20år+. Några tips på champagne samt årgångar jag ska leta efter vore på sin plats!

EDIT: Budget är på max ca 1000kr flaskan, i speciella fall kan jag tänka mig att betala mer.

Testa Bollinger, köp 10 flaskor och lägg undan och drick en per år.

Salon, Krug och ev. Dom Perignon är tips på sådant som tål att lagras i 20+ år.

Eller så köper du på eBay
Citera
2010-06-21, 09:26
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Att hitta pavor som tål (och vinner på) 20 års lagring inom ramen för < 1000 kr per pava, sätter lite krav på att du ligger vid en relativt låg temperatur i din källare. Skulle tippa på att du bör sträva ned mot 8-12 °C i årsmedeltemperatur.

Om du kan tillåta dig att vandra uppåt i prisnivå, gärna mot 1500 kr blir valen litet enklare. Å andra sidan undrar jag varför du vill dricka en skumpa om just 20 år? Tänker mig att det istället vore mer "njutbart" att tänka en lösning där du dricker två pavor om 5 år, 2 pavor om 10 år, 2 pavor om 15 år samt slutligen 2 buteljer om 20 år.

Är det ett upplägg, så ska jag gladeligen hjälpa dig med några förslag.

Under förutsättning att du bara söker (som jag tolkar ditt inlägg) "någon flaska som kan ligga länge" skulle jag se Krug som ett lämpligt alternativ (förutsatt att du har en rel. låg temp. i källaren) men då får du räkna med att hosta upp å det minsta 1399 kr + påse. 1400 jämt, alltså.

I annat fall bör du hålla utkik efter årgångschamampagne daterat 1996 och 2002, de båda verkar vara väl lämpade för långsiktighet.
Citera
2010-06-21, 14:41
Medlem
Tack för era svar! Jag ska faktiskt göra så som båda var inne lite på. Att avnjuta denna underbara dryck kontinuerligt under en 20 års period. Anledningen till mitt "om 20 års drickande" beror främst på att min son fyller 20 år om just 20 år, antar att det är en liten klyscha som förälder, att man vill spara nån flaska till sitt barns 20 års dag hehe

Sen inser även jag nu att jag får gå upp någon prisklass för att få tag på det rätta virket så att säga. Inget mig emot dock! Smakar det så kostar det! Just champagne från 1996 har jag hört från flera håll att det ska vara ett bra år. Tackar ödmjukast för er hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in