Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-23, 15:19
  #1201
Medlem
smokingfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vellica
Tänkte mig något roligare än Pol Roger Vintage till nyår och tänkte prova något nytt.
Men kan inte bestämma mig för om det ska vara en

1) Dom Pérignon
2) Krug Grande Cuvee
3) Salon eller Salon Blanc de Blancs
4) Jacques Selosse.
5) Någon annan?

Tips och förslag mottages gärna.

Alla tycks ju vara beställningsvara så hoppas man hinner få det innan nyår.


/ H
Skulle kunna rekommendera Boizel som släppte sin årgång 1989. Är inte det mest kända champagnehuset men fin och mogen champagne kan vara kul att ha någon äldre också
Citera
2013-12-25, 15:54
  #1202
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Hej!

Har införskaffat mig min första flaska champagne nu till nyår, en nv taittinger.
Bra/dåligt val?

Ännu en sak, min kompis har en pierre peters blanc de blancs, vad vet någon om den? Inte hittat speciellt mycket om den nämligen.

Mvh, PL
Citera
2013-12-25, 16:47
  #1203
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorLux
Hej!

Har införskaffat mig min första flaska champagne nu till nyår, en nv taittinger.
Bra/dåligt val?

Ännu en sak, min kompis har en pierre peters blanc de blancs, vad vet någon om den? Inte hittat speciellt mycket om den nämligen.

Mvh, PL

Båda bra val. Båda ligger i den lättare, friskare, elegantare skolan. Särskilt gäller detta Peters som är en 100% Chardonnay-Champagne med rätt skarp syra.
Citera
2013-12-25, 17:10
  #1204
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Båda bra val. Båda ligger i den lättare, friskare, elegantare skolan. Särskilt gäller detta Peters som är en 100% Chardonnay-Champagne med rätt skarp syra.

Tack! Ser oerhört mycket fram till att få testa dessa!
Mvh, PL
Citera
2013-12-27, 17:30
  #1205
Medlem
Hur borde man förvara flaskorna så att de håller sig bäst? Har väl tre alternativ, kylskåp, kallförråd (10-17grader) eller rumstemperatur. Självklart liggande.

Vad tror folk om Lanson black label? Står mellan den och André clouet på nyår.
Citera
2013-12-27, 18:36
  #1206
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Hur borde man förvara flaskorna så att de håller sig bäst? Har väl tre alternativ, kylskåp, kallförråd (10-17grader) eller rumstemperatur. Självklart liggande.

Vad tror folk om Lanson black label? Står mellan den och André clouet på nyår.


Kallförrådet, om det håller den temperaturen året om.


Hellre André Clouet, aldrig varit nåt vidare fan av Lanson.
Citera
2013-12-27, 21:10
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag hoppar på 5:an och säger att 2000 Cuvée Winston Churchill är den mest drickmogna prestigecuvéen som finns inne på bolaget. När det gäller Krugen så beror det på när den är degorgerad. Det är nog inte så stor omsättning på dem så det lär finnas lite äldre buteljer på vissa butiker. Har du möjlighet så kolla ID-koden på baksidan, gå in på Krugs hemsida och knappa in den så får du se fakta om aktuell flaska.


Tack alla för inputen. Givetvis hade jag tänkt förtära den ädla drycken långt innan 12-slaget och diverse andra alkoholhaltiga drycker.
Till slut föll valet på en Krug. Glömde helt bort att kolla vilket ID-nummer det var men nu ser jag: KRUG ID 212028.

"This bottle left the Krug cellars to receive its cork in summer 2012.
This is the last step after more than six years of ageing in the cellars to acquire finesse and elegance"

Inte en susning om detta gör den sämre eller bättre. Men som lekman får man väl hoppas på att den är god, iallafall kul att prova något nytt - är den god får jag väl kolla efter IDn nästa gång

Tack för hjälpen iallafall Puss
Citera
2013-12-28, 10:05
  #1208
Medlem
The moonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Hur borde man förvara flaskorna så att de håller sig bäst? Har väl tre alternativ, kylskåp, kallförråd (10-17grader) eller rumstemperatur. Självklart liggande.

Vad tror folk om Lanson black label? Står mellan den och André clouet på nyår.

Om temperaturen är stabil så kallförådet.

Tycker Andre Clouet är helt ok men att Lanson Black Label är riktigt dålig så för mig är det ett enkelt val.
Citera
2013-12-28, 10:22
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Kallförrådet, om det håller den temperaturen året om.
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Om temperaturen är stabil så kallförådet.
Tack för tipsen.

Vet inte hur mycket temperaturen skiftar, det är en vindsvåning men det har hållit sig kring 13-15grader~ sedan jag flyttade in. Antar att det blir kallare när det blir minusgrader. Fortfarande att föredra framför rumstemperatur?
Citera
2013-12-28, 10:27
  #1210
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Tack för tipsen.

Vet inte hur mycket temperaturen skiftar, det är en vindsvåning men det har hållit sig kring 13-15grader~ sedan jag flyttade in. Antar att det blir kallare när det blir minusgrader. Fortfarande att föredra framför rumstemperatur?

Hur länge hade du tänkt förvara dem? Jag hade valt kylskåpet. Vill du lagra och utveckla vinerna så finns det betydligt bättre alternativ, men för korttidsförvaring så duger kylskåpet gott.

Varför står valet mellan Lanson och A. Clouet föresten? Av de två hade jag också valt Clouet, men det finns bättre alternativ.
Citera
2013-12-28, 10:35
  #1211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hur länge hade du tänkt förvara dem? Jag hade valt kylskåpet. Vill du lagra och utveckla vinerna så finns det betydligt bättre alternativ, men för korttidsförvaring så duger kylskåpet gott.

Varför står valet mellan Lanson och A. Clouet föresten? Av de två hade jag också valt Clouet, men det finns bättre alternativ.
Max ett halvår, inte tänkt lagra bara för bästa förvaring under tiden. Cloueten ryker på nyår som sagt.

Helt enkelt för att de är de jag har fått och har hemma, känner inte för att köpa en ny när jag har hemma. Studentbudget och så.
Citera
2013-12-28, 23:27
  #1212
Medlem
buffalos avatar
Hur står Palmer Brut Reserve och Millésime Brut 2008 upp emot t.ex. Louis Roederer Brut Premier och Bollinger Special Cuvée?

Palmer är ju någon hundring billigare, men hyllas ju av många vad jag kan se. Är skillnaden stor? Som jag förstått det så är Palmer lite enklare i stilen än de mer namnkunniga husen, stämmer det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback