2013-12-29, 11:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur står Palmer Brut Reserve och Millésime Brut 2008 upp emot t.ex. Louis Roederer Brut Premier och Bollinger Special Cuvée?

Palmer är ju någon hundring billigare, men hyllas ju av många vad jag kan se. Är skillnaden stor? Som jag förstått det så är Palmer lite enklare i stilen än de mer namnkunniga husen, stämmer det?

Vilka ser du som hyllar Palmer? De är i min mening ok viner men levererar ingen upplevelse direkt. Roederer och Bollinger däremot tillhör de bästa standardcuvéerna på marknaden. Klart är att man ofta får det man betalar för när det gäller Champagne (vissa upphåsade skitskumpor som Ace of Spades och Hatt & Söner undantaget).

Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Max ett halvår, inte tänkt lagra bara för bästa förvaring under tiden. Cloueten ryker på nyår som sagt.

Helt enkelt för att de är de jag har fått och har hemma, känner inte för att köpa en ny när jag har hemma. Studentbudget och så.

Då skulle jag nog ha valt kylskåpet som sagt.
Citera
2013-12-29, 11:39
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vilka ser du som hyllar Palmer? De är i min mening ok viner men levererar ingen upplevelse direkt. Roederer och Bollinger däremot tillhör de bästa standardcuvéerna på marknaden. Klart är att man ofta får det man betalar för när det gäller Champagne (vissa upphåsade skitskumpor som Ace of Spades och Hatt & Söner undantaget).
Nu hittar jag inte sidorna jag läste på förut, men jag snubblade över några artiklar som lyfte fram hur bra Palmer är, och att den är underprissatt just i Sverige.

Jag var lite skeptisk ska medges. Kanske inget som imponerar jämfört med Roederer och Bollinger. Tror jag väntar med Palmer då och testar den någon annan gång.
Har inget emot att betala vad det kostar när det gäller champagne, och till nyår ska det ju såklart vara något riktigt trevligt.
Senast redigerad av buffalo 2013-12-29 kl. 11:51.
Citera
2013-12-29, 16:44
Medlem
Tomatns avatar
Köpte en lavigny demi sec igår är det något att ha eller ska jag ge mig iväg och köpa en ny till nyår så jag inte skämmer ut mig och köpt världens skit ?
Citera
2014-01-18, 18:52
Medlem
exquisitelys avatar
Hur länge kan man "lagra" champagne?

Hur länge kan man ha en flaska liggande; 1- 2 år utan problem?
Citera
2014-01-18, 18:53
Medlem
Inga problem.
Citera
2014-01-18, 18:59
Medlem
smokingfoxs avatar
Ska inte vara problem beror på värmen och ha den inte framme i solen alltså fönstret
Citera
2014-01-18, 19:02
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Glöm vad du har lärt om att äldre champagne förlorar sin mousserande effekt, i verkligheten är åldrad (annat skönare ord för mogen) champagne ofta utsökt. Många myter har utvecklats genom åren om den underbara elixiren, champagne (den verkliga, det vill säga från den franska regionen Champagne). En vanligt och sedan länge generell myt är att champagne är bäst när den konsumeras kort tid efter du köper den, eftersom ’den inte åldras väl’.
Detta är rent nonsens - en myt som begås av marknadsföringsfolket på Ccampagnehusen själva, som försäkra er om att deras champagne ’är redo att dricka när du köper den’. Faktum är att påståendet bättre omskrivet som att ’champagne är sällan färdig att drickas när du köper den’. Jo, du kan dricka det direkt, men den kommer att bli betydligt bättre med lite åldrande. Champagne vinner underbara sekundära dofter och smaker med ålder, inklusive honung, hasselnöt och kex, och även får en ’toastiness’ och krämighet med mognad. Korrekt är att champagne förlorar en del gasutveckling med åldern, men detta är ett litet pris att betala med tanke på vad de får i form av slutlig nmjutning

http://www.champagneclub.com/sweden/kronika/vecka37.aspx
Citera
2014-01-18, 22:05
Medlem
Feadogs avatar
Medhålles. All Champagne går att lagra. De billigaste i 5-10 år och de allra bästa i upp till 100 år. Dock ska du ge fullständigt fan i att ha ett vinställ uppe på kylskåpet som alla andra svenssonklåpare har. Det är det absolut sämsta tänkbara stället att förvara något vin eftersom det är ljust, mycket varmt under dagen och särskilt när man lagar mat samt utsatt för vibrationer. Lägg flaskan i en mörk och sval garderob på nordsidan av ditt hus om du inte har tillgång till en vinkällare.
Citera
2014-01-21, 10:35
Medlem
magpies avatar
Bl a Bollinger, Pol Roger, Deutz, Delamotte, Roederer, Laurent Perrier och Taittinger är bland de bättre att lagra 10-20 år för bättre smakuppkevelse. Även Pierre Peters årgångsbetecknade håller bra i lika många år.

De enklare (150 - 250 SEK) blir oftast inte bättre efter 10 år. Lite annorlunda, men inte bättre.
Citera
2014-01-21, 10:41
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Dock ska du ge fullständigt fan i att ha ett vinställ uppe på kylskåpet som alla andra svenssonklåpare har. Det är det absolut sämsta tänkbara stället att förvara något vin eftersom det är ljust, mycket varmt under dagen och särskilt när man lagar mat samt utsatt för vibrationer.

Fast det är ett rätt bra ställe att ha matlagningsvinerna på; några röda och vita till grytor och såser så de inte stjäl dyrbart källarutrymme från bättre saker.
Citera
2014-01-21, 14:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Fast det är ett rätt bra ställe att ha matlagningsvinerna på; några röda och vita till grytor och såser så de inte stjäl dyrbart källarutrymme från bättre saker.

Vad är det för fel på skafferiet då?
Citera
2014-01-21, 17:34
Medlem
Turrluffs avatar
Beror på sort. Vissa sorter är bäst vid försäljning, andra kan med fördel lagras i några år. Är du osäker så rådfråga på bolaget. De är ofta mycket kompetenta och det finns stor chans att du finner ditt svar där.

Om du skall lagra så håll dem i mörker, gärna utan någon som helst tillgång till ljus. Fuktigt om det går och mycket svalt. Både ljus och temperaturer skall vara så jämna som möjligt. Ha alltid korken nedåt. Om flaskan har en dålig eller gammal kork finns det en poäng att byta kork om det rör sig om ett dyrare vin.

Vissa viner korkas om en gång om året och varje kork kostar ca 35 kr; en utgift som kan tyckas hög men om en flaska kostar x tusen tar de ganska snabbt igen den förlusten då de inte behöver kassera lika många viner. De kan också motivera sina priser med en jämn kvalitet. Detta gäller dock mycket fina viner.
Senast redigerad av Turrluff 2014-01-21 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in