2007-06-12, 10:03
Medlem
Spring å köp!!

Frukter är inte min starka sida, men jag kan tipsa om ett SUUUUPERKÖP som finns på bolaget just nu, passa på!!
# 99466
Sprang raskt och tömde min lokala butiks lager så fort jag fick nys om den...
Citera
2007-06-12, 10:13
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Härligt att den här tråden är tillbaka.

Jag skulle vilja veta vilka frukter som passar bäst till champagne, jordgubbar är ju en klassiker men är det verkligen den bästa kombinationen med champagne? Vad sägs om tex körsbär eller persikor, hur funkar det med en torr champagne?

Jag har själv inte testat de kombinationerna, men en god vän vurmar ofta för just Moscato d' Asti ihop med persikor.

Tycker dock att torr skumpa ihop med jordgubbar är en aning överskattat, speciellt de som envisas med att ha jordgubbarna som "drinkingrediens" i glaset. Däremot är champagne som måltidsdryck en smula underskattat, det funkar till mer än den gratinerade hummern på nyårsafton.

Själv låter jag ofta ett glas skumpa utgöra förrätten på en måltid. Champagne har en utsökt förmåga att reta aptiten.
Citera
2007-06-12, 10:16
Medlem
Champagne som måltidsdryck är verkligen underskattat!
Själv föredrar jag en Blanc de noir till mat... Men smaken är ju som baken.
Otyget att blanda ihop denna ädla dryck med jordgubbar har jag dock aldrig förstått, men så gillar jag ju inte jordgubbar heller.
Släppa en jordgubbe i glaset?? Drick mjölk!!!!
Citera
2007-06-12, 10:22
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm
Champagne som måltidsdryck är verkligen underskattat!
Själv föredrar jag en Blanc de noir till mat... Men smaken är ju som baken.
Otyget att blanda ihop denna ädla dryck med jordgubbar har jag dock aldrig förstått, men så gillar jag ju inte jordgubbar heller.
Släppa en jordgubbe i glaset?? Drick mjölk!!!!

Ja, det där med jordgubbar i glaset är verkligen ett otyg. Jag minns en tillställning jag var på i USA då jag märkte att alla hade fått sitt champagneglas med jordgubbar i. Då jag tillfrågades om jag ville ha ett glas skumpa sa jag "ja tack, men utan jordgubbar i", varpå värden kom tillbaka med ett champagneglas till mig med en apelsinskiva i
Citera
2007-06-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ja, det där med jordgubbar i glaset är verkligen ett otyg. Jag minns en tillställning jag var på i USA då jag märkte att alla hade fått sitt champagneglas med jordgubbar i. Då jag tillfrågades om jag ville ha ett glas skumpa sa jag "ja tack, men utan jordgubbar i", varpå värden kom tillbaka med ett champagneglas till mig med en apelsinskiva i

Haha!!! Världsklass!!
Citera
2007-06-12, 11:05
Medlem
xallos avatar
Citat:

Vafalls, det vore ju dumt att förolämpa värden men en dansk skalle skulle nog ha varit på sin plats

I slutet på juni är jag i Prag, där skall jag plocka upp 2 flaskor Salon 1990, mumma!
Citera
2007-06-12, 11:31
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Vafalls, det vore ju dumt att förolämpa värden men en dansk skalle skulle nog ha varit på sin plats

I slutet på juni är jag i Prag, där skall jag plocka upp 2 flaskor Salon 1990, mumma!

Ja han hade tur att jag är en fridens man.

Får man fråga vad du får ge för de pavorna? Jag var i Prag för något år sedan och hittade en del fynd, och då brorsan var där nyss fick han relativt billigt köpa en drös gamla pavor god Bordeaux som en gammal krögare då det begav sig på klassiskt vis murat in i en vägg för att gömma dem undan kommunisterna.
Citera
2007-06-12, 11:48
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ja han hade tur att jag är en fridens man.

Får man fråga vad du får ge för de pavorna? Jag var i Prag för något år sedan och hittade en del fynd, och då brorsan var där nyss fick han relativt billigt köpa en drös gamla pavor god Bordeaux som en gammal krögare då det begav sig på klassiskt vis murat in i en vägg för att gömma dem undan kommunisterna.

Jag betalar 3500:- för två buteljer, det får ses som reapris idag, jag har för mig att den gick för 1350:- på bolaget när den kom för att sedan landa någonstans kring 2250:-. Tyvärr börjar priserna gå upp ordentligt i Prag också, skall man handla dompa så får man räkna med i stort sett samma priser som här dessvärre, men en del fynd görs fortfarande!
Citera
2007-06-12, 11:51
Medlem
Mortal Sins avatar
Jeanmaire Brut (nr 7430)

Jag fick en flaska äv en god vän, det jag undrar är då jag själv inte har så bra koll på champagne är hur den bäst kommer till sin rätt. Passar den bäst i ensamt majestät eller kommer den bättre till sin rätt vid matbordet?

Bolaget är ju inte direkt kända för att ge bra rekommendationer men så här lyder deras:

Färg Ljusgul färg.
Doft Diskret doft med inslag av äpple, citrus och mineral.
Smak Torr, mycket frisk smak med mineralton och inslag av äpple och citrus.
Användning Serveras vid 8-10°C till rätter av fisk eller som aperitif.

Två rätter de rekommenderar:

Kycklingspett med dragon och citron
Pepparhalstrad torskfile med forellrom, lime & dill

Sedan för att ytterligare påvisa kontrasterna i deras "tips" påstår de att Jeanmaire passar till bacon och potatisomelett, känns ju inte sådär jättefräsigt med baconflott och Champagne.
Citera
2007-06-12, 12:01
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortal Sin
Jag fick en flaska äv en god vän, det jag undrar är då jag själv inte har så bra koll på champagne är hur den bäst kommer till sin rätt. Passar den bäst i ensamt majestät eller kommer den bättre till sin rätt vid matbordet?

Bolaget är ju inte direkt kända för att ge bra rekommendationer men så här lyder deras:

Färg Ljusgul färg.
Doft Diskret doft med inslag av äpple, citrus och mineral.
Smak Torr, mycket frisk smak med mineralton och inslag av äpple och citrus.
Användning Serveras vid 8-10°C till rätter av fisk eller som aperitif.

Två rätter de rekommenderar:

Kycklingspett med dragon och citron
Pepparhalstrad torskfile med forellrom, lime & dill

Sedan för att ytterligare påvisa kontrasterna i deras "tips" påstår de att Jeanmaire passar till bacon och potatisomelett, känns ju inte sådär jättefräsigt med baconflott och Champagne.

De brukar ha rätt bra koll, men personligen skulle jag köra den som aperitif, sällskapsdryck eller till skaldjur/fisk.
Citera
2007-06-12, 12:06
Medlem
trewqs avatar
Om ni brukar åka finlandsfärjor/ålandsbåtar kan jag verkligen rekommendera två budgetchampagner: Moet&Chandon Brut Imperial för 225.40 kr på Viking Line respektive Piper-Heidsieck Demi Sec på Eckerölinjen för ungefär samma summa. Har tyvärr ingen aning vad de kostar på systemet.
Citera
2007-06-12, 12:11
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Jag betalar 3500:- för två buteljer, det får ses som reapris idag, jag har för mig att den gick för 1350:- på bolaget när den kom för att sedan landa någonstans kring 2250:-. Tyvärr börjar priserna gå upp ordentligt i Prag också, skall man handla dompa så får man räkna med i stort sett samma priser som här dessvärre, men en del fynd görs fortfarande!

Det är ändå ett mycket bra pris, och i par med vad man får lägga ut per flaska på marknaden idag.

Man får passa på att knipa åt sig fynden i de gamla öststaterna nu. Det är troligt att det blir som i Spanien och Grekland. Efter deras inträden i valutaunionen var det ajöss med fynden på både skumpa och annat vin.

Ett land med en hel del billig skumpa både på restaurang och i butiker är faktiskt Danmark. Jag har gjort en hel del fina fynd där, bl.a. en gammal 82:ans dompa som jag betalade futtiga 700 spänn för för inte så länge sedan samt på rödvinssidan en 1986 Château Beychevelle på restaurang (!) som jag betalade 300 danska kronor för, så ibland dyker Jultomten upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in