Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Du kanske ser för mycket filmer eller läser för mycket böcker om andra världskriget?
För mycket? Är det möjligt?
Jaha, nattens psykedeliska äventyr då:
Jag träffade Salvador Allendes änka och hon bad mig föra vidare hennes hädangångne makes livsverk genom att via fotokonst sprida hopp och medvetenhet bland de breda folklagren hos världens fattiga. Genom att framställa konstverk i Allendes anda så skulle jordens proletärer medvetandegöras och på så vis kunde historien ta ett språng och uppgå i en ny fas.
Jag hade en kamera runt halsen redan när jag träffade henne så det var väl därför hon nämnde just att jag skulle verka via fotokonst. Jag påpekade gång på gång att jag kände Rossana Dinamarca (fast jag kunde inte komma ihåg hennes namn i drömmen).
Hon bodde i något slags palatsliknande hus i huvudstaden och i den stora muromgärdade trädgården fanns det stora blommor (större än en människa) som såg ut som gigantiska Orkidéer (eller möjligtvis Änglatrumpeter) och dessa växte upp ur små runda vattenpölar som också fungerade som rökmaskiner. Det steg alltså vit doftlös, tjock rök nedifrån dessa blommors vattenpölar (varur de växte). Det var ett slags gult och dunkelt skymningsljus i trädgården och där stod sådana där vita statyer av grekisk typ. Allendes änka hade tunga diamantliknande smycken och en klänning som såg exklusiv ut. Det stod vad som såg ut som hedersvakter från Amerikanska marinkåren vid diverse av det stora husets ingångar.
Finns många mer saker att berätta också men för att inte bli för långrandig stannar jag här.