2026-05-24, 10:42
Bannlyst
jag drömde en snabb dröm för nån dag sen....hamnade på en fest där micael rickfors hade en uv lampa i högsta hugg...va var nu det tänkte jag....dom kanske borde kolla min huvud kudde för där har jag dreglat halsbränna i 8-9 år från den dumma trilafonsprutan dom gav mej som förmodligen hämmar syreupptagningsförmågan och metabolismen.....men det är bra nu.......jag är världens bästa drömtolkare...karlsson på taket assossiationen kommer från ett ärr jag har mitt mellan skulderbladen som jag har haft så länge jag kan minnas vet inte vars det kommer ifrån men jag drömde för nåt år sen att dom stoppade en maskin på ryggraden leve astrid lindgren
Citera
2026-05-24, 18:49
Bannlyst
baron von munchausen.....jag hade en underlig dröm i början av 90 talet...jag står högt uppe på en stenkonstruktion i egypten eller nåt och är arg över att dom tvingar mej arbeta under så farliga omständigheter håller på med nån pelare/bar på engelska tror jag och det kommer en jordbävning eller nåt och jag faller baklänges med öppen mun(förvånad)mot min död....jag känner hur jag slår i backen och vaknar....bar on mun.......det är här jag kan ha fel men jag har för mej att det finns ett italienskt ord typ chau
Citera
2026-05-25, 11:51
Bannlyst
ok jag hade en dröm för några år sen om en grupp människor som hade avlat fram människor som var tolv cm långa....ja dom hade dom där i en vanlig hamsterbur......och dom hade en talman som klev fram lite stolt...min pappas hand var på väg att sprätta den här talmannen till dom sälla jaktmarkerna med sitt starka finger och då vaknade jag
Citera
2026-05-26, 22:16
Medlem
Merwinnas avatar
Drömde en dröm i natt, som var så stark och detaljrik att den fastnade i minnet.

Jag drömde att jag vaknade upp i min säng på natten, och såg att någon stirrade in genom köksfönstret, och ett par blixtrar blixtrade! Vem det än var så fotograferade personen! På köksbordet låg ett liggande ställ med valsedlar. Jag skulle vara ordförande i mitt distrikt vid röstmottagningen och rösträkningen på valdagen, så jag hade fått förtroendet att ta dessa med hem över natten. Detta var en katastrof, jag FLÖG upp, jag fick en fruktansvärd ångest! Jag funderade på att låtsas att detta inte hade hänt - att jag hade förvarat valsedlarna så vårdslöst, där det var insyn med uppfälld persienn - eller om jag skulle göra det jag borde göra: meddela valnämnden?

I verkligheten är förstås inte ett ställ med valsedlar något konfidentiellt som inte får visas för allmänheten förrän på valdagen. De är ju utlagda hela tiden under förtidsröstningen också.

Drömmen kom sig av två saker IRL:

1) jag ska som vanligt räkna röster på valdagen och -natten i september, och denna gång blev jag även erbjuden ordförandeposten. Men jag var tyvärr tvungen att tacka nej då ordföranden måste stanna till sist, sista bussen skulle hinna gå i så fall, och valnämnden betalar inte taxi

2) innan jag somnade såg jag något konstigt på köksbordet i månskenet (jag hade dörren öppen till köket och persiennen var också öppen), och jag kunde först inte fatta vad det var. Jag tänkte att det såg ut som ett sådant där liggande valsedelsställ. Sedan somnade jag. I själva verket var det en plansch som hade ramlat ner och som jag inte hade itts sätta upp, så den låg på köksbordet med bortre sidan högre upp ovanpå ett par böcker, så att det såg ut som ett ställ
Senast redigerad av Merwinna 2026-05-26 kl. 22:34.
Citera
2026-05-27, 07:43
Medlem
-GGs avatar
Jag drömmer ofta att skräckfiguren Michael Myers jagar mig, och i drömmen måste jag bara överleva för den tid där han "dör denna gång" översatt till att han i varje film besegras och lämnar staden/folket i fred till nästa gång/nästa film.

Men jag har väldigt svårt att undkomma honom, och ibland måste jag flyga upp vid och omkring byggnader för att klara det. Och det enda jag tänker på är att om jag bara kan stå ut litet till, tills han dör eller försvinner igen, så blir det bra.
Citera
2026-06-03, 07:27
Medlem
Merwinnas avatar
Drömde en konstig och otrevlig och väldigt stark dröm i natt. Drömde att jag satt på Stockholms tunnelbana, en grön vagn (finns de ens längre?) tillsammans med den bästa väninna jag någonsin haft (IRL), men som tyvärr försvann in i allvarlig psykisk sjukdom för länge sedan nu. På sätet på andra sidan gången satt en av mina gymnasielärare, och tydligen gick jag på gymnasiet fortfarande i drömmen. (Fast i verkligheten kände jag inte denna väninna då.)

Jag berättade för min väninna om ett sexuellt övergrepp jag hade varit med om som barn. I verkligheten har jag inte varit med om något sådant - och NEJ det var inte något förträngt minne som kom upp i drömmen, det är helt säkert p.g.a. flera olika saker i drömmen som inte stämde med omständigheter jag någonsin levat under. Jag vet var det kom sig av: ett översättningsuppdrag jag hade alldeles nyligen, med ljudfiler där en ung flicka i hemlighet spelat in när hennes pappa våldtog henne. Mycket obehagligt, jag blev väldigt illa berörd. Men i drömmen var det inte min pappa som hade gjort det här (och inte läraren som lyssnade heller för den delen) utan en man som jag inte kunde identifiera.

I alla fall, så tänkte jag att det kanske var olämpligt att sitta och prata om detta på ett tunnelbanetåg med folk som lyssnar, och särskilt som min LÄRARE satt där också alldeles bredvid och hörde allting. Men jag var så glad att få tillbaka min väninna (som sagt - tidsaxel i drömmen stämde inte med verkligheten), och jag hade längtat efter att få berätta det här för henne, för att få hennes syn på det, för hon var så klok. (I verkligheten var hon en konstig blandning av klokhet och galenskap, och med åren gick klokheten tillbaka och galenskapen tog över.) Så jag MÅSTE ta chansen att berätta för henne, och jag berättade i detalj också (sådana detaljer skulle jag inte ens berätta för en bästa-väninna på tu man hand i verkligheten och ännu mindre bland folk).

Det var en konstig känsla i drömmen - obehaget över det jag berättade, blandat med glädjen över att ha fått tillbaka min väninna och känslan av den överhängande faran att jag skulle förlora henne igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in