Drömde en dröm i natt, som var så stark och detaljrik att den fastnade i minnet.
Jag drömde att jag vaknade upp i min säng på natten, och såg att någon stirrade in genom köksfönstret, och ett par blixtrar blixtrade! Vem det än var så fotograferade personen! På köksbordet låg ett liggande ställ med valsedlar. Jag skulle vara ordförande i mitt distrikt vid röstmottagningen och rösträkningen på valdagen, så jag hade fått förtroendet att ta dessa med hem över natten. Detta var en katastrof, jag FLÖG upp, jag fick en fruktansvärd ångest! Jag funderade på att låtsas att detta inte hade hänt - att jag hade förvarat valsedlarna så vårdslöst, där det var insyn med uppfälld persienn - eller om jag skulle göra det jag borde göra: meddela valnämnden?
I verkligheten är förstås inte ett ställ med valsedlar något konfidentiellt som inte får visas för allmänheten förrän på valdagen. De är ju utlagda hela tiden under förtidsröstningen också.
Drömmen kom sig av två saker IRL:
1) jag ska som vanligt räkna röster på valdagen och -natten i september, och denna gång blev jag även erbjuden ordförandeposten. Men jag var tyvärr tvungen att tacka nej då ordföranden måste stanna till sist, sista bussen skulle hinna gå i så fall, och valnämnden betalar inte taxi
2) innan jag somnade såg jag något konstigt på köksbordet i månskenet (jag hade dörren öppen till köket och persiennen var också öppen), och jag kunde först inte fatta vad det var. Jag tänkte att det såg ut som ett sådant där liggande valsedelsställ. Sedan somnade jag. I själva verket var det en plansch som hade ramlat ner och som jag inte hade itts sätta upp, så den låg på köksbordet med bortre sidan högre upp ovanpå ett par böcker, så att det såg ut som ett ställ
Senast redigerad av Merwinna 2026-05-26 kl. 22:34.