2016-12-25, 15:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Riktigt konstig dröm inatt. Jag lämnar ute vissa detaljer av outningsskäl (och vissa detaljer utelämnar jag oavsiktligt, eftersom jag endast minns fragment av drömmen), men i stora drag så var jag i en stad som jag känner väl till och hade på något sätt fått halva vänsterarmen avskuren, ett par decimeter nedanför armvecket. Jag var stressad över min arm och jag var rädd för att förblöda (även om det inte blödde särskilt mycket) och samtidigt stressad över att jag hade ärenden att uträtta och personer, som jag skulle hinna med att träffa. Jag skulle bland annat besöka en gitarraffär och köpa nya gitarrsträngar åt en person som jag känner.

I drömmen hade jag extremt svårt att prata och uttrycka mig. Min näsa var igentäppt och jag hade ingen avsvällande nässpray (någonting, som jag alltid bär med mig IRL), så jag gick med munnen öppen hela tiden för att få luft, men ju längre jag gjorde det - desto mer torkade min mun igen och jag fick svårt att tala. Fick liksom inte fram ord, allting blev bara ansträngande och min röst lät nasal och hes. Hursomhelst, så besökte jag gitarraffären och lyckades få fram att jag ville ha ett set strängar till en akustisk stålsträngad gitarr och då ställde snubben i kassan någon konstig fråga i stil med: ''Vill du ha mjuka stålsträngade strängar eller hårda?'' Jag blev irriterad och förvirrad, men lyckades till slut få fram att jag ville ha det senare alternativet.

Samtidigt, så hade jag hållit fast den stympade delen av min underarm, så att den satt mot det öppna såret, där den hade blivit avskuren. Allteftersom under drömmens gång, så märkte jag att det här fungerade och att den hade börjat växa ihop igen, men lämnat ett märkbart ärr. Jag var dock orolig för att den skulle lossna igen, så jag bestämde mig för att ta mig till en akutmottagning för att få den ordentligt fastsydd. Någonstans här i drömmen träffade jag en medelålders kvinna, som jag bara är ytligt bekant med IRL, och hon erbjöd sig att köra mig till sjukhuset. Jag var tveksam. Fick för mig att hon skulle kidnappa mig om jag satte mig i hennes bil. Frågade henne någonting i stil med: ''Du kommer väl att köra mig till sjukhuset?'' Jag tror inte att hon svarade, men ändå satte jag mig i bilen. Mycket riktigt hade hon bestämt sig för att kidnappa mig och köra mig till sin stuga på landet och under bilfärden ringde jag upp 112 på min mobiltelefon och försökte - återigen med extrema talsvårigheter - få fram att jag har blivit kidnappad och satt i kidnapparens bil just nu. Men larmoperatören lät tveksam och istället för att skicka ut en polisbil för att rädda mig, så ställde hon bara en massa följdfrågor. Samtidigt så flinade kvinnan bakom ratten när hon körde.

Det är allt, som jag minns just nu, även om jag är säker på att drömmen var mer invecklad än så.
Citera
2016-12-26, 22:00
Medlem
LuckyTimeDjinas avatar
Inatt drömde jag att en gammal barndomsvän tog livet av sig. Allt var väldigt rörigt för jag höll på att köpa smink och grejer samtidigt som jag försökt ta reda på vad som hänt och även försökte slutföra en flytt tilll ny lgh. Tillslut kom jag till bron där vännen hoppat. Den var högre än alla broar och jag minns att jag sa " shit, det här är högre än Angeredsbron". Jag mådde riktigt riktigt dåligt av att tänka på vännen som hoppat så jag hoppade själv 😳
Citera
2016-12-30, 16:27
Medlem
KloBengans avatar
Inatt så hade jag en mycket levande dröm där jag skulle köpa glasögon. Jag fick inte göra en formell synundersökning, utan fick en färdig slipning som jag var osäker på om den faktiskt passade mig. Det kändes ansträngt i ögonen, och suddigt såväl med dem som utan.

Jag fick sedan prova bågar, och jag provade, provade och provade, men kunde inte hitta ett par bågar jag tyckte om. Säljaren försökte pracka på mig ett par konstiga, som jag inte var särskilt intresserad av, så jag fick hela tiden värja mig från detta.

Jag testade alla möjliga sorters bågar, smala, breda, mörka, genomskinliga, runda, kantiga. Men inget kändes riktigt rätt. Vissa var för åtsittande, andra var obekväma.

Det blev helt enkelt inte riktigt rätt. Det var så frustrerande.

Drömmen utspelade sig inte på jorden, utan på mars i grottmiljöer.

Jag bär inte glasögon, men har länge tänkt att det är dags att gå och göra en synundersökning. Men det kommer ju inte att bli av ögonaböj.
Citera
2016-12-30, 16:40
Medlem
knullklassons avatar
Drömde att jag färdades kring trakterna där jag växte upp som barn, fast något årtionde innan jag (och just den stadsdelen) kom till världen. Allt var under uppbyggnad, hus och vägar. I den lilla skogen där jag brukade leka stod det nu gamla timmerhus som väntade på att bli jämnade med marken.
Citera
2017-01-03, 11:44
Medlem
cp-mongos avatar
Jag har under en längre period drömt att jag har smutstvätt som jag på olika vis försöker tvätta, men det lyckas aldrig riktigt. Ibland har tvätten kommit bort, andra stunder har jag glömt av maskinen. Ofta ser jag mig själv stå med smutsiga kläder i famnen och försöka sortera upp och tvätta.

Ganska naturliga drömscenarion då jag just nu befinner mig i en sorts reningsprocess och försöker hitta tillbaka till livet genom att förändra mig själv och mina omständigheter till det bättre. Rensa ut, helt enkelt. Och "tvätta upp".
Citera
2017-01-03, 13:16
Avslutad
Jag drömmer ofta att jag tappar bort min bankdosa alt. letar och letar men inte hittar den. Fast sen mobilbanken kom drömmer jag inte det lika ofta.
Citera
2017-01-08, 10:59
Medlem
TarzansFarsas avatar
Drömde att jag hade sex med en tjej (som jag såg i verkliga livet 2 dagar innan drömmen inträffade)

Drömde att jag hade köpt ett par Jordan's som var äkta men sedan blev dom konfiskerade av snuten för att det var olagligt att ha äkta retro Jordans.
Citera
2017-01-08, 22:06
Medlem
Hej! Behöver hjälp med en återkommande dröm från flera år tillbaka.
Drömmer flera gånger i månaden att jag vaknar av att det står en okänd person bredvid min säng. Jag blir livrädd men jag hinner inte komma åt min telefon för att ringa min bästa vän innan denna "person" avancerar mot mig, försöker i stället skrika på mina grannar men inga ord kommer ur min mun. När jag greppar mot "personen" så faller den ihop, ungefär som en trasdocka men när jag ser ner så är det bara en tyghög och sedan vaknar jag. Vad betyder detta?? Känner mig så himla otrygg när jag drömmer samma så ofta! Tacksam för hjälp!
Citera
2017-01-09, 11:12
Medlem
rajanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uler1200
Drömmer flera gånger i månaden att jag vaknar av att det står en okänd person bredvid min säng. Jag blir livrädd men jag hinner inte komma åt min telefon för att ringa min bästa vän innan denna "person" avancerar mot mig, försöker i stället skrika på mina grannar men inga ord kommer ur min mun. När jag greppar mot "personen" så faller den ihop, ungefär som en trasdocka men när jag ser ner så är det bara en tyghög och sedan vaknar jag. Vad betyder detta?? Känner mig så himla otrygg när jag drömmer samma så ofta! Tacksam för hjälp!

Andra människor i drömmar representerar vanligtvis olika aspekter av en själv. En främling, som du inte" kommer åt", kan således vara en sida av dig själv som du undanhåller eller på något vis trycker tillbaka. Medvetet eller omedvetet. Dessa förskjutna sidor dyker upp i drömmar för att de på något vis "vill komma till tals". Förstår du hur jag menar?

För att kunna läsa in mer i drömmen, kan du fråga dig hur du upplevde främlingen? Kvinna eller man? Var känslan hotfull? Vad tror du att h*n ville dig?
Citera
2017-01-10, 20:38
Medlem
Jag förstår absolut hur du menar, har ofta känt att jag är väldigt spontan och mår dåligt av ett inrutat liv där det händer för lite men att jag drar mig undan för att jag samtidigt är väldigt eftertänksam och oroar mig för vad som kan hända i stället för att bara "go for it". Det skulle jag kanske kunna vara varför jag drömmer så. Det är alltid en maskulin figur och jag blir livrädd så hotad känner jag mig ju.
Tack för ditt svar
Citera
2017-01-12, 18:49
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uler1200

Min tolkning av din dröm är att den handlar om rädsla och avsaknad av kontroll. I drömmen väcks din rädsla, när någonting utanför din egen kontroll, något externt, tränger sig på dig när du är som mest försvarslös och oskyddad.

I drömmen blir du sen delvis handlingsförlamad och kan inte agera eller prata. Detta tyder på att du är rädd för att tappa kontrollen över dig själv i livet, när du utsätts för farliga/hotfulla situationer.

Jag tror inte "personen" som attackerar dig är lika relevant i sig, utan jag tror snarare att det är menat att vara en abstrakt representation för en allmän känsla av obehag och hot. Att du känner dig otrygg när du drömmer är indikativt av vad drömmen betyder. Nämligen att det finns en viss otrygghet i dig, och att du är osäker på om du kan leverera när det väl gäller (som i drömmen signaleras av din handlingsförlamning i en hotfull situation).

Denna rädsla generaliseras kanske vidare till andra delar i ditt liv, där du känner dig orolig för att räcka till, och kunna prestera när du måste. Det kan göra att du känner dig otrygg och tyngd i perioder, utan att våga sticka ut hakan och faktiskt - tro på dig själv. Att du kan.

Jag skulle spontant tro att om du skulle få större tillit till dig själv och dina egna förmågor, så skulle din intrapersonella trygghet öka, och du skulle må bättre och sluta drömma den här drömmen.

Men det är bara min tolkning. Det viktiga är ju inte vad jag läser in, utan vad det faktiskt betyder för dig.
Citera
2017-01-12, 23:46
Medlem
Nicke1234s avatar
I natt drömde jag att jag hade rutiga strumpor, det är allt jag minns.

Annars så brukar jag drömma att jag blir attackerad av krokodiler eller björnar, det är drömmar som ofta återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in