Men alltså faktum kvarstår, Michael Jackson var lite av en motherfucker.
Beatles
Han köpte rättigheterna till Beatles katalogen framför ögonen på Paul Mccartney. Jag har för mig att Paul blev tvungen att betala en viss summa till MJ för att få framföra vissa av de tidigare Beatles låtarna Live. Tidigare(år 82 och 83) hade de spelat in
Say Say Say och
The girl is mine tillsammans, men efter detta köpar han rättigheterna till Beatles katalogen. Riktigt snällt gjort av MJ

.
Prince
Sedan har vi hela den här Prince grejen.
För det första så beundrade MJ honom otroligt mycket. Han inspirerade även MJ, Prince är ju liksom 50% av anledningen till att Bad albumet blev som det blev. Hela den här
Dirty Diana stilen är mer eller mindre tagen av Prince rakt av.
Det har till och emd spekulerat i om det var Prince som skrev Dirty Diana åt honom eftersom den är så lik andra Prince songer och texter. Det var nog INTE Prince utan MJ som skapade den, men han har iaf inspirerats av Prince helt och hållet. Även andra låtar på Bad plattan är starkt inspirerade av Prince.
Men det var egentligen inte det jag ville ta upp, utan vad jag ville ta upp var MJs stil gentemot andra artister. Som bekan ville MJ ha med Prince i Bad, han ville göra den med Prince. Motherfucker ville då sjunga
YOUR BUTT IS MINE till Prince, en av av tidernas största
musiker.
MJ ville typ visa att han äger upp Prince, MJ som inte ens kan nudda Princes tår när det gäller musikskapande. Sedan gråter MJ ut i Media att Eminem är ett svin när han skojar om MJ i en låt, "ohh Eminem är så respektlös blablabla, jag skulle aldrig göra så mot en annan artist blablabla, bra artister behöver inte göra sånt blablabla". Men han själv ville sjunga YOUR BUTT IS MINE till en av de största begåvningarna den här världen har skådat när det gäller musik.
Se vad Prince själv har att säga om detta:
http://www.youtube.com/watch?v=auLFJLSJxs0
Även om MJ var en otrolig dansare och han hade en otrolig röst, vilket jag måste säga att han hade, så kan han aldrig jämföras med Prince rent musikaliskt. Men vi ska ha klart för oss att även Prince dansade/dansar BRA på scenen, dock kanske inte lika mycket som MJ. Men anledningen till att han inte gjorde det var ju att hans gittarrspelande, Prince var en musiker som spelade på scenen.
MJ behärskade instrument, men inte på samma sätt som Prince! Verkligen inte!!!
Prince är av samma kaliber som Jimi Hendrix när det gäller gittarren. Han är ett musikaliskt fenomen, han är av tidernas bästa gittarrister. Och MJ ska fan inte sjunga YOUR BUTT IS MINE till honom, vilket var anledningen till att Prince dissade Bad.
Michaels scenspråk är till viss del också inspirerat av Prince. Hans scenspråk med händerna och allt det är man kan se i exempelvis Human Nature kommer också från Prince. Det är exempelvis starkt inspirerat av Princes live framträdande i låten
Little red corvette. Michael Jackson ändrade hela tiden sin stil efter vad som skulle passa marknaden bäst. Se skillnaden på exemelvis Off the wall och Invincible, eller varför inte den nya plattan Michael. Vad fan är
Breaking News?
Prince skulle aldrig sjunka så lågt att göra en låt som Breaking News, det är ju fan Britney Spears nivå på det. Prince körde mer sin egen stil rakt igenom hela karriären, MJ ville hela tiden samarbeta med de artister som var inne för stunden och toppa listor.
MJ var en fantastisk artist, även en bra musikskapare,
han är helt klart tidernas största artist. Men inte tidernas största musiker, och han poor me image är lite störande. Kom igen, hacka sönder på Eminem när han själv har varit lite av ett svin mot andra artister.