Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Vad han ville? Jag undrar vad du skulle vilja om din pappa retade dig för dina tjocka näsa konstant.
Man märker ju att en hel del personer är otroligt oinsatta i michaels liv, de lyssnar endast på media. Vilken intelligent människa som helst kan förtå att om man blir retad av sin egen far till den mån michael blev så kommer man att få en skev bild av sig själv. Michael hade förmodligen BDD.
Håller med dig, men är inte helt säker på det med retandet med tanke på att miljontals människor blir retade varje dag och bara ca en procent av världens befolkning utvecklar BDD, alltså finns det andra komponeneter, bl.a genetiska. Att Michael blev väldigt medveten om sin hy när den blev dålig och att folk dessutom kommenterade den kan dock ha varit startskottet, likaså hans fars kommentarer om hans näsa.
BDD hör till spektrat "obsessive compulisve disorders" och det kan härröra från att Michael var perfektionist. Han sa bl.a i Oprah-intervjun att han aldrig ser sig i spegeln och har även sagt att han brukade tvätta ansiktet i mörkret för att slippa se sig själv. Spekulerar bara nu, men munskydden, sjalarna och allt annat han tidvis använt för att skyla sig med kan mycket väl ha varit för att han känt sig så ful att han inte ville visa sig. Personer med BDD söker ofta hjälp hos plastikkirurger men blir sällan nöjda ens efter operation då deras hjärna förvränger det de ser och defekten finns kvar när de tittar i spegeln, Michaels fortsätta näsoperationer kan alltså bero på detta.
Har själv BDD och känner igen mycket av mig själv i Michael. Innan jag själv blev medveten om sjukdomen och diagnoserad visste jag knappt nånting om den. Den är fortfarande extremt okänd, fler plastikkirurger än folk i psykvården verkar känna till den och det är synd att ingen hajade till medans Michael var vid liv och försökte hjälpa honom.
Minns att Oprah gjorde ett program om BDD för några år sen och nämnde då intervjun med Michael. Han hade tydligen bett att få total kontroll över allt videomaterial innan för att kunna bestämma vilka vinklar de skulle använda, och hon förstod inte varför då men när hon gjorde BDD-showen år senare klickade det. Han är ett typexempel på sjukdomen, egentligen.