2008-06-11, 14:54
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steve-O
Hur mycket tobak går det åt på ett ungefär under en röksession?
Inte mycket alls, ett sådant där paket på 50g räcker till 5-10 röksessioner, beroende bl.a. på hur stor kopp du har och hur mycket tobak du använder.
Jag har en kopp i ungefär samma storlek som den till pipan du har beställt, och jag brukar fylla koppen till bredden.

Håll dig dock undan från de nikotinfria alternativen, de smakar bajs.

Edit: Tänk på att du ALDRIG skall pressa ned tobaken i koppen.
Visst, du kan peta lite försiktigt, men om du trycker ned det blockerar du lufthålen vilket leder till sämre genomströmning, vilket i sin tur leder till väldigt dålig/svag rök.
Citera
2008-06-11, 14:57
Medlem
Steve-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Inte mycket alls, ett sådant där paket på 50g räcker till 5-10 röksessioner, beroende bl.a. på hur stor kopp du har och hur mycket tobak du använder.
Jag har en kopp i ungefär samma storlek som den till pipan du har beställt, och jag brukar fylla koppen till bredden.

Håll dig dock undan från de nikotinfria alternativen, de smakar bajs.

Edit: Tänk på att du ALDRIG skall pressa ned tobaken i koppen.
Visst, du kan peta lite försiktigt, men om du trycker ned det blockerar du lufthålen vilket leder till sämre genomströmning, vilket i sin tur leder till väldigt dålig/svag rök.

Ok, tack för det snabba svaret . Du kanske kan svara på om det är en bra pipa jag köpt också? Kanske borde frågat sånt innan. Såg att tillverkningslandet på den var kina.
Citera
2008-06-11, 15:01
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Du kanske kan svara på om det är en bra pipa jag köpt också?
När det gäller sådana här billiga pipor skiljer sig inte kvaliteten särskilt mycket.
Om du vill ha en riktig kvalitetspipa skall du satsa på en MYA, men smakar det så kostar det.
Citera
2008-06-11, 16:14
Medlem
FilipSs avatar
Nån som har en bild på en metallstam i genomskärning, altså hur den ser ut inuti? Har funderat lite smått på att bygga en.
Citera
2008-06-11, 16:25
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopopotamus
Du ska INTE dra halsbloss med vattenpipan

Tar detta igen.. varför ska man INTE dra halsbloss?
Citera
2008-06-12, 03:03
Medlem
Siouxsies avatar
Smaken blir mer framträdande om du tar in lite rök i munnen, och sen pressar ut den genom näsan med hjälp av tungan. Detta ger betydligt mer än halsbloss.
Citera
2008-06-12, 10:32
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millencolin
Tar detta igen.. varför ska man INTE dra halsbloss?
Men vad fan, prova det då om du nu är så sugen på det.
Var dock beredd på att du kommer att få rejält ont i halsen.
Citera
2008-06-12, 14:17
Medlem
martiness avatar
så jäklans jobbit är det ju inte att dra halsbloss med vattenpipa. Enda gången jag kan hosta är om man blåser ut röken lite för snabbt ;
Citera
2008-06-12, 16:15
Medlem
Steve-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Men vad fan, prova det då om du nu är så sugen på det.
Var dock beredd på att du kommer att få rejält ont i halsen.

Hmm, jag har bara rökt vattenpipa en gång förut då drog jag halsbloss..trodde det var så man skulle göra? Röken var ju mycket lenare än ciggarettrök, fick inte ett dugg ont i halsen.
Citera
2008-06-12, 16:51
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Hmm, jag har bara rökt vattenpipa en gång förut då drog jag halsbloss..trodde det var så man skulle göra? Röken var ju mycket lenare än ciggarettrök, fick inte ett dugg ont i halsen.
Man är naturligtvis fri att göra hur man vill, men både jag och de jag har rökt med har upplevt obehag vid halsbloss (ett flertal av dessa personer är "vanliga" rökare).

Att dra halsbloss med vattenpipa är inte heller särskilt bra då man går miste om den goda smaken.
Vattenpipor är gjorda för munbloss, men vill man dra halsbloss får man väl göra det.

Sedan beror det ju även lite på hur man definierar "halsbloss".
Att ha slangen i munnen och ta ett djupt andetag räknar inte jag som halsbloss.
Citera
2008-06-13, 09:00
Medlem
Vattenpipa lika farligt som 200 cigaretter?

Citat:
Vattenpipa lika farligt som cigarett

Tobak med nikotin eller utan spelar ingen roll

GÖTEBORG. En timme med vattenpipa är lika farligt som att röka 100–200 cigaretter.

Tobak med nikotin eller utan, det spelar ingen roll.

– Cancer och lungskador får man genom att andas in det som förbränns, inte av nikotinet. Det är i förbränningen som det uppstår giftiga partiklar och gaser, säger Gunilla Bolinder, överläkare och tobaksforskare, till GP.

Tobak till vattenpipor säljs ofta i strid med lagen, utan varningstexter och innehållsförteckning.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2673536.ab

Någon som är insatt och kan bekräfta eller sitter aftonhoran och hittar på nu igen?
Citera
2008-06-13, 09:12
Medlem
Paas avatar
kan inte säga till ngt om det,, men ifall det stämmer fan vad många "cig " man har fått i sig Hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in