2004-07-13, 10:12
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
De svenska bonndävlarna får väl skylla sig själva, det är frihandel i europa om du nu inte visste det, om Lidl vill ha sin logga på mjölken är det frivilligt att ställa upp på det, min åsikt är att det svenska bonde-kooperativet har skitit i blåskåpet en gång för mycket!!! Köp mjölk på Lidl, köp kött från Brasilien eller Argentina (mycket bättre är Scan), ost från Tyskland eller Danmark är dessutom godare än Arlas!!!!

Word!

Topic: Kycklingfilen (färsk), + lite korvar och bacon, kanon till grillningen.
Citera
2004-07-13, 10:14
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Du tänker inte på miljön som går åt för att Lildl är envisa och itne vill köpa mjölk av ett redan stort företag? (De kunde också köpa mjölk av norrmejerier, milko osv).

Svar nej, det fick de inte eftersom samtliga mejerier i Sverige vägrade att trycka Lidls varumärke på förpackningarna.
Citera
2004-07-13, 11:42
Medlem
Aziraphales avatar
Citat:
De svenska bonndävlarna får väl skylla sig själva, det är frihandel i europa om du nu inte visste det, om Lidl vill ha sin logga på mjölken är det frivilligt att ställa upp på det, min åsikt är att det svenska bonde-kooperativet har skitit i blåskåpet en gång för mycket!!! Köp mjölk på Lidl, köp kött från Brasilien eller Argentina (mycket bättre är Scan), ost från Tyskland eller Danmark är dessutom godare än Arlas!!!!

När det ändå finns fullt drickbar mjölk till ett antagligen lägre pris på närmare håll så tycker jag att det är förbannat onödigt att ta den där omvägen. Matvaror transporteras alldeles för långa sträckor innan den konsumeras. I vissa fall är det befogat, i andra inte. Bråk om ett sketet varumärke på förpackningen är inte skäl nog tycker jag.
Citera
2004-07-13, 11:53
Medlem
andreas ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aziraphale
När det ändå finns fullt drickbar mjölk till ett antagligen lägre pris på närmare håll så tycker jag att det är förbannat onödigt att ta den där omvägen. Matvaror transporteras alldeles för långa sträckor innan den konsumeras. I vissa fall är det befogat, i andra inte. Bråk om ett sketet varumärke på förpackningen är inte skäl nog tycker jag.
Jag tycker det är motiverat att ge exempelvis Arlas inskränkta syn en knäpp på näsan. Man kan bara hoppas på att de ger efter med tiden.
Citera
2004-07-13, 12:06
Medlem
jobes avatar
Har hört en del skit om Lidls personalpolitik. Är den skäl nog för en bojkott? Någon som vet konkret?
Citera
2004-07-13, 12:11
Medlem
Aziraphales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas n
Jag tycker det är motiverat att ge exempelvis Arlas inskränkta syn en knäpp på näsan. Man kan bara hoppas på att de ger efter med tiden.

Om jag producerade en vara så skulle jag nog allt vilja ha mitt namn på förpackningen.

Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Har hört en del skit om Lidls personalpolitik. Är den skäl nog för en bojkott? Någon som vet konkret?

Har för mig att de inte är förtjusta i fackföreningar och arbetsmiljöfrågor. Men det är de inte ensamma om. Hört liknande om flera andra lågpriskedjor.
Citera
2004-07-13, 12:23
Medlem
andreas ns avatar
Citat:
Om jag producerade en vara så skulle jag nog allt vilja ha mitt namn på förpackningen.
Visst vill man men man kan inte alltid få sin vilja igenom.
Citera
2004-07-13, 12:50
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe

På chefsnivå förväntar dom sig att du arbetar hårt utav bara helvete rent ut sagt. Belöningen för detta är en sällan jämförbar lön inom någon bransch i Sverige. Lidl har inga förmåner förutom tjänstebil, inte ens mobiltelefon, men hur många nyutexaminerade kan stoltsera med ett personalansvar på upp till 150 personer efter första året på arbetsmarknaden? Utomlands är det inte ovanligt för Lidlanställda att gå till McKinsey, Burston etc, Lidl ses där som en av de bästa skolorna att gå. Personalpolitiken är inget vi är vana med här, men kanske någonting vi måste ta till oss. Det satsas inget eller iaf minimalt på dom som jobbar på golvet, chansen är att avancera till butikschef och då ligger lönen runt 24-30 papp. Annars är det bara bittra bidragstagare som klagar och syns vilka inte vill jobba överhuvudtaget.

Edit: Lönen är inte förhandlingsbar utan ökar årsvis med ca 4000-6000/året.
Citera
2004-07-13, 12:52
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Har för mig att de inte är förtjusta i fackföreningar och arbetsmiljöfrågor. Men det är de inte ensamma om. Hört liknande om flera andra lågpriskedjor.

Lögn, Lidl har ett kollektivavtal med Handels sedan de startade, det finns inga centrala meningsskiljaktigheter mellan Lidl och facket, självklart dock lokalt som på alla andra arbetsplatser i Sverige.
Citera
2004-07-13, 13:43
Medlem
Intressant läsning denna debatt om Lidls eventuella arbetförhållanden etc. Men ni får gärna försöka hålla er till ämnet om det är möjligt. Dvs bra och dåliga matvaror på Lidl. Mitt syfte med tråden var i första hand att den kunde bli nån slags konsumentguide för Lidl. Så fyll på med fler rekommendationer och varningar så långt lagret räcker..hehe
Citera
2004-07-13, 14:25
Medlem
Alladins avatar
Citat:
köp kött från Brasilien eller Argentina (mycket bättre är Scan)!!!

Jo dom har säkert mycket bättre koll på djurhållning och kvalitetskontroll i Sydamerika än i Sverige...
Citera
2004-07-13, 14:28
Medlem
Alladins avatar
Stort Plus för Lidls "redbull"-kopior, dom är till och med nästan godare än Redbull och kostar inte många kronor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in