2026-02-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Tack så jättemycket!
Vad är nu detta?

"De hade vare en klar kristallnatt, å stjärnorna hade blinka nästan som förr i världen.
Dagen va slitstark, mörk å kall som självbevarelsedriften. Himlen va avlägsen, solen en grå
eminens, ett livsfientlit, självmördande kärneldsklot som vänt sitt ansikte från oss, för å giva oss
frid."

Enkelt. Utdraget är från "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" av Nikanor Teratologen.
Citera
2026-02-16, 22:59
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Enkelt. Utdraget är från "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" av Nikanor Teratologen.

Wow, vad snabb du var! Och alldeles korrekt! Trodde inte någon skulle ta det så snabbt i o m att jag medvetet valde en passage utan massa bisarrt i.
Tillbaka till dig!
Citera
2026-02-17, 07:50
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Wow, vad snabb du var! Och alldeles korrekt! Trodde inte någon skulle ta det så snabbt i o m att jag medvetet valde en passage utan massa bisarrt i.
Tillbaka till dig!

Kanske lätt att komma ihåg att Fortran77 skickade in just det här stycket till tråden 2020?
Citera
2026-02-17, 14:01
Medlem
Citat:
Tillbaka till dig!

Tack!

Delar av stycket ingår i ett citat som tidigare postats i en tråd på detta forumet: (FB) Citera några sidor ur en bok

Dessutom, som användaren von-der-Wettet satte fingret på, så förekom passagen även i ett annat inlägg här i denna tråden från 2020.

Jag tror också att citatet reciterats vid andra tillfällen på forumet, så det blev lite av ett "öppet mål" eller att slå in en öppen dörr ur det perspektivet

Återkommer med ett nytt citat inom kort.
Citera
2026-02-17, 15:51
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Tack!

Delar av stycket ingår i ett citat som tidigare postats i en tråd på detta forumet: (FB) Citera några sidor ur en bok

Dessutom, som användaren von-der-Wettet satte fingret på, så förekom passagen även i ett annat inlägg här i denna tråden från 2020.

Jag tror också att citatet reciterats vid andra tillfällen på forumet, så det blev lite av ett "öppet mål" eller att slå in en öppen dörr ur det perspektivet

Återkommer med ett nytt citat inom kort.

Uppenbarligen måste jag göra min research bättre innan jag skriver citat i denna tråden 😁

Ser fram emot ditt nästa citat!
Citera
2026-02-17, 19:49
Medlem
Här kommer mitt bidrag:

“När du inser att du för att kunna producera måste be om tillstånd från män som inte producerar någonting – när du ser att pengarna kanaliseras till de som handlar, inte med varor, utan med tjänster och gentjänster – när du ser att människor blir rikare genom korruption och kontakter snarare än genom arbete, och att lagarna inte skyddar dig mot dem utan skyddar dem mot dig – när du ser att korruption belönas och att hederlighet blir till självuppoffring – då kan du veta att ditt samhälle är dömt.”
Senast redigerad av kretinsky7 2026-02-17 kl. 20:13.
Citera
2026-02-17, 22:26
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Här kommer mitt bidrag:

“När du inser att du för att kunna producera måste be om tillstånd från män som inte producerar någonting – när du ser att pengarna kanaliseras till de som handlar, inte med varor, utan med tjänster och gentjänster – när du ser att människor blir rikare genom korruption och kontakter snarare än genom arbete, och att lagarna inte skyddar dig mot dem utan skyddar dem mot dig – när du ser att korruption belönas och att hederlighet blir till självuppoffring – då kan du veta att ditt samhälle är dömt.”

Fidel Castro?
Citera
2026-02-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Fidel Castro?

Haha, vågar påstå att individen som skrev boken som mitt citat är hämtat från hyste diametralt skilda politiska uppfattningar kontra Fidel Castro.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-02-17 kl. 23:06.
Citera
2026-02-17, 23:09
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Haha, vågar påstå att individen som skrev boken som mitt citat är hämtat från hyste diametralt skilda politiska uppfattningar kontra Fidel Castro.

Ayn Rand?
Citera
2026-02-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Ayn Rand?

Korrekt, men du måste sätta titeln också.
Citera
2026-02-17, 23:12
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Korrekt, men du måste sätta titeln också.

Måste väl vara Atlas shrugged då?
Citera
2026-02-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Måste väl vara Atlas shrugged då?

Yes, det stämmer. Pinnen går över till dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in