2024-08-21, 03:14
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Raymond Chandler, i The Long Goodbye

Ja, se där ja!

Över till dig.
Citera
2024-08-21, 03:37
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Ja, se där ja!

Över till dig.

Okie dokie.

Citat:
De gick hela dagen, de flesta barfota, några med lädersandaler. Tyskarna har byggt den här vägen, sa vakterna, bara för att ni ska slippa streta genom djungeln. Bara för att vi ska kunna få dit er systerknullare i lugn och ro. Mitt på eftermiddagen hade Hamza så ont i benen och ryggen att han gick mekaniskt och på instinkt, utan att ha något annat val än att fortsätta framåt. Efteråt kunde han inte komma ihåg de sista etapperna av den där marschen, men precis som djur som närmar sig sin fålla vaknade rekryterna till liv när vakterna sa att de nästan var framme.
Citera
2024-08-21, 12:01
Medlem
sillynamnams avatar
Senast redigerad av sillynamnam 2024-08-21 kl. 12:04.
Citera
2024-08-21, 18:37
Medlem
Queutards avatar
Ledtrådar:

1. Brittisk 1900-talsförfattare
2. Skriver på engelska

Citat:
De gick hela dagen, de flesta barfota, några med lädersandaler. Tyskarna har byggt den här vägen, sa vakterna, bara för att ni ska slippa streta genom djungeln. Bara för att vi ska kunna få dit er systerknullare i lugn och ro. Mitt på eftermiddagen hade Hamza så ont i benen och ryggen att han gick mekaniskt och på instinkt, utan att ha något annat val än att fortsätta framåt. Efteråt kunde han inte komma ihåg de sista etapperna av den där marschen, men precis som djur som närmar sig sin fålla vaknade rekryterna till liv när vakterna sa att de nästan var framme.
Citera
2024-08-22, 03:00
Medlem
Queutards avatar
Inga gissningar? Fler ledtrådar och ännu ett citat:

2. Skriver på engelska
3. Akademiker, professor

Citat:

Citat:
Officeren talade kiswahili omsorgsfullt och sökte efter de rätta fraserna, men det var som om han framförde ett språk som han inte kunde styra, som om han kände till orden men inte deras känslor, som om han ville att de skulle tala på ett sätt som de inte var lämpade för. Han hade en vaksam glimt i ögonen, som pendlade mellan nyfikenhet och förakt och hela tiden iakttog vilken effekt hans ord hade på Hamza. Han i sin tur studerade officeren så gott det gick utan att se honom i ögonen. Andra gånger syntes det klara glittret hos en man som var kapabel till våld i de där ögonen, något som han skulle bli varse senare.
Citera
2024-08-22, 13:58
Medlem
Massajens avatar
Citat:

2. Skriver på engelska
3. Akademiker, professor
Ngui wa Thiongo?
Citera
2024-08-22, 14:40
Medlem
atts avatar
Citat:

2. Skriver på engelska
3. Akademiker, professor

Abdulrazak Gurnah?
Citera
2024-08-22, 15:32
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Abdulrazak Gurnah?

Correctemundo. Boken är Efterliv av Abdulrazak Gurnah.

Turen är din.
Citera
2024-08-23, 08:42
Medlem
atts avatar
Citat:
Correctemundo. Boken är Efterliv av Abdulrazak Gurnah.

Turen är din.

Tackar! Nu blir det action.
Biträdande chefen för Internationella Rymdfederationen rusade upprörd längs den enorma korridoren på sjuttonde våningen, i vars slut Interplanetariska Sambandscentralen hade sina nya lokaler.

Den eljest ytterst korrekte och välklädde mannens slips var slarvigt knuten, skjortkragens snibb hade slagit ett fult veck och håret verkade okammat. Klockan var en kvart över fem på morgonen. Han hade katastroflarmats, och i största hast skyndat hemifrån till Rymdfederationenes huvudkvarter.

Sommarsolens första matta strålar letade sig redan in genom korridorens glasklädda länga och tonade den vitrappade motsidan med sina dämpade mörkrosa pastellfärger. Men biträdande chefen såg inte den gryende dagens skira skönhet, lade inte märke till naturens färgsprakande varsel om en ny, strålande sommardag. Med blicken intåvänd och tankarna virvlande runt i huvudet ilade han mot Sambandscentralens entré.

- Etablera kontakt med Anti-Tellus! Så kvickt det går! ropade han, medan han passerade svängdörrarna. Jag måste få deras direktrapport!
Citera
2024-08-23, 12:54
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar! Nu blir det action.
Biträdande chefen för Internationella Rymdfederationen rusade upprörd längs den enorma korridoren på sjuttonde våningen, i vars slut Interplanetariska Sambandscentralen hade sina nya lokaler.

Den eljest ytterst korrekte och välklädde mannens slips var slarvigt knuten, skjortkragens snibb hade slagit ett fult veck och håret verkade okammat. Klockan var en kvart över fem på morgonen. Han hade katastroflarmats, och i största hast skyndat hemifrån till Rymdfederationenes huvudkvarter.

Sommarsolens första matta strålar letade sig redan in genom korridorens glasklädda länga och tonade den vitrappade motsidan med sina dämpade mörkrosa pastellfärger. Men biträdande chefen såg inte den gryende dagens skira skönhet, lade inte märke till naturens färgsprakande varsel om en ny, strålande sommardag. Med blicken intåvänd och tankarna virvlande runt i huvudet ilade han mot Sambandscentralens entré.

- Etablera kontakt med Anti-Tellus! Så kvickt det går! ropade han, medan han passerade svängdörrarna. Jag måste få deras direktrapport!

Solaris av Stanislaw Lem?
Citera
2024-08-23, 19:57
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Solaris av Stanislaw Lem?
Inte Lem. Detta är nyare än Solaris. Författaren är en udda mångsysslare som aldrig fått det erkännande han enligt min mening förtjänar. Förutom författare var han även kompositör, konsertpianist, verksam inom textilindustrin, organiserade ungdomsklubbar, med mera. Han gjorde själv omslagsillustrationerna till sina böcker.

Vi hoppar fram i handlingen:
Medan Matthews snabbt tog på sig rymddräkten och skyndade över till det väntande tefatet, begav sig Tim och hans tre följeslagare till snabbtefatet.

- Säg åt piloten att flyga till en position mellan första och andra månen! befallde Tim. När vi kommer närmare skall han få ytterligare instruktioner.

Tolken vidarebefordrade Tims direktiv, och tefatet startade med sitt typiska, öronbedövande visslande tjut.

Tre timmar senare befann de sig i månarnas närhet.

Zarah hade medfört sitt portabla teleskop och studerade med otröttlig nyfikenhet föremålet som närmade sig dom i riktning från månarna.

- Tim, skrek hon plötsligt uppjagad. Kom fram och se om jag har rätt! Eller om jag blivit skvatt galen! Titta på föremålets beteckningar!

Tim tog teleskopet och såg efter.

- Vi har nog blivit helgalna båda två, förmodligen! sade han lugnt och lyfte ansiktet mot Zarah. Men det är ju helt omöjligt, snälla du! Han gjorde en paus och vände sig sedan till Vera och Johnny.

- Ni två, kom ni också och titta. Men säg ingenting. Titta bara . . . och skriv sedan upp beteckningen på kommunikationsblocken.

De båda andra gjorde som Tim bett.

En kort stund senare kunde de jämföra sin anteckningar. Fyra block, och på samtliga hade exakt samma rymdskeppsbeteckning noterats.

"IR - jrs X-18"

- Internationella Rymdfederationen, jaktrymdskepp X-18! utbrast Vera först av alla. Men det är ju omöjligt! X-18 står på Anti-Tellus! . . . Ja, det vill säga om vi verkligen såg att samtliga jaktrymdskepp finns där! Såg vi X-18 också?

- Naturligtvis! försäkrade Tim. Jag tittade på samtliga skeppsbeteckningar! X-18 stod längst till höger. Bredvid Johnnys X-13.

Johnny Pratt nickade.

- Det stämmer, stumpan min, sade han vänd till Vera. Mitt fanns där. Ganska naturligt att jag först av allt spanade in mitt eget skepp. Och sen också la märke till dom som parkerats bredvid. Lilla fröken 18 stod allt vackert där!

Zarah såg med stora svarta ögon på sina kamrater.

- Gud, så makabert! X-18 . . jaktrymdskeppet som Eje blev mördad i! . . . Hur kan det finns i två exemplar?

Tefatet närmade sig snabbt det annalkande jaktrymdskeppet.

- Kontakta Matthews och be honom möta spöket! beordrade Tim.
Citera
2024-08-26, 19:38
Medlem
atts avatar
Var håller forumets sf-nördar hus?

Lite mer ledtrådar då. Mycket produktiv, mest under 1970-talet, och böckerna var av typen kiosklitteratur. Har kallats "Sveriges sämsta författare, alla kategorier". Jag läste den här boken när den var ny och då tyckte jag den var pinsamt dålig. Men tidens gång har gett den en ganska charmig patina.
Spänningen ombord på snabbtefatet var olidlig. Vad skulle Bill Matthews förefinna? Skulle han stöta på en människa? En astronautkamrat? Eller på främmande varelser? I så fall, av vad slag var de?

- Jag har öppnat sektionsdörren, berättade Matthews. Nu går jag in.

Tim och hans tre kamrater vågade knappt andas. De lyssnade intensivt efter varje ljud.

Plötsligt skar ett kort skrik genom högtalaren.

Därefter följde absolut tystnad.

- Bill! ropade Tim. Bill! Hör du mig? Var det du som skrek?

Inget svar. Bara kompakt tystnad.

Astronauterna hade bleknat. Alla, utom den mörkhyade Zarah, vars ögon stod vidöppna av oro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in