2025-05-30, 21:08
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Lasse O'Månsson?

Nej, men man skulle kunna säga att den sökte skribenten är O'Månssons själslige efterföljare.
Citera
2025-05-30, 21:14
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nej, men man skulle kunna säga att den sökte skribenten är O'Månssons själslige efterföljare.

Joakim Pirinen?
Citera
2025-05-30, 21:20
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Joakim Pirinen?

Där satt den! Måste vara någon slags rekord ...

Texten är hämtad ur Den svenska apan, en av Pirinens få utflykter i prosans värld.

Över till dig!
Citera
2025-05-31, 19:38
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Där satt den! Måste vara någon slags rekord ...

Texten är hämtad ur Den svenska apan, en av Pirinens få utflykter i prosans värld.

Över till dig!

Har gissat fel så många gånger på sistone så det var kul att träffa prick om dock på andra försöket.

Vad kommer här då?
Man räknar tolv till femton hundra termitarter. De mest kända äro Termes Bellicosus, som uppför väldiga högar, Nemorosus, Lucifugus, som för kortare tid visat sig i Europa, Incertus, Vulgaris, Coptotermes, Bornensis och Mangensis, som hava med etterspruta försedda soldater, Rhinotermes, Termes Planus, Tenuis, Malayanus, Viator, en av de få termiter som leva ovan jord och genomströva djunglerna i långa led med soldater på båda sidor om arbetarna, som bära bördorna, Termes Longipes, Foraminifer, Sulphureus, Gestroi, som icke drar sig för att angripa levande träd och vars krigare äro vilda och grymma, Termes Carbonarius, vars soldater på ett mycket egendomligt, rytmiskt sätt åstadkomma det hemlighetsfulla hamrandet, vartill vi längre fram skola återkomma, Termes Latericus, Lacessitus, Dives, Gilvus, Azarellii, Translucens, Speciosus, Comis, Laticornis, Brevicornis, Fuscipennis, Atripennis, Ovipennis, Regularis, Inanis, Latifrons, Filicornis, Sordidus, som bo på ön Borneo, Laborator från Malacka, Capritermes, vars mandibler, som hava formen av bockhorn, spännas som stålfjädrar och slunga insekten tjugu till trettio centimeter framåt, samt slutligen de som tillhöra arterna Termopsis och Calotermes, de mest efterblivna, för att icke trötta med att uppräkna hundratals andra.
Citera
2025-05-31, 21:09
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Har gissat fel så många gånger på sistone så det var kul att träffa prick om dock på andra försöket.

Vad kommer här då?
Man räknar tolv till femton hundra termitarter. De mest kända äro Termes Bellicosus, som uppför väldiga högar, Nemorosus, Lucifugus, som för kortare tid visat sig i Europa, Incertus, Vulgaris, Coptotermes, Bornensis och Mangensis, som hava med etterspruta försedda soldater, Rhinotermes, Termes Planus, Tenuis, Malayanus, Viator, en av de få termiter som leva ovan jord och genomströva djunglerna i långa led med soldater på båda sidor om arbetarna, som bära bördorna, Termes Longipes, Foraminifer, Sulphureus, Gestroi, som icke drar sig för att angripa levande träd och vars krigare äro vilda och grymma, Termes Carbonarius, vars soldater på ett mycket egendomligt, rytmiskt sätt åstadkomma det hemlighetsfulla hamrandet, vartill vi längre fram skola återkomma, Termes Latericus, Lacessitus, Dives, Gilvus, Azarellii, Translucens, Speciosus, Comis, Laticornis, Brevicornis, Fuscipennis, Atripennis, Ovipennis, Regularis, Inanis, Latifrons, Filicornis, Sordidus, som bo på ön Borneo, Laborator från Malacka, Capritermes, vars mandibler, som hava formen av bockhorn, spännas som stålfjädrar och slunga insekten tjugu till trettio centimeter framåt, samt slutligen de som tillhöra arterna Termopsis och Calotermes, de mest efterblivna, för att icke trötta med att uppräkna hundratals andra.

Termiternas liv av Maurice Maeterlinck ?
Citera
2025-05-31, 21:23
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Termiternas liv av Maurice Maeterlinck ?

Jadå! Alldeles rätt. Märklig herre denne Maeterlinck, inte bara symbolism och mysticism, även termiter, myror och bin. Termitboken dessutom ett plagiat.

Bra, över till dig!
Citera
2025-06-01, 18:34
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Jadå! Alldeles rätt. Märklig herre denne Maeterlinck, inte bara symbolism och mysticism, även termiter, myror och bin. Termitboken dessutom ett plagiat.

Bra, över till dig!

Tack!
Kanske inte lika bortglömd som Maeterlinck, men ytterligare ett stort namn som mist något av sin forna glans:

"Vi ska dricka honom full, viskade Desrais till mig.
Vi lyfte våra glas och skålade med honom.
...
Desrais lyckades ej supa korpralen full, men han skaffade mig en våldsam huvudvärk. Dagen därpå prackade han på mig en amerikansk cigarett, som gav mig våldsamma kväljningar. Med ett ord, varenda dag skänkte mig nya orsaker att beundra min vän.
...
En dag läste jag i en avhandling om grekisk poesi, gravskriften över Amyntas, Filips son, som dog ung i strid, i det han täckte över en väns kropp med sin egen sköld. En ilning genomfor mig, och jag betogs av begäret att dö för Desrais."
Citera
2025-06-02, 22:12
Medlem
Slottsherres avatar
Ingen gissning. Här ett citat som kanske är mera matnyttigt. Även det från en av hans självbiografiska böcker:

"Jag hade blivit mera granntyckt och intresserade mig inte längre för annat än kopparsticksbutikerna, antikvitetsaffärerna och bouquinisternas lådor. O, gamla smutsiga judar på Rue du Cherche-Midi, kajernas naiva bokhandlare, mina lärare, hur mycken tacksamhet är jag icke skyldig er.
Det var genom att leta i edra lådor, gå och titta på edra dammiga utställningar av våra fäders och deras sköna tankars fattiga reliker, som jag omärkligt insöp den skönaste filosofi."
Citera
2025-06-03, 08:35
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ingen gissning. Här ett citat som kanske är mera matnyttigt. Även det från en av hans självbiografiska böcker:

"Jag hade blivit mera granntyckt och intresserade mig inte längre för annat än kopparsticksbutikerna, antikvitetsaffärerna och bouquinisternas lådor. O, gamla smutsiga judar på Rue du Cherche-Midi, kajernas naiva bokhandlare, mina lärare, hur mycken tacksamhet är jag icke skyldig er.
Det var genom att leta i edra lådor, gå och titta på edra dammiga utställningar av våra fäders och deras sköna tankars fattiga reliker, som jag omärkligt insöp den skönaste filosofi."

Dumas d y?
Citera
2025-06-03, 11:04
Medlem
DrComforts avatar
Balzac?
Citera
2025-06-03, 14:28
Medlem
Anatole France?
Citera
2025-06-03, 22:34
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strandmannen
Anatole France?
Ja, där har vi honom. Nobelpristagare 1921.
Mästaren bakom den underbara skälmromanen om värdshuset "Drrottning Gåsfot".
Texterna var ur två av hans charmiga minnesböcker. "i livets blomningstid" och "Min väns bok."

Din tur att citera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in