2024-11-11, 20:05
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Tack! Ja det gick snabbt eftersom jag nyss läst boken.

Vem/vad har vi då här?

Denne betraktade tavlan med belåten uppsyn men utan entusiasm och tycktes säga:”Jag har gjort bättre saker än så!”

- Den är ganska levande, sade han, min stackars mästare överträffade där sig själv, men det fattades ännu något för att bakgrunden skulle vara riktigt äkta. Mannen är levande, han reser sig och kommer emot oss. Men luften, himlen, vinden vi inandas, ser och känner, fattas. Och så är han ju till sist bara en människa som alla andra, medan den enda människa som kommit direkt ur Guds händer borde ha haft något gudomligt över sig som inte finns där. Mabuse brukade själv missnöjd erkänna det när han inte var berusad.

Ledtråd: Tvivelsutan en storhet i litteraturhistorien...

Säkert fel men jag gissar på Doktor Mabuse av Norbert Jacques...

Väl inte en storhet i litteraturhistorien, men Fritz Lang som gjorde filmen är en storhet i filmhistorien.
Citera
2024-11-11, 20:44
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Säkert fel men jag gissar på Doktor Mabuse av Norbert Jacques...

Väl inte en storhet i litteraturhistorien, men Fritz Lang som gjorde filmen är en storhet i filmhistorien.
Tyvärr fel spår
Citera
2024-11-14, 19:03
Medlem
Massajens avatar
"- Konstens uppgift är inte att kopiera naturen utan att uttrycka den! Du är inte någon föraktlig kopist utan en diktar! Utropade gubben livligt och avbröt Porbus med en despotisk gest. Om det inte förhöll sig så skulle en skulptör kunna nöja sig med att ta en avgjutning av en kvinna! Ja, försök att ta en avgjutning av din älskades hand, skall du få se! Framför dig kommer du att ha ett avskyvärt lik, ett dött föremål utan den minsta likhet med verkligheten och du blir tvungen att anlita människans mejsel om utan att framställa en exakt kopia av handen ger en bild av dess rörelse och liv. Det vi skall fånga är själen, anden, tingens och varelsernas fysionomi."
Citera
2024-11-14, 21:45
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
"- Konstens uppgift är inte att kopiera naturen utan att uttrycka den! Du är inte någon föraktlig kopist utan en diktar! Utropade gubben livligt och avbröt Porbus med en despotisk gest. Om det inte förhöll sig så skulle en skulptör kunna nöja sig med att ta en avgjutning av en kvinna! Ja, försök att ta en avgjutning av din älskades hand, skall du få se! Framför dig kommer du att ha ett avskyvärt lik, ett dött föremål utan den minsta likhet med verkligheten och du blir tvungen att anlita människans mejsel om utan att framställa en exakt kopia av handen ger en bild av dess rörelse och liv. Det vi skall fånga är själen, anden, tingens och varelsernas fysionomi."

Låter som en käftsmäll mot AI. Men före sin tid, nog gammalt det här. Men efter att fotografin uppfunnits? Det var väl då sådana här tankar uppstod?

Drar till med en stor ryss: Gogol.
Citera
2024-11-14, 22:20
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:

Har en diffus känsla av att det kan vara Balzac?
Citera
2024-11-15, 08:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Har en diffus känsla av att det kan vara Balzac?
Och en känsla som ledde helt rätt. BRA!
Balzac var ju en slags upplyst svärmare
Fascinerad av bl a Gall och andra frenologer.
Det här ur Det fulländade konstverket.

Din tur.
Citera
2024-11-15, 10:17
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Din tur.

Det okända mästerverket?
Citera
2024-11-15, 10:59
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det okända mästerverket?
Tack! Ursäkta mig.
Hoppas det var slarv och inte demensen som börjat sätta in.
Citera
2024-11-15, 14:27
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Tack! Ursäkta mig.
Hoppas det var slarv och inte demensen som börjat sätta in.

Säkert bara lite slarv eller tankspriddhet
Citera
2024-11-15, 16:22
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:

Din tur.
Tack!
Ja, den tror jag bestämt att jag har läst.Och även glömt. Definitivt titeln.
Men några rester fanns tydligen kvar i bakhuvudet.

Vilka rör det sig om här:

En dag stod så min ungdoms närmaste vän i min enkla lya. Han föreföll stolt men fattad. …
Stockholmsberättelsen var antagen. Tio är senare skrev han i förorde till andra upplagan: ”Jag har, sant att säga, aldrig haft så roligt varken förr eller senare. Jag gick i ett feberrus av lycka medan jag skrev den; och när det var färdig, tyckte jag, att den var alldeles så som en bok skulle vara”.
Citera
2024-11-15, 16:37
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Tack!
Ja, den tror jag bestämt att jag har läst.Och även glömt. Definitivt titeln.
Men några rester fanns tydligen kvar i bakhuvudet.

Vilka rör det sig om här:

En dag stod så min ungdoms närmaste vän i min enkla lya. Han föreföll stolt men fattad. …
Stockholmsberättelsen var antagen. Tio är senare skrev han i förorde till andra upplagan: ”Jag har, sant att säga, aldrig haft så roligt varken förr eller senare. Jag gick i ett feberrus av lycka medan jag skrev den; och när det var färdig, tyckte jag, att den var alldeles så som en bok skulle vara”.

Är det Bo och Hjalle?
Citera
2024-11-15, 21:50
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Är det Bo och Hjalle?

Visst är det så!
Ur Bo Bergmans minnesbok Noaks Ark (1968), där han i det underbara avsnittet Potage à Chasseur berättar om hur han och Söderberg firade utgivningen av Förvillelser med en lyxmiddag på Hasselbacken.
Men, säger Bergman, Söderberg var egentligen ingen finsmakare:
"Det gör mig ont, men jag måste berätta, att till hans livrätter hörde små fina köttbullar med böckling och äggröra"

Din tur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in