Inga gissningar så långt, men nu trillar säkert polletten ner för några.
Citat:
Jag hade ett intryck av att hon granskade min solbränna och min bomullskostym. Vilken tur att att jag kom ihåg att raka mig, tänkte jag.
. Du är inte turist, sade flickan.
- Nej, sade jag. Men jag har arbetat en del med turism.
- Du bor inte i Dakar då. sade den yngre.
Det fanns ett svagt tonfall av nästan kliniskt avståndstagande i detta ”då”. Men också ett tonfall som om han vore i sin fulla rätt att ställa så personliga frågor,,
- Jag har levat i Senegal i många år, sade jag. Men inte i Dakar. En bra bit söderut, i Casamanceguvernementet. Jag heter förresten Jan Bohman.
- Jag heter Britta Liljekvist, sade flickan.
Den äldre killen hette Bosse Jansson och den yngre, som verkade självsäker, Hasse Frid.
- Vi är här och rekar för ett dokumentärprogram för svenska televisionen, sade Boss Jansson. Hasse är reporter och Britta skripta. Själv är jag producent.
- Så ni är ute och filmar hela dagarna?
- Nej. Vi rekar bara. Vi ser ut platser och sånt. Filmningen blir inte förrän i höst.
- Ni får förlåta mig, sade jag. När jag var i Sverige hade televisionen just börjat. Det var försökssändningar från Stockholms högskola..
- Har du varit här så länge, sade flickan, och lät ännu mer misstänksam än Bosse Jansson nyss.
- Jag trivs bra i Afrika.