2025-05-24, 07:52
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Ok, då kör vi.

Här kommer citatet:

"Jag vill behålla min egen identitet. Därför är det viktigaste för mig att undvika allt arbete som kan betraktas som intressant i sig självt. Jag vill ha något som inte på något sätt kan nå mig. Jag vill ha en stor, uppsvälld koncern som har snubblat sig fram och gjort vinst i sömnen i hundra år, där de måste anställa åtta personer för varje tjänst, eftersom ingen kan förväntas bry sig om vad det nu är för trist som de förväntas göra. Jag vill kliva in på ett sådant ställe och säga: Lyssna. Ni får min kropp och mitt prydliga college-leende ett visst antal timmar om dagen, i utbyte mot ett visst antal dollar – och därefter lämnar vi varandra i fred."

Laddar om skjuter och från höften med Stoner av John Williams.
Citera
2025-05-24, 08:55
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Laddar om skjuter och från höften med Stoner av John Williams.

Dessvärre felaktigt, men måttligt nära. För boken är amerikansk och skriven på 1960-talet.
Citera
2025-05-24, 20:12
Medlem
Kenpos avatar
Somt tyder på nyklassikern Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole, men jag misstänker ändå att det inte är rätt svar.
Citera
2025-05-24, 20:19
Medlem
NoTruces avatar
Stoner av John Williams?
Citera
2025-05-24, 23:35
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Somt tyder på nyklassikern Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole, men jag misstänker ändå att det inte är rätt svar.

Dessvärre inte.
Citera
2025-05-24, 23:39
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Stoner av John Williams?

Njet. Användaren DrComfort gissade tidigare idag också på den och svaret träffade som bekant inte målet.
Senast redigerad av anwe8 2025-05-24 kl. 23:43.
Citera
2025-05-24, 23:47
Ett citat till för enkelhetens skull:

"Kände du fortfarande att livet passerade dig förbi?
-På sätt och vis. Jag bar fortfarande på den där känslan att det fanns en hel värld av förunderliga, glimrande människor någonstans — människor lika långt före mig som niondeklassarna på Rye var när jag gick i sexan. De visste allt instinktivt, fick sina liv att falla på plats utan ansträngning, behövde aldrig göra det bästa av en undermålig situation eftersom tanken på att misslyckas aldrig ens föresvävade dem. Nästan som heroiska övermänniskor — vackra, kvicka, lugna och godhjärtade. Och jag föreställde mig alltid att när jag väl hittade dem skulle jag omedelbart känna att jag hörde hemma bland dem, att jag var en av dem, att jag alltid varit ämnad att vara en av dem, och att allt som hänt innan dess bara varit ett misstag. Och de skulle veta det också. Jag skulle vara som den fula ankungen bland svanarna."
Senast redigerad av anwe8 2025-05-25 kl. 00:23.
Citera
2025-05-25, 12:45
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ett citat till för enkelhetens skull:

"Kände du fortfarande att livet passerade dig förbi?
-På sätt och vis. Jag bar fortfarande på den där känslan att det fanns en hel värld av förunderliga, glimrande människor någonstans — människor lika långt före mig som niondeklassarna på Rye var när jag gick i sexan. De visste allt instinktivt, fick sina liv att falla på plats utan ansträngning, behövde aldrig göra det bästa av en undermålig situation eftersom tanken på att misslyckas aldrig ens föresvävade dem. Nästan som heroiska övermänniskor — vackra, kvicka, lugna och godhjärtade. Och jag föreställde mig alltid att när jag väl hittade dem skulle jag omedelbart känna att jag hörde hemma bland dem, att jag var en av dem, att jag alltid varit ämnad att vara en av dem, och att allt som hänt innan dess bara varit ett misstag. Och de skulle veta det också. Jag skulle vara som den fula ankungen bland svanarna."
Får en svag känsla av att ha läst det där. Kan det vara Revolutionary Road av Richard Yates?
Citera
2025-05-25, 14:53
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Får en svag känsla av att ha läst det där. Kan det vara Revolutionary Road av Richard Yates?

Korrekt!

Boken är en skildring av medelklassen och det konformistiska eller ängsliga förortslivet i USA på 1960-talet. Filmatiserad långt senare med Leonardo DiCaprio och Kate Winslet i huvudrollerna.

Över till slottsherren.
Senast redigerad av anwe8 2025-05-25 kl. 15:00.
Citera
2025-05-25, 21:52
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Korrekt!

Boken är en skildring av medelklassen och det konformistiska eller ängsliga förortslivet i USA på 1960-talet. Filmatiserad långt senare med Leonardo DiCaprio och Kate Winslet i huvudrollerna.

Över till slottsherren.

Tackar!
Det här är en välkänd författare. Populär i breda lager - men knappast på grund av den här boken.

"Då han begagnade opium första gången rökte han icke, utan de togo in det i små tabletter som innehavaren till stället försålde.Affären hade ingen skylt men på övre botten var ölkrog, å båda sidor bagerier.
...
Mitt emot satt den bleke Hartman och lärde honom hur starkt öl och opium tillsammans ge ett starkt rus som för det mesta ej söver, men som verkar oerhört befriande och lugnande. Hartman var så glupsk att han nästan slukade tabletterna med raseri, tuggade dem ibland och tycktes frossa i den beska smaken."
Citera
2025-05-25, 22:29
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Tackar!
Det här är en välkänd författare. Populär i breda lager - men knappast på grund av den här boken.

"Då han begagnade opium första gången rökte han icke, utan de togo in det i små tabletter som innehavaren till stället försålde.Affären hade ingen skylt men på övre botten var ölkrog, å båda sidor bagerier.
...
Mitt emot satt den bleke Hartman och lärde honom hur starkt öl och opium tillsammans ge ett starkt rus som för det mesta ej söver, men som verkar oerhört befriande och lugnande. Hartman var så glupsk att han nästan slukade tabletterna med raseri, tuggade dem ibland och tycktes frossa i den beska smaken."

Svensk författare, 1800-talet eller början av 1900-talet. Om det inte är en gammal översättning. Men gissar svensk. Populär i breda lager. Nåt mer okänt av Hjalmar Söderberg?
Citera
2025-05-25, 22:56
Medlem
Strindberg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här