2024-10-25, 10:58
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Tänker inte svara. Men påminner inte Mankell om PC Jersild här?

Gillar det personligt mänskliga.
Vet inte om jag förstår detta men varken Mankell eller Jersild hör hit.
Citera
2024-10-25, 12:16
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vet inte om jag förstår detta men varken Mankell eller Jersild hör hit.
Gissningen var Jersild.
Citera
2024-10-25, 13:29
Medlem
Jan Mårtenson ?
Citera
2024-10-25, 19:33
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Jan Mårtenson ?
Nej, ser inte att vår författare har mycket gemensamt med honom
Citera
2024-10-27, 19:14
Medlem
Massajens avatar
"- Hör ni, skall vi inte beställa nu, sade Britta.
De hade ett fullständigt felaktigt sätt att umgås med hovmästaren. De envisades med att behandla honom med ett slags kamratlighet som förmodligen gjorde honom rasande, eftersom han naturligtvis var en utomordentligt erfaren och skicklig yrkesman, stolt över att leda matsalen på Teranga. De frågade om allt, om de misstänkte att det var förgiftat, och nöjde sig aldrig med ett enda svar. Han tröttnade naturligtvis och bad att få komma tillbaka litet senare.

Han kom till mitt bord och jag beställde en pilaff med ett glas isvatten. Det fanns en lustig blandning av barnslighet och misstänksamhet hos de där svenskarna som roade mig. Misstänksamheten mest.
I väntan på vad de kunde vilja äta, när hovmästaren till sist, grinig, kom tillbaka, beställde de var sin whisky- den vackra libanesiskan satt fortfarande ensam vid sitt bord med sitt citronte. Jag undrade i mitt stilla sinne om hon möjligen väntade på någon. Det var mer folk i matsalen nu.

Två herrar nere vid dörren, i mycket välpressade vita mantlar, hade suttit stilla så länge att jag nästan började misstänka att det var mig de var där för att hålla ett öga på. Det kunde vara så."
Citera
2024-11-03, 09:32
Medlem
Per Rådström... Pär ?
Citera
2024-11-03, 16:46
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Per Rådström... Pär ?

Nej, men bra gissning.

De drack te ur glas och tittade bestämt ner i var sin bok varje gång jag såg åt deras håll. Civila poliser brukar göra så. De svenska televisionsmänniskorna såg inte längre ut att vara intresserade av mig.

- Hur ser det ut i Sverige numera, sade jag. Bortsett från att det är tjänstemannastrejk?
- Det är borgerlig regering.
- Med höga skatter och priser.
- Ganska mycket arbetslöshet.
- Vad talar folk mest om numera, sade jag. I min ungdom talade man mest om faran för ett tredje världskrig.
- Det gör man fortfarande, sade Hasse.
- Åh, inte så mycket bland folk. Det är mest intellektuella som är medvetna om det.
- Annars är det väl mest det här köret med skatterna, sade fotografen.
(Det var åtminstone två ord som jag inte alls förstod, "köret" och det konstiga sättet att använda "medveten".)
Citera
2024-11-03, 21:14
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nej, men bra gissning.

De drack te ur glas och tittade bestämt ner i var sin bok varje gång jag såg åt deras håll. Civila poliser brukar göra så. De svenska televisionsmänniskorna såg inte längre ut att vara intresserade av mig.

- Hur ser det ut i Sverige numera, sade jag. Bortsett från att det är tjänstemannastrejk?
- Det är borgerlig regering.
- Med höga skatter och priser.
- Ganska mycket arbetslöshet.
- Vad talar folk mest om numera, sade jag. I min ungdom talade man mest om faran för ett tredje världskrig.
- Det gör man fortfarande, sade Hasse.
- Åh, inte så mycket bland folk. Det är mest intellektuella som är medvetna om det.
- Annars är det väl mest det här köret med skatterna, sade fotografen.
(Det var åtminstone två ord som jag inte alls förstod, "köret" och det konstiga sättet att använda "medveten".)

Om Pär Rådström är en bra gissning kan jag inte låta bli att säga Slas.
Citera
2024-11-03, 21:25
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Om Pär Rådström är en bra gissning kan jag inte låta bli att säga Slas.
Nej, inte han heller. Rådström ligger närmare stilistiskt enligt min ringa mening, men i övrigt är det här en annan typ av författare som inte bara skrivit romaner. Och något yngre.
Citera
2024-11-03, 21:56
Medlem
Gissar på Slas. Något yngre f 1928 . Pär f 1925. Gjort annat. En film.
Citera
2024-11-04, 12:15
Medlem
Slottsherres avatar
Slänger lite på måfå in Lars Gustafsson bland gissningarna.
Citera
2024-11-04, 15:02
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Slänger lite på måfå in Lars Gustafsson bland gissningarna.
Där satt den!
Bra gissat. Ur Sorgemusik för frimurare.

Du citerar vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in