2010-11-19, 21:50
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Idagsläget fungerar två-vägs kommunikation av F-22:ans datalänk enbart mellan F-22
Visst är det så i dagsläget.

Men visst pratar man om att införa teknik från F-35 in i F-22? Eller har jag drömt?
Citera
2010-11-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Visst är det så i dagsläget.

Men visst pratar man om att införa teknik från F-35 in i F-22? Eller har jag drömt?

Det finns en hel del på önskelistan gällande F-22, vad som kommer
eller inte kommer är väl avgörande i kommande kapningar inom den militära budgeten.

Att datalänken kommer kunna nyttjas mellan F-35 och F-22 råder det väl ingen tvekan
om , om inte så vore det ett totalt fiasko.
Citera
2010-11-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Hurpass stealthigt är stealth om man placerar radar-sändare och -mottagare på olika platser?

Helt plötsligt försvann det vanliga tänket med radarstationer...åt vilket håll vill man då att signalerna skall studsa?

"Stealth" kanske inte är så förbaskat "Wow!" ändå?

Precis. Dagens "stealth"-teknologi för flygplan har redan stora begränsningar om man gör som du skriver, det vill säga har sändare och mottagare på olika platser. Även med äldre radarsystem kan man skapa "zoner" där man har en centralsändare, flera utspridda mottagare och således kan triangulera in objekt.

Framtidens möjligheter tror jag dock inte är radar överhuvudtaget utan så kallade passiva system som amerikanska Silent Sentry, tjeckiska VERA med flera system som kommer utvecklas parallellt framöver. En fördel med passiva system är dessutom att de inte är lika enkla att störa ut eller slå ut fysiskt med antiradarrobotar.

Gammal artikel, men fortfarande aktuell, angående passiv "radar":

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...ticle28336.ece
Citera
2010-11-19, 22:08
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Precis.

Framtidens möjligheter tror jag dock inte är radar överhuvudtaget utan så kallade passiva system som amerikanska Silent Sentry, tjeckiska VERA med flera system som kommer utvecklas parallellt framöver. En fördel med passiva system är dessutom att de inte är lika enkla att störa ut eller slå ut fysiskt med antiradarrobotar.

Gammal artikel, men fortfarande aktuell, angående passiv "radar":

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...ticle28336.ece

Även Ukrainska Kolshuga bör omnämnas i detta sammanhang.
Stealth är ingen magi men det har inneburit en revolution inom stridsflyget, och tills ordentligt motmedel har utvecklats kommer det flygvapen som förfogar över stealth-flygplan ha ett oerhört övertag gentemot motparten.
Citera
2010-11-19, 22:11
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Att datalänken kommer kunna nyttjas mellan F-35 och F-22 råder det väl ingen tvekan
om , om inte så vore det ett totalt fiasko.

Ja, det är faktiskt mycket märkligt att USAF accepterade att deras nya jaktplan inte har en ordentlig datalänk. Men det kommer säkerligen korrigeras på sikt. Dock blir det antagligen till priset av ett ordentligt hål i MoDs plånbok..
Citera
2010-11-19, 22:15
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Idagsläget fungerar två-vägs kommunikation av F-22:ans datalänk enbart mellan F-22

Enligt wikipedia kan den prata med andra typer av plan:

Citat:
The F-22's system allows its pilot to designate targets for cooperating F-15s and F-16s, and even determine whether two friendly aircraft are targeting the same enemy aircraft.

Oklart kanske om det är direkt mellan jaktplanen eller via nåt annat plan längre bak.
Citera
2010-11-19, 22:34
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Tyvärr ser jag det som fullständigt uteslutet att Sverige på egen hand skulle ha råd/ha den tekniska kompetensen att utveckla ett helt nytt stridsflygplan av den 5:e generationen. Inte ens betydligt större länder med ännu längre traditioner, som UK och Frankrike har/kommer att lyckas med detta.
I dagsläget är det bara USA som utvecklat och fått ett femte generations flygplan i aktiv tjänst. Ryssland provflög -som enda land förutom USA- ett framtida jaktplan av 5:e generationen förra vintern. Men det kommer antagligen krävas ytterligare 5-10 år innan det är i aktiv tjänst.

Ett Svenskt/Europeiskt bemannat 5:e generationsflygplan blir med all sannorlikhet ett sammarbetsprojekt. Men där skulle säkert Sverige/SAAB kunna dra sitt strå till stacken.
Tyvärr har jag inte hört att det finns några konkreta planer för ett sådant projekt ännu.
Fast om Ryssland har råd kan ju Frankrike, Tyskland och UK också punga ut. De har däremot inget intresse av det eftersom de har ett nära samarbete med USA. Ryssland måste givetvis, på grund av det politiska läget, ha ett eget. Det bör även Kina ha.

Men ja, jag är också skeptisk till att Sverige skulle utveckla ett eget plan.
Citera
2010-11-19, 22:42
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Precis. Dagens "stealth"-teknologi för flygplan har redan stora begränsningar om man gör som du skriver, det vill säga har sändare och mottagare på olika platser. [...] Framtidens möjligheter tror jag dock inte är radar överhuvudtaget utan så kallade passiva system som [...] tjeckiska VERA

Du tittade inte på den länken själv innan du postade?

Citat:
Some reports in the media refer to VERA, and its predecessors, as "counter-stealth radars". This is untrue and probably stems from an ambitious Czech marketing campaign from the early 1990s. As the technology relies upon the detection of high-power pulsed emissions from the target it would be unable to detect any form of stealth target, unless that target was emitting.
Citera
2010-11-19, 22:46
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Fast om Ryssland har råd kan ju Frankrike, Tyskland och UK också punga ut. De har däremot inget intresse av det eftersom de har ett nära samarbete med USA. Ryssland måste givetvis, på grund av det politiska läget, ha ett eget. Det bör även Kina ha.

Men ja, jag är också skeptisk till att Sverige skulle utveckla ett eget plan.

Det är inte säkert att Ryssland har råd (Indien har fått finansiera en rätt stor del av kakan), men de har uppenbarligen fortfarande den tekniska know-how som krävs. Lite överraskande faktiskt.
Och att Kina skulle lyckas producera någonting som ens skulle kunna kallas för 5:e generationen vill jag allt se innan jag tror på det. Ja, jag känner till deras J-XX, men hitintills har jag inte sett någonting konkret. Och de kan i dagsläget inte ens bygga fullgoda piratkopior av sina Ryska 4:e generationsflygplan.

Ang Europa så har du en viss poäng, men jag tycker att det är väldigt riskabelt för oss att förlita oss på USAs goda vilja i det här avseendet. Vad dom kommer att exportera till Europa är F-35, och inget annat. Raptorn kommer de inte sälja. Och därmed kommer vi vara underlägsna USA vid en eventuell intressekonflikt (tex ang Arktis) och helt beroende av support och underhåll därifrån. Och Europeisk flygindustri kommer fortsätta att halka efter. Ingen bra sittuation.
Vore kul att se Typhoon och/eller Rafalle omförpackade i en stealthig-design. Gärna med Svensk input. Det skulle kunna vara Europas väg frammåt.
Citera
2010-11-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Det är inte säkert att Ryssland har råd (Indien har fått finansiera en rätt stor del av kakan), men de har uppenbarligen fortfarande den tekniska know-how som krävs. Lite överraskande faktiskt.
Och att Kina skulle lyckas producera någonting som ens skulle kunna kallas för 5:e generationen vill jag allt se innan jag tror på det. Ja, jag känner till deras J-XX, men hitintills har jag inte sett någonting konkret. Och de kan i dagsläget inte ens bygga fullgoda piratkopior av sina Ryska 4:e generationsflygplan.

Ang Europa så har du en viss poäng, men jag tycker att det är väldigt riskabelt för oss att förlita oss på USAs goda vilja i det här avseendet. Vad dom kommer att exportera till Europa är F-35, och inget annat. Raptorn kommer de inte sälja. Och därmed kommer vi vara underlägsna USA vid en eventuell intressekonflikt (tex ang Arktis) och helt beroende av support och underhåll därifrån. Och Europeisk flygindustri kommer fortsätta att halka efter. Ingen bra sittuation.
Vore kul att se Typhoon och/eller Rafalle omförpackade i en stealthig-design. Gärna med Svensk input. Det skulle kunna vara Europas väg frammåt.

Europa har kunskap nog att gemensamt utveckla ett 5-generations , problemet är bara att
det är ett inpissat revier och frågan om överlevnad just nu.

Men i de ekonomiska krisernas spår kanske man tvingas till gemensamma EU projekt framöver.
Citera
2010-11-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Enligt wikipedia kan den prata med andra typer av plan:

Oklart kanske om det är direkt mellan jaktplanen eller via nåt annat plan längre bak.

Eftersom de tidigare F-18 , F-16 samt F-15 mm delar sin info via Link-16 som F-22 saknar
så har jag svårt att tro att ren datajaktlänk är en omöjlighet de emellan
Senast redigerad av Hansol 2010-11-19 kl. 23:50.
Citera
2010-11-20, 00:01
Medlem
Citat:
Europa har kunskap nog att gemensamt utveckla ett 5-generations , problemet är bara att
det är ett inpissat revier och frågan om överlevnad just nu.

Men i de ekonomiska krisernas spår kanske man tvingas till gemensamma EU projekt framöver.

Problemet är bara att större sameuropeiskaprojekt endast resulterar i revirtänkande oavsett rådande konjunktur. Kompetensen för att bygga ett gediget flygplan finns säkert och är genomförbart. Men resultat blir höjdprislapp och framflyttade tidsplaner.

Då varenda litet land som är med i samarbetet ska tillverkat en "egen" del av planet i sina fabriker. Utvecklingen ska efter samma mantra dvs lite överallt förhoppningsvis har alla avdelningar samma cadprogram.

Sedan ska det skeppas runt i hela Europa för att slutmonteras Touluse, Frankrike. Dock är logistiken relativt ett litet problem jämfört med när Airbus A380 fraktas runt på en ambitiös "eurotrip".

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in