Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Vi kanske måste relegera 39C till andra rangens uppgifter efter 2030, men 39E duger fram till 2040. Då behöver vi hitta något bättre.
6:e generationens flygplan kommer då att finnas tillgängliga men i begränsad kvantitet och till ett högt pris. Hur högt? Samtidigt kommer F-35 vara slutlevererad till samtliga kunder (det är inte som med F-16 att alla får köpa (lite förenklat) så de som får köpa, dvs första rangens nationer, kommer att redan ha köpt) och då lär vi kunna få ett bra pris på ett plan som varit i drift i 20 år.
Frågan som jag ser det är väl hur mycket de olika planen kommer att kosta. Har vi alls råd med 6:e generationen? Och vad är motståndet, har ryssarna 2040 fortfarande bara Su-35?
Eller så biter vi i det sura äpplet och beställer ett finskt paket redan idag, samma innehåll och pris, för leverans med början om några år. Fast vi behöver troligen färdigställa en del infrastruktur också.
Dagens fiende är ju inte samma som man möter 2040, som du säger. Helt plötsligt har vi en annan situation där exempelvis USA har en galen president, eller liknande. Att då förlita sig helt på ett land som kanske inte ger dig full access till hårdvara, mjukvara, etc är ju bekymmersamt. Korea blev väl nekade technology transfer, om jag inte minns fel.
Då är det väl bättre att ge sig in i ett europeiskt projekt eller utveckla ett nytt system, om nu inte det är för sent med tempest.
Ärligt talat kan jag tycka man ska fundera två gånger på att gå till ett land som blockerar aesa export till ett allierat land, enbart för att ge f-35 en fördel.