Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Jag tycker inte alls att det verkar vara ett inpissat revir. Hur många alternativ finns det egentligen på marknaden idag? Jag tror att F-35 kommer att sälja som varma pannkakor världen över -oberoende dess eventuella brister- just pga att det inte finns något allternativ på marknaden. Jag skulle t.o.m kunna sattsa min vänsterarm att det så småningom kommer att bli även det Svenska flygvapnets nästa flygplan till slut. Vilken ironi det skulle vara...
Start up och R&D kostnaderna är onekligen astronomiska när det gäller så tekniskt avancerade och svåra projekt som utvecklingen av ett 5G flygplan. Men når man väl dit så tror jag definitivt att det finns en bra marknad. Men kanske är Europa väl sent ute här, och istället planerar att sattsa krutet på att gå direkt till 6:e generationen i form av avancerade UAV/UCAVs så som Neuron och Teranis. Men frågan är om detta verkligen är ett klokt beslut...
Du har en hel hög med tillverkare inom EU som behöver militära projekt för sin överlevnad.
Inom Eurofightern har du 5 nationer , Dassault med Rafale och SAAB med Gripen.
Och du kan vara lugn för att alla hoppas på ond bråd död av sina konkurrenter.
Men eftersom pengakistan börjar sina lite här och där inom EU-länderna så får militära
storsatsningar stryka på foten först. Därför är min högst personliga uppfattning att
det tillslut blir något samprojekt mellan EU bara för att man ska få behålla sin kompetens
inom varje land.
Att tro att 6:e generationen ska klara av jaktdelen inom en överskådlig tidsrymd är nog
föga troligt . Utan dessa kommer agera som bombtruckar.