2010-11-20, 00:04
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Eftersom de tidigare F-18 , F-16 samt F-15 mm delar sin info via Link-16 som F-22 saknar så har jag svårt att tro att ren datajaktlänk är en omöjlighet de emellan

Du formulerar dig lite oklart här. Teen-planen och Raptorn har ju tydligen inget gemensamt länksystem.

Har gluttat igenom den här artikeln och det verkar som att det inte finns någon dataöverföring (än). F-22an ser mycket mer på sin radar och pratar i radio med de andra.
Citera
2010-11-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G..
Problemet är bara att större sameuropeiskaprojekt endast resulterar i revirtänkande oavsett rådande konjunktur. Kompetensen för att bygga ett gediget flygplan finns säkert och är genomförbart. Men resultat blir höjdprislapp och framflyttade tidsplaner.

Då varenda litet land som är med i samarbetet ska tillverkat en "egen" del av planet i sina fabriker. Utvecklingen ska efter samma mantra dvs lite överallt förhoppningsvis har alla avdelningar samma cadprogram.

Sedan ska det skeppas runt i hela Europa för att slutmonteras Touluse, Frankrike. Dock är logistiken relativt ett litet problem jämfört med när Airbus A380 fraktas runt på en ambitiös "eurotrip".

Håller med dig i stortsätt på alla punkter.

Problemen finns redan idagsläget. Logostiken är ett stort problem.
Alla använder Catia men inte alls på samma sätt, och med olika releaser.
Kulturellt finns det stora barrieärer.

Ja listan går nog tyvärr att göras bra mycket längre , tyvärr

Men inom en 20 års tid , kommer det nog bli mer samprojekt det kommer Bryssel se till
Citera
2010-11-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Du formulerar dig lite oklart här. Teen-planen och Raptorn har ju tydligen inget gemensamt länksystem.

Har gluttat igenom den här artikeln och det verkar som att det inte finns någon dataöverföring (än). F-22an ser mycket mer på sin radar och pratar i radio med de andra.

Enkel förklaring, F-22 och övrig Amerikansk flygflotta kan inte dela (jakt)datalänk .

Ex, Gripen kan dela sin info med övrig Gripenflotta ,en individ kan med sin radar ta ut ett mål
men avfyra sin routekolegas robot mot det utpekade målet.

Förenklat sagt ett enat komplett nätverk
Senast redigerad av Hansol 2010-11-20 kl. 00:51. Anledning: öl och stavning
Citera
2010-11-20, 00:28
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Europa har kunskap nog att gemensamt utveckla ett 5-generations , problemet är bara att
det är ett inpissat revier och frågan om överlevnad just nu.

Jag tycker inte alls att det verkar vara ett inpissat revir. Hur många alternativ finns det egentligen på marknaden idag? Jag tror att F-35 kommer att sälja som varma pannkakor världen över -oberoende dess eventuella brister- just pga att det inte finns något allternativ på marknaden. Jag skulle t.o.m kunna sattsa min vänsterarm att det så småningom kommer att bli även det Svenska flygvapnets nästa flygplan till slut. Vilken ironi det skulle vara...

Start up och R&D kostnaderna är onekligen astronomiska när det gäller så tekniskt avancerade och svåra projekt som utvecklingen av ett 5G flygplan. Men når man väl dit så tror jag definitivt att det finns en bra marknad. Men kanske är Europa väl sent ute här, och istället planerar att sattsa krutet på att gå direkt till 6:e generationen i form av avancerade UAV/UCAVs så som Neuron och Teranis. Men frågan är om detta verkligen är ett klokt beslut...
Citera
2010-11-20, 00:44
Medlem
Om ett nytt plan garanterar vårt oberoende, så kör, säger jag!
Citera
2010-11-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Jag tycker inte alls att det verkar vara ett inpissat revir. Hur många alternativ finns det egentligen på marknaden idag? Jag tror att F-35 kommer att sälja som varma pannkakor världen över -oberoende dess eventuella brister- just pga att det inte finns något allternativ på marknaden. Jag skulle t.o.m kunna sattsa min vänsterarm att det så småningom kommer att bli även det Svenska flygvapnets nästa flygplan till slut. Vilken ironi det skulle vara...

Start up och R&D kostnaderna är onekligen astronomiska när det gäller så tekniskt avancerade och svåra projekt som utvecklingen av ett 5G flygplan. Men når man väl dit så tror jag definitivt att det finns en bra marknad. Men kanske är Europa väl sent ute här, och istället planerar att sattsa krutet på att gå direkt till 6:e generationen i form av avancerade UAV/UCAVs så som Neuron och Teranis. Men frågan är om detta verkligen är ett klokt beslut...

Du har en hel hög med tillverkare inom EU som behöver militära projekt för sin överlevnad.
Inom Eurofightern har du 5 nationer , Dassault med Rafale och SAAB med Gripen.
Och du kan vara lugn för att alla hoppas på ond bråd död av sina konkurrenter.

Men eftersom pengakistan börjar sina lite här och där inom EU-länderna så får militära
storsatsningar stryka på foten först. Därför är min högst personliga uppfattning att
det tillslut blir något samprojekt mellan EU bara för att man ska få behålla sin kompetens
inom varje land.

Att tro att 6:e generationen ska klara av jaktdelen inom en överskådlig tidsrymd är nog
föga troligt . Utan dessa kommer agera som bombtruckar.
Citera
2010-11-20, 10:12
Medlem
Volvo aero säger att dom kan trimma nuvarande gripenmotorer RM12 till samma prestanda som F414 vilket vilket kanske räcker till en början, ett nytt SAAB-plan med bara Sverige som ensam garanterad kund är nog lite vågat.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle2510693.ece
Citera
2010-11-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Volvo aero säger att dom kan trimma nuvarande gripenmotorer RM12 till samma prestanda som F414 vilket vilket kanske räcker till en början, ett nytt SAAB-plan med bara Sverige som ensam garanterad kund är nog lite vågat.

Jag vet inte om det där är en så bra idé. Fast det vore ju fint att ha med sig till förhandlingsbordet när man ska köpa nya motorer av GE. Kommer volvo att få trimma f414 senare om man skulle vilja göra det?
Citera
2010-11-20, 10:46
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur

Det är klart dom säger det, de vill ju tjäna pengar. Det intressanta är dock att ingen annan håller med dom. F414 ger inte bara ökad dragkraft utan även bättre bränsleekonomi, det är dessutom dyrare att först trimma en gammal motor för att sedan ändå byta till den nya.

Det är möjligt att Volvo kan trimma RM12 till att matcha prestandan i en F414, men vi ska inte glömma bort att F414 redan är trimmad till F414 EPE.
Citera
2010-11-20, 10:48
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Jag vet inte om det där är en så bra idé. Fast det vore ju fint att ha med sig till förhandlingsbordet när man ska köpa nya motorer av GE. Kommer volvo att få trimma f414 senare om man skulle vilja göra det?
Mycket möjligt, samarbetet mellan GE och Volvo har varit mycket bra och givande för båda parter.

F414 ger 98 kN, F414 EPE ger 119 kN och det sägs att även den går att "vässa" upp till 128 kN.

128 kN, ja där kan vi verkligen börja snacka om ett plan med bra prestanda.
Citera
2010-11-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Det är klart dom säger det, de vill ju tjäna pengar. Det intressanta är dock att ingen annan håller med dom. F414 ger inte bara ökad dragkraft utan även bättre bränsleekonomi, det är dessutom dyrare att först trimma en gammal motor för att sedan ändå byta till den nya.

Det är möjligt att Volvo kan trimma RM12 till att matcha prestandan i en F414, men vi ska inte glömma bort att F414 redan är trimmad till F414 EPE.

Det som är att tänka på hur mycket kan du krama ur RM12 utan att tända upp EBK.
Finessen och ett av försäljningsargumenten för Gripen NG var ju trots allt supercruise.
Och jag har svårt att tro att man kan öka upp RM12 dragkraft på grundmotor så pass.

Nä ,den enda vinnaren av en hottad RM12 är Volvo Aero allt annat är en lögn.
Citera
2010-11-20, 12:09
Medlem
Citat:
Nä ,den enda vinnaren av en hottad RM12 är Volvo Aero allt annat är en lögn.

Jaha, så nu var det plötsligt inte intressant längre att bevara kompetens och arbetstillfällen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in