2015-10-15, 14:48
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
jag råkade pricka toppen för jag hade 20tkr extra cash då, nu är jag på 10% minus
men ändå tror jag på långsiktig plus

Samma för mig, känns surt men det ger sig nog i långa loppen. Blir lite förlust nu, men det får man ta
Citera
2015-10-16, 08:21
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKnut
Är du långsiktig som du säger får du se det som köpläge istället för förlust, går det neråt mer så köper du ännu billigare :-)

Med största sannolikhet kommer ju stora stabila bolag ticka på som vanligt även efter en tillfällig nedgång. Om man inte ska tro på foliehattarna ;-)
ja, jag vet att det är köpläge nu, inte bara för Avanza Zero, har köpt 2 andra lågpris fonder nyligen och de går uppåt
Citera
2015-10-16, 08:22
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Samma för mig, känns surt men det ger sig nog i långa loppen. Blir lite förlust nu, men det får man ta
det blir inte förlust förran man är tvungen att sälja med förlust, så simma lugnt
Citera
2015-10-16, 08:56
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
det blir inte förlust förran man är tvungen att sälja med förlust, så simma lugnt

Helt fel. Eftersom du inte kan byta investering till samma värde som du investerade för så har du ju gått miste om en möjlighet. Du har förlorat något inte sant? Av en händelse är denna förlorade möjlighet lika stor som värdeminskningen. M.a.o. har man gjort förlusten så fort värdet är lägre.
Citera
2015-10-16, 23:07
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
ja

kolla här:

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

logga in

klicka på händelse-> mina transaktioner, så ser man hur man köpt i både berg och dalar... det jämnar ut sig
Ska man köpa via ISK eller aktie/fond-konto? Totalt färsk på det här.
Citera
2015-10-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Ska man köpa via ISK eller aktie/fond-konto? Totalt färsk på det här.

Välj ISK.
Citera
2015-10-17, 17:20
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Välj ISK.
Vad är det för skillnad på de två?
Citera
2015-10-17, 18:18
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Allvarligt!? Ett knapptryck när man kommit till avanza.se...

https://www.avanza.se/konton/vara-konton.html
Citera
2015-10-17, 18:21
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:

Med ISK slipper du deklarera dina affärer. Istället betalar du en schablonskatt, om jag inte minns fel 0,27% i dagsläget. Din totala summa att skatta räknas fram genom att slå samman värdet på ditt innehav samt insättningar under varje kvartal. De fyra kvartalen ger ett medelvärde som ska skattas för.
ISK innebär även att du måste skatta för förlustaffärer.

Aktie- och fondkonto har fördelen att man kan kvitta vinster och förluster. man behöver inte heller betala skatt om man inte säljer några värdepapper, eftersom den räknas på vinsten.
Citera
2015-10-18, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Helt fel. Eftersom du inte kan byta investering till samma värde som du investerade för så har du ju gått miste om en möjlighet. Du har förlorat något inte sant? Av en händelse är denna förlorade möjlighet lika stor som värdeminskningen. M.a.o. har man gjort förlusten så fort värdet är lägre.

alltså är det bara en förlust OM man vill byta investering... alltså inget förlorat om man har kvar samma investering.
eller tänker jag fel nu???
Citera
2015-10-31, 14:29
Medlem
brutalares avatar
Snabb fråga: Vilka månader beräknas skatten på ISK? Vill börja kvartalsspara och tänkte sätta in pengar precis efter skatten har beräknats.
Citera
2015-10-31, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Snabb fråga: Vilka månader beräknas skatten på ISK? Vill börja kvartalsspara och tänkte sätta in pengar precis efter skatten har beräknats.

Mätpunkterna är den sista i varje kvartal, således ska du sätta in dina pengar 1 jan, 1 apr, 1 jul och 1 okt för att minimera skatten för det kvartalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in