2015-02-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supcz
Glömde en sak. Bör jag köpa det på investeringssparkonto?

Ja.
Citera
2015-02-14, 17:35
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Kan ingenting om fonder.

Jag ser att denna fond gick upp 30% under 2014. Stämmer det? Så om jag hade satt in 100k vid 2013 slut så hade jag haft 130k på banken vid slutet av 2014 om jag haft ISK?

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nja, den gick upp 15 % 2014. Så du hade haft 115 000 vid årsskiftet om du haft ISK.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Detta stämmer (eller ja, 28,5 % är det väl om man ska vara exakt) givet att du tittar på ett års historik från i dag. Satte du in pengarna i slutet av 2013 hade du haft runt 15 % istället. Avanza Zero följer ju SIX30 Return Index och den stora uppgången beror på att vi har haft ett strålande börsår. Runt 7-9 % i årlig avkastning är rimligare att förvänta sig, över en längre tidsperiod (vilket innebär att fonden kan gå ner rätt mycket periodvis).
Slänger in en TOTAL nybörjarfråga i sammanhanget här, hoppas att det är ok

Enligt exemplet: när summan låg på 115.000 spänn och det var ett ISK man hade pengarna på. Kunde man då ha lagt en säljorder på 15.000 och då "säkrat" hem dem? Och så började man om på ny kula med de ursprungliga 100.000? Så att man kan konstatera att "detta år har jag tjänat 15.000"...? Jag förstår självklart att man går miste om ränta-på-ränta om man gör på detta sätt, men jag är novis och vill veta hur det fungerar rent praktiskt.

Skattar man något på det uttaget?
Hur betalas pengarna ut? Till ens vanliga lönekonto i storbank exempelvis?

För Avanza Zero ger väl ingen utdelning, utan kursökningen innebär väl bara att ens investering i fonden ökar i värde?
Citera
2015-02-14, 17:50
Medlem
Du kan säkra de 15000 ja, bara att sälja en del av fonden. Att sälja påverkar inte hur mycket du skattar men om du tar ut till ditt bankkonto och sätter in lika mycket kan det påverka.
Citera
2015-02-14, 18:44
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WendyL
Du kan säkra de 15000 ja, bara att sälja en del av fonden. Att sälja påverkar inte hur mycket du skattar men om du tar ut till ditt bankkonto och sätter in lika mycket kan det påverka.
Tack för svar!

Jag begriper dock inte riktigt "att sälja påverkar inte hur mycket du skattar men om du tar ut till ditt bankkonto och sätter in lika mycket kan det påverka"...?

Menar du att skatten på ISK:n inte påverkas eftersom det är en schablonbeskattning - men att det uppstår en beskattning när jag för över pengarna till ett lönekonto? Det låter märkligt i så fall.

Hur fungerar det rent allmänt när man vill faktiskt få ut stålarna och använda dem till något? I 99% av all läsning jag hittar angående att investera i fonder talas det bara om "på lång sikt", och i de flesta trådar här på Flashback verkar folk resonera som att sparandehorisonten är evigheten. Jag vill inte vara den med mest pengar i fonder när jag där - jag vill köpa saker

Ber om ursäkt för nybörjarnivån - förhoppningsvis är det någon annan gröngöling som läser och får glädje av svaren
Citera
2015-02-14, 19:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Tack för svar!

Jag begriper dock inte riktigt "att sälja påverkar inte hur mycket du skattar men om du tar ut till ditt bankkonto och sätter in lika mycket kan det påverka"...?

Menar du att skatten på ISK:n inte påverkas eftersom det är en schablonbeskattning - men att det uppstår en beskattning när jag för över pengarna till ett lönekonto? Det låter märkligt i så fall.

Hur fungerar det rent allmänt när man vill faktiskt få ut stålarna och använda dem till något? I 99% av all läsning jag hittar angående att investera i fonder talas det bara om "på lång sikt", och i de flesta trådar här på Flashback verkar folk resonera som att sparandehorisonten är evigheten. Jag vill inte vara den med mest pengar i fonder när jag där - jag vill köpa saker

Ber om ursäkt för nybörjarnivån - förhoppningsvis är det någon annan gröngöling som läser och får glädje av svaren

Han syftar nog på att om du tar ut pengarna och sedan sätter in samma summa igen vid senare tillfälle så blir årets insättningar högre och därmed även skatten. Att bara ta ut dom genererar ingen extra skatt.
Senast redigerad av Bbobi 2015-02-14 kl. 19:49.
Citera
2015-02-14, 20:19
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Han syftar nog på att om du tar ut pengarna och sedan sätter in samma summa igen vid senare tillfälle så blir årets insättningar högre och därmed även skatten. Att bara ta ut dom genererar ingen extra skatt.
Okej. Ja, nu när jag läser på Skatteverkets hemsida förstår jag att insättningarna på ISK påverkar beskattningen.

Schablonbeskattning
Schablonbeskattning sker genom att en schablonintäkt beräknas. Beräkningen görs genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan vid utgången av november året före beskattningsåret. Kapitalunderlaget beräknas till en fjärdedel av dels värdet av sparandet vid ingången av varje kvartal, dels inbetalningar och överföringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal. Den på detta sätt framräknade schablonintäkten ska du redovisa i deklarationen i inkomstslaget kapital. Det innebär att skatten på den uträknade schablonintäkten blir 30 procent. Statslåneräntan den 30 november 2013 var 2,09 procent.

Jag tänker att om man vill ta ut "vinst" från sitt ISK under året men kanske vid ett senare tillfälle pytsa in mer - då bör tajmingen vid ingång av varje kvartal vara avgörande för att påverka skatten? Alltså att man tar ut kapital strax före ett nytt kvartal börjar och sätter in mer efter att det har inletts. Tänker jag galet?
Citera
2015-02-14, 20:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Okej. Ja, nu när jag läser på Skatteverkets hemsida förstår jag att insättningarna på ISK påverkar beskattningen.

Schablonbeskattning
Schablonbeskattning sker genom att en schablonintäkt beräknas. Beräkningen görs genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan vid utgången av november året före beskattningsåret. Kapitalunderlaget beräknas till en fjärdedel av dels värdet av sparandet vid ingången av varje kvartal, dels inbetalningar och överföringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal. Den på detta sätt framräknade schablonintäkten ska du redovisa i deklarationen i inkomstslaget kapital. Det innebär att skatten på den uträknade schablonintäkten blir 30 procent. Statslåneräntan den 30 november 2013 var 2,09 procent.

Jag tänker att om man vill ta ut "vinst" från sitt ISK under året men kanske vid ett senare tillfälle pytsa in mer - då bör tajmingen vid ingång av varje kvartal vara avgörande för att påverka skatten? Alltså att man tar ut kapital strax före ett nytt kvartal börjar och sätter in mer efter att det har inletts. Tänker jag galet?

Om pengarna ska in igen kanske man ska tänka igenom om man verkligen behöver ta ut dom.

Du kan ju lägga dom i nån räntefond istället.

Men det är ju som du säkert förstår skitsummor vi pratat om. Ett par tior kanske.
Citera
2015-02-14, 22:16
Medlem
talgoxens avatar
Rätta mig om jag har fel men jag tror att om man sätter in 100 000 på ISK 2015 så ökar ens skatt med 100 000 / 4 * 0,27 % = 67,5

Dvs. helt sjukt lite.
Citera
2015-02-14, 22:24
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Rätta mig om jag har fel men jag tror att om man sätter in 100 000 på ISK 2015 så ökar ens skatt med 100 000 / 4 * 0,27 % = 67,5

Dvs. helt sjukt lite.

Snarare:

Värde ingång kvartal 1: 0 kr
Insättning under kvartal 1: 100000 kr
Värde ingång kvartal 2: 100000 kr
Värde ingång kvartal 3: 100000 kr
Värde ingång kvartal 4: 100000 kr

Summa insättning och värde: 400000 kr
Kapitalunderlag för schablonbeskattning: 100000 kr
Att betala: 100000 * 0.0027 = 270 kr

Uppdatering: Sprider du ut inbetalningarna blir det lägre skatt.

Insättning under kvartal 1: 25000 kr
Värde ingång kvartal 2: 25000 kr
Insättning under kvartal 2: 25000 kr
Värde ingång kvartal 3: 50000 kr
Insättning under kvartal 3: 25000 kr
Värde ingång kvartal 4: 75000 kr
Insättning under kvartal 4: 25000 kr

Summa insättning och värde: 250000 kr
Kapitalunderlag för schablonbeskattning: 62500 kr
Att betala: 50000 * 0.0027 = 168.7 kr
Senast redigerad av lambdashipstate 2015-02-14 kl. 22:30.
Citera
2015-02-15, 10:40
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Snarare:

Insättning under kvartal 1: 100000 kr
Värde ingång kvartal 2: 100000 kr
Värde ingång kvartal 3: 100000 kr
Värde ingång kvartal 4: 100000 kr

Jo, men själva insättningen får du betala 67,5 för. Sen om du låter pengarna vara kvar på kontot över en brytpunkt så blir det mer skatt.
Citera
2015-02-16, 11:52
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Funderar på att gå in med 3K i Avanza Zero nu i början!
Sedan nån tusenlapp till varje månad.

Låter det bra? Och ska jag använda mig av det vanliga Aktie och fondkontot eller öppna ett investeringssparkonto?
Citera
2015-02-16, 11:55
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Funderar på att gå in med 3K i Avanza Zero nu i början!
Sedan nån tusenlapp till varje månad.

Låter det bra? Och ska jag använda mig av det vanliga Aktie och fondkontot eller öppna ett investeringssparkonto?

Det är nog svårt att motivera vad som är bra eller dålig för dig utan information om din ekonomiska situation/vad du sparar till.

Utan att veta säkert har jag fått uppfattningen att det är ISK som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in