2011-08-21, 13:16
Medlem
Kan tillägga att det där med att börsen avkastat ca 6-7 % per år var realt alltså ej kompenserat för inflation (med 2 % inflation blir det istället 8-9 %), samt att aktier i motsatt till bankkonton med fast ränta tenderar att "automatiskt" anpassa sig efter inflationen. Därmed blir aktiefonden ett lite mer attraktivt alternativ än vad jag framställde det som innan.

Dessa 6-7 % består för övrigt både av utdelning och värdetillväxt, så utdelning är inte allt, precis som en annan skribent påpekade.

Det som tilltalar många med just Avanza Zero är det faktum att det i stort sett är rena slumpen hur olika aktier/fonder utvecklar sig. Därmed är det lika bra att följa index så får man en genomsnittlig utveckling. (Det finns ekonomiska teorier som t.o.m. säger att det "bästa" man kan göra är att just följa index, eftersom man också håller nere riskerna i förhållande till andra kombinationer av aktier.) Och förutom att följa index vill man naturligtvis minimera avgifterna - dessa är nämligen allt annat än slumpmässiga!

Så vilket ska du välja? Om du sparar till något speciellt och inte vill ta en stor risk risk att förlora pengar, ta Akelius. Om du är beredd att ta större risk, men med viss sannolikhet få en större avkastning, så välj fonden, särskilt om du sparar på ganska lång sikt.
Citera
2011-09-19, 17:55
Medlem
Ingen utdelning i Avanza zero nästa år?

Vad jag kan se så blir det ingen utdelning eller tilldelning av nya andelar i avanza zero nästa år? + att dom lägger på en skatt?

Vad är det som händer?

https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=200746
Citera
2011-09-19, 18:27
Medlem
Ja har man sett, det var något nytt för mig. För mig stimulerar det till byte till aktier. Just Avanza Zero ger jag fortsatt förtroende eftersom exponeringen är intressant och fonden är avgiftsfri.
Citera
2011-09-19, 19:30
Medlem
Vilken helt sinnessjuk försämring brukar få över 5000 papp om året som tillskott till sommarens semester resa.
Citera
2011-09-19, 19:30
Medlem
Finans.killens avatar
"Fonder som får utdelning från sina portföljbolag kommer att skattefritt återinvestera utdelningarna i fonden. Som fondägare får du alltså utdelningarna som värdeökning på dina andelar/.../"
Du kommer inte märka någon skillnad med andra ord, vill du ha ut pengarna kan du bara sälja av lite av fondens värdeökning.

Vad som händer?
Ny lagstiftning.

Gäller inte bara Avanza Zero heller som titeln antyder.
Citera
2011-09-19, 19:32
Medlem
Men hur fungerar denna värdeökning då iom att Zero ska följa OMXS30?
Citera
2011-09-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
"Fonder som får utdelning från sina portföljbolag kommer att skattefritt återinvestera utdelningarna i fonden. Som fondägare får du alltså utdelningarna som värdeökning på dina andelar/.../"
Du kommer inte märka någon skillnad med andra ord, vill du ha ut pengarna kan du bara sälja av lite av fondens värdeökning.

det är väl en jävla skillnad att behöva sälja av istället för att få pengarna på kontot. skattefritt som jag har i en kf också. fan ska allt bra bara bli sämre
Citera
2011-09-19, 19:39
Medlem
dom där jävla fitt fonderna kommer roffa åt sig pengarna själva, hur i helvete ska man kunna ha koll på hur mycket utdelningar dom får, avanza zero redovisar ju bara hälften av sina innehav, vilka är resten av bolagen egentligen
Citera
2011-09-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Men hur fungerar denna värdeökning då iom att Zero ska följa OMXS30?
Det står i fondfaktabladet att Avanza Zero följer SIX30RX, som inkluderar utdelningar. Det var också nytt för mig (jag vet inte om jämförelseindex har bytts eller om det alltid varit så).

https://www.avanza.se/aza/avanzafond.../faktablad.pdf

(I övrigt så är väl det relevanta viktningen av innehaven, så vitt jag kan begripa; vilket i så fall kan ske kvartalsvis eller med annat intervall.)
Citera
2011-09-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det står i fondfaktabladet att Avanza Zero följer SIX30RX, som inkluderar utdelningar. Det var också nytt för mig (jag vet inte om jämförelseindex har bytts eller om det alltid varit så).

https://www.avanza.se/aza/avanzafond.../faktablad.pdf

(I övrigt så är väl det relevanta viktningen av innehaven, så vitt jag kan begripa; vilket i så fall kan ske kvartalsvis eller med annat intervall.)

Okej så ändringen till ingen utbetalning kommer göra precis noll skillnad på värdeökningen om man ändå tänkt köpa mera Zero för pengarna? För jag kommer ju inte få fler andelar utan värdeökningen kommer vara större istället?

En del av det roliga är ju att man kan köpa fler andelar i fonden med utdelningen, nu kommer ju detta utebli, kommer framtida "utdelning" påverkas negativ iom att jag inte kommer äga lika många andelar som jag skulle gjort om jag fått utdelningen och köpt fler andelar?
Citera
2011-09-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Okej så ändringen till ingen utbetalning kommer göra precis noll skillnad på värdeökningen om man ändå tänkt köpa mera Zero för pengarna? För jag kommer ju inte få fler andelar utan värdeökningen kommer vara större istället?

En del av det roliga är ju att man kan köpa fler andelar i fonden med utdelningen, nu kommer ju detta utebli, kommer framtida "utdelning" påverkas negativ iom att jag inte kommer äga lika många andelar som jag skulle gjort om jag fått utdelningen och köpt fler andelar?
Så här står det i faktabladet jag länkade (som gäller fr o m den 16/9 2011):

Fonden lämnar normalt utdelning i februari. Utdelningen
lämnas i form av nya fondandelar, efter avdrag för skatt.

Hur det kommer att stå fr o m 1/1 2012 vet jag inte. De förestående förändringarna är förvirrande, jag har ingen utförlig källa till dem.

Jag vet inte hur en fond kan göra för att öka värdet i fondandelen vid en utdelning, om de måste ligga fullinvesterade i aktier och inte samla likvider. Det enda alternativet som återstår är att öka antalet fondandelar och dela ut dem proportionellt till befintliga andelsägare, efter att fonden köpt på sig fler av de aktier som utgör index. På något vis tycks länken av TS ange att värdet på fondandelarna ökar, inte antalet fondandelar. (Om värdet ökar beror ju på marknadsvärderingen av portföljaktierna, dvs index, och den faller ju vanligen ungefär med storleken på utdelningen. Fonden ska ligga investerad och köpa fler andelar...)

Lagförslaget är schablonbeskattning på 0,12% och det är ändå inte ISK, investeringssparkontot som avses? Kanske jag är trött, men jag tycker det är förvirrande alltsammans och nedslående med ett återinförande av förmögenhetsskatten i smyg. Långsiktigt ägande uppmuntras men tanken har ju varit att stimulera till aktivt sparande utan inlåsningsfenomen. Det är lätt att känna sig eller de facto bli lurad...
Citera
2011-09-19, 22:34
Medlem
Nån som orkar maila avanza och fråga vad som händer nästa år?
Ingen utdelning och inga nya andelar, känns som det är dags att kolla på
andra alt i så fall typ investmentbolag eller nåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in