Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Okej så ändringen till ingen utbetalning kommer göra precis noll skillnad på värdeökningen om man ändå tänkt köpa mera Zero för pengarna? För jag kommer ju inte få fler andelar utan värdeökningen kommer vara större istället?
En del av det roliga är ju att man kan köpa fler andelar i fonden med utdelningen, nu kommer ju detta utebli, kommer framtida "utdelning" påverkas negativ iom att jag inte kommer äga lika många andelar som jag skulle gjort om jag fått utdelningen och köpt fler andelar?
Så här står det i faktabladet jag länkade (som gäller fr o m den 16/9 2011):
Fonden lämnar normalt utdelning i februari. Utdelningen
lämnas i form av nya fondandelar, efter avdrag för skatt.
Hur det kommer att stå fr o m 1/1 2012 vet jag inte. De förestående förändringarna är förvirrande, jag har ingen utförlig källa till dem.
Jag vet inte hur en fond kan göra för att öka värdet i fondandelen vid en utdelning, om de måste ligga fullinvesterade i aktier och inte samla likvider. Det enda alternativet som återstår är att öka antalet fondandelar och dela ut dem proportionellt till befintliga andelsägare, efter att fonden köpt på sig fler av de aktier som utgör index. På något vis tycks länken av TS ange att värdet på fondandelarna ökar, inte antalet fondandelar. (Om värdet ökar beror ju på marknadsvärderingen av portföljaktierna, dvs index, och den faller ju vanligen ungefär med storleken på utdelningen. Fonden ska ligga investerad och köpa fler andelar...)
Lagförslaget är schablonbeskattning på 0,12% och det är ändå inte ISK, investeringssparkontot som avses? Kanske jag är trött, men jag tycker det är förvirrande alltsammans och nedslående med ett återinförande av förmögenhetsskatten i smyg. Långsiktigt ägande uppmuntras men tanken har ju varit att stimulera till aktivt sparande utan inlåsningsfenomen. Det är lätt att känna sig eller de facto bli lurad...