2014-02-25, 13:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Saker och ting brukar inte vara gratis här i livet. Hur tjänar Avanza på fonden Avanza Zero som inte har några avgifter??

Antagligen tjänar de ingenting, förutom nya kunder. De kan, teoretiskt dock tjäna pengar, t.ex. genom värdepapperslån då bestämmelserna för fonden innehåller den här skrivelsen: "Fondbolaget får, mot betryggande säkerhet på för branschen sedvanliga villkor, låna ut överlåtbara värdepapper ur fonden, s.k. värdepapperslån".
Citera
2014-02-25, 13:53
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Den fonden går bara att äga om man har ett avanzakonto. Alltså är det ett lockbete för att man ska bli deras kund.

Du har helt rätt, Avanza Zero är en marknadsföringsprodukt som endast går att äga via oss då det är vår egen fond, men även i sitt PPM-sparande. Självklart har vi en kostnad för att driva fonden men vi tar inte ut några avgifter då vi vill kunna erbjuda en helt avgiftsfri fond till kunderna.

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2014-02-25, 14:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Antagligen tjänar de ingenting, förutom nya kunder. De kan, teoretiskt dock tjäna pengar, t.ex. genom värdepapperslån då bestämmelserna för fonden innehåller den här skrivelsen: "Fondbolaget får, mot betryggande säkerhet på för branschen sedvanliga villkor, låna ut överlåtbara värdepapper ur fonden, s.k. värdepapperslån".

Hej!

Skulle vi ta ut några pengar ur fonden så är vi som fondbolag skyldiga att redogöra för uttaget som en avgift. Jag vill även förtydliga att om det skulle vara så att vi lånade ut värdepapper från fonden så skulle räntan då tillfalla fondandelsägarna.

/ Dan, Avanza Bank
Citera
2014-02-25, 17:41
Medlem
ApolloGrekens avatar
Man får tacka för alla svar, och då särskilt Hanna och Dan på Avanza som bevakar denna tråd.
Bugar!
Citera
2014-02-25, 21:49
Medlem
Har cirka 100k på mitt sparkonto med någon promille i ränta på. Skulle iallafall vilja investera hälften av dessa pengar i Avanza zero, har ingen större koll så detta verkar vara ett bra alternativ för mig. Har hört att man ska sätta in hela summan på en gång, så hur bör jag gå tillväga? Vad är en rimlig förstainsättning och hur bör jag med resten? Investeringar veckovis eller månadsvis, summa? Som sagt, ingen större koll, alla svar uppskattas .

Kan tillägga att jag inte kommer behöva dessa pengar inom fem år så tidsperioden är inget problem för mig, någonting annat att tänka på?
Citera
2014-02-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengthoeg
Har cirka 100k på mitt sparkonto med någon promille i ränta på. Skulle iallafall vilja investera hälften av dessa pengar i Avanza zero, har ingen större koll så detta verkar vara ett bra alternativ för mig. Har hört att man ska sätta in hela summan på en gång, så hur bör jag gå tillväga? Vad är en rimlig förstainsättning och hur bör jag med resten? Investeringar veckovis eller månadsvis, summa? Som sagt, ingen större koll, alla svar uppskattas .

Kan tillägga att jag inte kommer behöva dessa pengar inom fem år så tidsperioden är inget problem för mig, någonting annat att tänka på?
Börsen är högt värderad, jag skulle inte sätta några stora pengar i Avanza Zero, gratis eller ej. Däremot är det ett bra alternativ för månatliga insättningar, större portioner om man tror att en nedtur är kring botten. Långsiktigt kan man njuta av återinvesterad utdelning. Egentligen borde det räcka med Avanza Zero eller annat billigt indexsparande och räntesparande, endast vikta om från tid till annan. Keep it simple!
Citera
2014-03-03, 19:49
Medlem
Avanza Zero

Hur fungerar Avanza Zero.
Om jag lägger en köporder imorgon fm. Till vilken kurs köper jag då fonden, Till morgondagens stängningskurs?
Citera
2014-03-03, 19:52
Medlem
jegerkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Om jag lägger en köporder imorgon fm. Till vilken kurs köper jag då fonden, Till morgondagens stängningskurs?

Den fungerar som vilken fond som helst!

Du får den kursen som finns vid det aktuella köptillfället.
Citera
2014-03-03, 19:53
Medlem
jegerkats avatar
Börsen måste givetvis vara öppen!
Citera
2014-03-03, 20:02
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Om du köper AZ innan 1300 får du dagens stängningskurs.

Stopptid och affärsdag står tydligt för alla fonder, iaf på Avanza.
Citera
2014-03-03, 22:13
Medlem
Jepp köper du innan stopptid får du den dagens stängningskurs annars nästa börsdags.
Citera
2014-03-03, 23:44
Medlem
Kattpajs avatar
Bra läge att hoppa på Avansa-Zero-tåget? Har 10-15 k jag vill placera. Är man helt dum i huvudet om man drar in hela/halva på en gång? Bör kanske köra 1k/månad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in