2010-11-16, 19:43
Medlem
Alguiens avatar
Det blir nog ganska svårt med day-trading då du köper eller säljer till dagens slutkurs, om du handlar innan 13:00 det vill säga.
Citera
2010-11-17, 10:51
Medlem
Reggade mig på Avanza igår. Väntar på att avtal skall skickas hem till mig. Men jag kryssade för Aktie- och fond konto + Kapitalförsäkring när jag registrerade mig då jag hört att jag måste ha en kapitalförsäkring för att slippa betala vinstskatt. Men i och med kapitalförsäkring så måste jag betala 1% avgift nångång i januari. 1% utav vad?
I avanza kan jag även välja att överföra pengar till Aktie-och fond kontot eller kapitalförsäkring. Vad innebär det vart jag väljer att sätta in pengar från min nordeabank? Tycker att avanza är lite klurigt
Citera
2010-11-17, 12:07
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagem101
Reggade mig på Avanza igår. Väntar på att avtal skall skickas hem till mig. Men jag kryssade för Aktie- och fond konto + Kapitalförsäkring när jag registrerade mig då jag hört att jag måste ha en kapitalförsäkring för att slippa betala vinstskatt. Men i och med kapitalförsäkring så måste jag betala 1% avgift nångång i januari. 1% utav vad?
I avanza kan jag även välja att överföra pengar till Aktie-och fond kontot eller kapitalförsäkring. Vad innebär det vart jag väljer att sätta in pengar från min nordeabank? Tycker att avanza är lite klurigt

1% av den totala summan i kapitalförsäkringen.

Det är inte klurigt. För över det till aktiekontot nu, så kan du flytta över det till kapitalförsäkringen sedan. Det är ingen större idé att handla i kapitalförsäkringen nu när det är så nära årsskiftet.
Citera
2010-11-17, 15:02
Medlem
Alteregorandoms avatar
Du får väll inte ut pengarna samma dag som du säljer fonden? bättre att köpa bull, bear eller omx minifutures

Men hoppas du är kunnig om teknisk analys annars är det bara roulette
Citera
2010-11-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Du får väll inte ut pengarna samma dag som du säljer fonden? bättre att köpa bull, bear eller omx minifutures

Men hoppas du är kunnig om teknisk analys annars är det bara roulette

Var detta inlägg tänkt till mig eller de som diskuterade kf ovanför?

Jag har aldrig handlat men fonder, endast aktier. vet därför inte hur de är med försäljning. Känns enklare till en början att börja med att swing-tradea med Avanza Zero, istället för bear och bulls o sånt... Men är det möjligt att tradea avanza Zero fram och tillbaka under några veckors tidsspann?

Är inte speciellt kunnig inom teknisk analys nej. Men vill ändå prov på detta. Har provat förhoppningsbolag nu och vill pröva mig vidare och kolla vad som finns på marknaden!!

mvh
Citera
2010-11-17, 15:41
Medlem
Alteregorandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charp
Var detta inlägg tänkt till mig eller de som diskuterade kf ovanför?

Jag har aldrig handlat men fonder, endast aktier. vet därför inte hur de är med försäljning. Känns enklare till en början att börja med att swing-tradea med Avanza Zero, istället för bear och bulls o sånt... Men är det möjligt att tradea avanza Zero fram och tillbaka under några veckors tidsspann?

Är inte speciellt kunnig inom teknisk analys nej. Men vill ändå prov på detta. Har provat förhoppningsbolag nu och vill pröva mig vidare och kolla vad som finns på marknaden!!

mvh

Med avanza zero betalar du inget courtage vilket är en fördel om du tänker hålla den ett par veckor, men läs på om teknisk analys och papperstrada först. Jag kan tala ifrån egen erfarenhet att spekulera index är dyrt med begränsad kunskap, men tänker inte säga vad som funkar för dig! lycka till

Bästa tipset är ändå trada det du ser, inte vad du tror.
Citera
2010-11-17, 15:46
Medlem
Citat:
Med avanza zero betalar du inget courtage vilket är en fördel om du tänker hålla den ett par veckor, men läs på om teknisk analys och papperstrada först. Jag kan tala ifrån egen erfarenhet att spekulera index är dyrt med begränsad kunskap, men tänker inte säga vad som funkar för dig! lycka till

Bästa tipset är ändå trada det du ser, inte vad du tror.

"Bästa tipset är ändå trada det du ser, inte vad du tror"

Men alltså det jag menar är följande;
Jag ser en nedgång på låt säga 5-10%, jag kollar på historiken och ser sambandet att de flesta nedgångar vänder vid undefär 5-10%. Köper då in mig i Zero. Om/när fonden stiger till de nivåer som den varit vid de förra "kullarna" säljer jag av allt, väntar på nästa dipp och köper in mig igen osv. Har du provat detta?

Har du något tipps på vart man kan lära sig teknisk analys?
Citera
2010-11-17, 15:50
Medlem
Du fick ju svar för länge sedan om att det typ inte kommer gå att daytradea med den just eftersom du tidigast får igenom ett köp/sälj efter börsen stängning för dagen, eventuellt först efter nästa dags stängning beroende om du lade ordern före eller efter kl 13. Handlar du på väldigt kort sikt sitter du ju eventuellt kvar med fel gissning så länge.

Med de börshandlade bull/beargrejerna kan du ju agera när som helst under dagen. Men får å andra sidan betala courtage för den förmånen.

Beror väl på hur stora belopp det är och hur kortsiktigt du handlar vad som lönar sig bäst antar jag.
Citera
2010-11-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Du fick ju svar för länge sedan om att det typ inte kommer gå att daytradea med den just eftersom du tidigast får igenom ett köp/sälj efter börsen stängning för dagen, eventuellt först efter nästa dags stängning beroende om du lade ordern före eller efter kl 13. Handlar du på väldigt kort sikt sitter du ju eventuellt kvar med fel gissning så länge.

Med de börshandlade bull/beargrejerna kan du ju agera när som helst under dagen. Men får å andra sidan betala courtage för den förmånen.

Beror väl på hur stora belopp det är och hur kortsiktigt du handlar vad som lönar sig bäst antar jag.

Vart finns bears/bulls för OMXS30 att köpa?

Tackar för alla svaren!
Citera
2010-11-17, 16:18
Medlem
Alteregorandoms avatar
sök på xact bull eller xact bear
Citera
2010-11-17, 17:16
Medlem
Citat:
sök på xact bull eller xact bear

Jasså! Det var en aktie! Trodde det var någon sorts värdepapperstyp eller liknande...

Jo, nu förstår jag vikten av att kunna TA, frågan är bara HUR man ska lärs sig det.
Citera
2010-11-17, 17:54
Medlem
Alteregorandoms avatar
Tror inte du vet vikten utav TA än, hur du ska lära dig? genom att läsa böcker sök på forumet J&P har skrivit ett par bra grundläggande böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in