Citat:
Ursprungligen postat av
Isolation
Okej, då tror jag att jag är med! Kan man förenkla det hela något och påstå att risken generellt sett har större betydelse vid en kortsiktig investering än en längre? Dvs om målet är att jag ska gå in med kapital i fonden under ett par år är risken mycket högre än om jag ska gå in på låt säga tio år?
Hej,
Jag förstår vad du menar. Ett vanligt tankesätt för de som investerar i fonder är att om man ska spara i fonder långsiktigt så kan man kosta på sig att ta en högre risk (för möjlighet till bättre avkastning) eftersom man har en längre sparhorisont att "jämna ut" utveckling över. Detta synsätt är i allra högsta grad subjektivt, beroende på vilka förutsättningar som du själv har så kan det se annorlunda ut.
Många som fondsparar över en längre period gör även så genom ett aktivt månadssparande. Detta gör att man köper oavsett om fonden har gått ned en period, samt givetvis även om den gått upp. Det gör att man får en genomsnittlig inköpskurs som i många fall kan vara bättre än om man hade gjort ett eller ett par enskilda inköp på en för hög nivå.
Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar!
/ Dan, Avanza Bank