2014-03-17, 13:08
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isolation
Okej, då tror jag att jag är med! Kan man förenkla det hela något och påstå att risken generellt sett har större betydelse vid en kortsiktig investering än en längre? Dvs om målet är att jag ska gå in med kapital i fonden under ett par år är risken mycket högre än om jag ska gå in på låt säga tio år?

Hej,

Jag förstår vad du menar. Ett vanligt tankesätt för de som investerar i fonder är att om man ska spara i fonder långsiktigt så kan man kosta på sig att ta en högre risk (för möjlighet till bättre avkastning) eftersom man har en längre sparhorisont att "jämna ut" utveckling över. Detta synsätt är i allra högsta grad subjektivt, beroende på vilka förutsättningar som du själv har så kan det se annorlunda ut.

Många som fondsparar över en längre period gör även så genom ett aktivt månadssparande. Detta gör att man köper oavsett om fonden har gått ned en period, samt givetvis även om den gått upp. Det gör att man får en genomsnittlig inköpskurs som i många fall kan vara bättre än om man hade gjort ett eller ett par enskilda inköp på en för hög nivå.

Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar!

/ Dan, Avanza Bank
Citera
2014-03-17, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Jag förstår vad du menar. Ett vanligt tankesätt för de som investerar i fonder är att om man ska spara i fonder långsiktigt så kan man kosta på sig att ta en högre risk (för möjlighet till bättre avkastning) eftersom man har en längre sparhorisont att "jämna ut" utveckling över. Detta synsätt är i allra högsta grad subjektivt, beroende på vilka förutsättningar som du själv har så kan det se annorlunda ut.

Många som fondsparar över en längre period gör även så genom ett aktivt månadssparande. Detta gör att man köper oavsett om fonden har gått ned en period, samt givetvis även om den gått upp. Det gör att man får en genomsnittlig inköpskurs som i många fall kan vara bättre än om man hade gjort ett eller ett par enskilda inköp på en för hög nivå.

Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar!

/ Dan, Avanza Bank

Det är faktiskt den strategin jag hade tänkt använda mig av, att spara undan en tusing per månad i Avanza Zero istället för att gå in med ett större kapital
Citera
2014-03-20, 10:13
Medlem
Darkmushs avatar
Vad får man för kurs om man slänger ut en säljorder innan 09.00? Gäller samma för köporder?
Citera
2014-03-20, 11:17
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmush
Vad får man för kurs om man slänger ut en säljorder innan 09.00? Gäller samma för köporder?

Då får du kvällens kurs och det gäller både för köp och sälj. I och med att Avanza Zero har 13:00 som stopptid blir affärsdagen idag, vilket ger dig den NAV-kurs som sätts ikväll. Med fondhandel köper och säljer du alltid till okänd kurs.

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2014-03-26, 04:31
Medlem
Jag såg att Avanza Zero är en fond som investerar i de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen om jag inte misstager mig.

Jag undrar om man kan få reda på vilka bolag som Avanza Zero investerar i?
Så man kan gå in och läsa hur de går för dessa bolag.

Mvh
Citera
2014-03-26, 04:43
Medlem
joddla35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrre
Jag såg att Avanza Zero är en fond som investerar i de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen om jag inte misstager mig.

Jag undrar om man kan få reda på vilka bolag som Avanza Zero investerar i?
Så man kan gå in och läsa hur de går för dessa bolag.

Mvh

OMX30 tänker du på!

http://aktiekunskap.nu/aktiebolag-pa-omxs30/
Citera
2014-03-27, 22:57
Medlem
Hur fungerar det med ränta-på-ränta hos Avanza Zero? Jag har förstått att utdelningen utgått pga ändrade regler, men hur ser det ut idag? Alltså, får man en ränta-på-ränta-effekt av att spara i Avanza Zero under en lång period?
Citera
2014-03-27, 23:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-Duke
Hur fungerar det med ränta-på-ränta hos Avanza Zero? Jag har förstått att utdelningen utgått pga ändrade regler, men hur ser det ut idag? Alltså, får man en ränta-på-ränta-effekt av att spara i Avanza Zero under en lång period?
Aktieutdelningar i en fond har alltid omedelbart återinvesterats i fonden och det gäller samtliga fonder. Utdelningar från fonden i sig är en annan sak och sker oftast av skatteskäl, något som inte längre behövs i Sverige.

Så ja, vinster tillfaller fonden och ökar fondens innehav av aktierna den består av.

Om det nu är det du menar. Aktier och fonder ger ingen ränta.
Citera
2014-05-18, 14:26
Medlem
Hej, jag funderar på att investera i Avanza Zero och har tänkt minst 3 år men antagligen längre. Då kursen ligger väldigt högt i mitt tycke tänkte jag inte gå in med några stora pengar direkt utan blir nog mer av att månadssparande. För tillfället har jag mina pengar på ett sparkonto med "hög" ränta.

Det jag sitter och funderar på är om man ska spara genom ett Investeringssparkonto eller Kapitalfösäkring? Vad jag har förstått av att läsa runt är att det i mitt fall borde vara mer lönsamt med ett ISK då det ska vara helt gratis gentemot en Kapitalfösäkring?

Om jag nu skaffar ett ISK hos Avanza och sen köper i Avanza Zero kommer detta att vara 100% gratis?
Citera
2014-05-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edccde
Det jag sitter och funderar på är om man ska spara genom ett Investeringssparkonto eller Kapitalfösäkring? Vad jag har förstått av att läsa runt är att det i mitt fall borde vara mer lönsamt med ett ISK då det ska vara helt gratis gentemot en Kapitalfösäkring?
Schablonskatten på ISK och Kapitalförsäkringen är i princip lika stor (under 2014 blir det 0,627% av ditt totala innehav) så det spelar inte så stor roll.
Vissa banker tar betalt för Kapitalförsäkringen (storbankerna), men på Avanza har de inga fasta avgifter på Kapitalförsäkringen. Men jag skulle ändå välja ISK, eftersom du kan rösta på årstämman (om du äger aktier) och överföra värdepapper.
Citat:
Om jag nu skaffar ett ISK hos Avanza och sen köper i Avanza Zero kommer detta att vara 100% gratis?
Ja.
Citera
2014-05-18, 15:12
Medlem
Citat:
Hej, jag funderar på att investera i Avanza Zero och har tänkt minst 3 år men antagligen längre. Då kursen ligger väldigt högt i mitt tycke tänkte jag inte gå in med några stora pengar direkt utan blir nog mer av att månadssparande. För tillfället har jag mina pengar på ett sparkonto med "hög" ränta.

Kör på ISK.

Mitt tips är att spara a la Celeno dvs 50/50 Avanza Zero och Danske Invest Global Index för att öka riskspridningen och få global exponering.
Citera
2014-05-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoderGurra
Schablonskatten på ISK och Kapitalförsäkringen är i princip lika stor (under 2014 blir det 0,627% av ditt totala innehav) så det spelar inte så stor roll.
Vissa banker tar betalt för Kapitalförsäkringen (storbankerna), men på Avanza har de inga fasta avgifter på Kapitalförsäkringen. Men jag skulle ändå välja ISK, eftersom du kan rösta på årstämman (om du äger aktier) och överföra värdepapper.

Ja.

Okej tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Kör på ISK.

Mitt tips är att spara a la Celeno dvs 50/50 Avanza Zero och Danske Invest Global Index för att öka riskspridningen och få global exponering.

Låter vettigt men vad är det för avgift på den fonden?

Hur kommer det gå till nu? Sätter jag in pengar på mitt ISK från min nuvarande bank och kper sedan fonder därifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in