Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Hehe. De flesta lär ju inte ha hört talas om de där bolagen (Bortsett från Nokia.) .
Hur jävla smart är det att köpa aktier i dom då?
Du säger att man ska investera i sådant man förstår sig på, vilket är alldeles korrekt. Det är inte smart att köpa aktier i dessa bolag om man inte vet någonting, just därför skall man läsa på om bolagen och bilda sig en egen uppfattning.
Någon rekommenderade Midway förut och jag avfärdade bolaget som något litet pajasbolag, som aldrig skulle platsa i en portfölj. Men ack så fel jag hade. Jag läste på om bolaget och såg den enorma avkastning Midway gett sina ägare.
Från hemsidan:
En jämförelse mellan SIXRX Avkastningsindex och Midway-aktien per 09-01-31 visar att sedan bolaget noterades (1989) har Midway-aktien stigit med 1 323% medan Avkastningsindex stigit med 325%.
Jag var inne på att investera i något investmentbolag på börsen, efter att ha sållat bort bolag som haft under 20 % utdelningstillväxt per år senaste 10 åren, återstod Ratos, Latour och Midway. De första två har dock rallat iväg för fort. Ratos handlas inte långt från ATH och substanspremien är för hög. Latour handlas med rabatt, men har alltför defensiva innehav och långsiktig potential.
Midway däremot, har som sagt mycket fin historik. Historiskt snitt på 10 år är bland annat: Direktavkastning 7 % per år, 20 % utdelningstillväxt etc.
Håller detta i sig får du fin utdelning om 20 år. Per hundralapp får du i dag 7 kronor i utdelning. Om 20 år får du 7*1,2^20 = 268 Kronor.