2009-09-03, 12:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Mugg
Att jämföra med de föregående 10 åren och utifrån detta konstatera att indexfonder är en dålig idé är som att fråga en Titanicöverlevare om det är en bra idé att ta båten till New York.

För 90% av alla som investerar i värdepapper är en indexfond att föredra, särskilt om indexfonden är avgiftsfri. Det blir ännu bättre med ett månadssparande.

Om du försöker slå en avgiftsfri indexfond över en längre tidsperiod måste kunna slå index med ett par procent per år (pga courtage). Att klara detta över en längre tidsperiod är ytterst få människor förundrat, så varför skulle just du lyckas med det? Har du ett track record som bevisar att du klarar just detta?

Att försöka sia om när det blir konjunkturändringar och basera sina investeringsbeslut på detta är för övrigt ett ännu mer hopplöst företag.

Tricket är att byta fonder, köp en k-försäkring hos ex Nordnet och var aktiv i dina placeringar så har du goda möjligheter att slå svenska aktiemarknaden, dvs Avanza Zero.
Citera
2009-09-03, 13:06
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, man behöver ha runt 5% avkastning/år för att det ska löna sig med kapitalförsäkring efter vad jag har hört.

3 %.
Citera
2009-09-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
3 %.

Inte...
Citera
2009-09-03, 13:39
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Inte...

Öh, jo.
Citera
2009-09-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Öh, jo.

Hur har du arbetat fram den siffran då?
Att avkastningen måste ligga högre än 3% för att en kapitalförsäkring ska löna sig fattar tom jag
Citera
2009-09-03, 13:54
Medlem
Farmstars avatar
Följer det inte denna rätt så enkla formel mall?

1% =.........3,3%
1,2% =......4%
1,5% =......5%
1,7% =......5,6%
2% =.........6,6%

Där vänsterspalten är avgiften för KF medans högerspalten motsvarar den krävda värdestegringen för att gå plus minus noll baserat på 30% avkastningsskatt.

1/30
1,2/30
1,5/30 osv...
Citera
2009-09-03, 13:55
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Hur har du arbetat fram den siffran då?
Att avkastningen måste ligga högre än 3% för att en kapitalförsäkring ska löna sig fattar tom jag

Jaså.

1,12/0,3= 3,73 %

Är avkastningen högre än 3,73 % tjänar man således på KF.
Citera
2009-09-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Följer det inte denna rätt så enkla formel mall?

1% =.........3,3%
1,2% =......4%
1,5% =......5%
1,7% =......5,6%
2% =.........6,6%

Där vänsterspalten är avgiften för KF medans högerspalten motsvarar den krävda värdestegringen för att gå plus minus noll baserat på 30% avkastningsskatt.

1/30
1,2/30
1,5/30 osv...

Du får ju lägga till en 2% på allting i högerspalten....
Du kan ju inte utgå ifrån det nominella värdet.
Citera
2009-09-03, 14:51
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Du får ju lägga till en 2% på allting i högerspalten....
Du kan ju inte utgå ifrån det nominella värdet.

Vad snackar du om. Har man en avkastning på minst de siffror som står i spalten så lönar det sig att ha kapitalförsäkring.
Senast redigerad av Lommi 2009-09-03 kl. 14:58.
Citera
2009-09-03, 17:22
Medlem
dobbelinas avatar
https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=10421
Citera
2009-09-03, 17:47
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Hehe. De flesta lär ju inte ha hört talas om de där bolagen (Bortsett från Nokia.) .
Hur jävla smart är det att köpa aktier i dom då?

Du säger att man ska investera i sådant man förstår sig på, vilket är alldeles korrekt. Det är inte smart att köpa aktier i dessa bolag om man inte vet någonting, just därför skall man läsa på om bolagen och bilda sig en egen uppfattning.

Någon rekommenderade Midway förut och jag avfärdade bolaget som något litet pajasbolag, som aldrig skulle platsa i en portfölj. Men ack så fel jag hade. Jag läste på om bolaget och såg den enorma avkastning Midway gett sina ägare.
Från hemsidan:

En jämförelse mellan SIXRX Avkastningsindex och Midway-aktien per 09-01-31 visar att sedan bolaget noterades (1989) har Midway-aktien stigit med 1 323% medan Avkastningsindex stigit med 325%.

Jag var inne på att investera i något investmentbolag på börsen, efter att ha sållat bort bolag som haft under 20 % utdelningstillväxt per år senaste 10 åren, återstod Ratos, Latour och Midway. De första två har dock rallat iväg för fort. Ratos handlas inte långt från ATH och substanspremien är för hög. Latour handlas med rabatt, men har alltför defensiva innehav och långsiktig potential.

Midway däremot, har som sagt mycket fin historik. Historiskt snitt på 10 år är bland annat: Direktavkastning 7 % per år, 20 % utdelningstillväxt etc.

Håller detta i sig får du fin utdelning om 20 år. Per hundralapp får du i dag 7 kronor i utdelning. Om 20 år får du 7*1,2^20 = 268 Kronor.
Citera
2009-09-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=10421

Misstänker att jag får krypa till korset här.
Utgick från den här artikeln när jag skrev detta http://www.privataaffarer.se/aktier/...ring-inget-fo/
När man läst kommentarerna till den så vet man dock inte vad man ska tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in