2009-09-01, 17:04
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Avanza Zero är en riktigt jävla dum idé om du kan något om aktier. Index som är runt 900 p, har knappast 100 % potential i dagsläget, vilket många aktier har i dag. Plocka i stället ut en portfölj med fem undervärderade bolag som har minst 150 % till ATH (med vissa undantag) och låg risk. Vill du månadsspara någon hundring kommer courtaget äta upp för mycket vid aktieköp.

Slutsats - Avanza Zero lämpar sig utmärkt för

a) Ekonomiska idioter som inte förstår sig på aktiemarknaden.
b) Någon som vill spara någon hundralapp i månaden

Om ni som funderar på AZ ej tillhör kategorierna ovan, borde ni köpa aktier.

Återigen, aktieinvest, där kan man investera 1 000kr i månaden i 10 olika aktier i gratis via andelsordrar ifall man är med i unga aktiesparare, och även billigt ifall man inte är med där.

Och i övrigt så tycker jag inte Avanza zero är någon dålig idé, hur många är det egentligen som slår index i slutändan? Många säger att dom spöar omxs30, men då har dom återinvesterat utdelningarna, vilket indet omxs30 gör osv.
Citera
2009-09-01, 18:49
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Återigen, aktieinvest, där kan man investera 1 000kr i månaden i 10 olika aktier i gratis via andelsordrar ifall man är med i unga aktiesparare, och även billigt ifall man inte är med där.

Och i övrigt så tycker jag inte Avanza zero är någon dålig idé, hur många är det egentligen som slår index i slutändan? Många säger att dom spöar omxs30, men då har dom återinvesterat utdelningarna, vilket indet omxs30 gör osv.

Du menar indirekt att vi haft en bubbla inom råvaror, fastigheter, banker, verkstad, fram till 2007?
Citera
2009-09-02, 01:11
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Avanza Zero är en riktigt jävla dum idé om du kan något om aktier. Index som är runt 900 p, har knappast 100 % potential i dagsläget, vilket många aktier har i dag. Plocka i stället ut en portfölj med fem undervärderade bolag som har minst 150 % till ATH (med vissa undantag) och låg risk. Vill du månadsspara någon hundring kommer courtaget äta upp för mycket vid aktieköp.

Okej Caparzo
Vad skulle du föreslå för en portfölj på 200.000:-, 2-3 års sikt?
(I dagsläget)
Kommer säkert lusläsa kurserna ett tag om jag köper aktier.
Har däremot ingen större lust att möblera om, annat än vid en rejäl
omsvängning i det jag investerar i.

Med 200 papp, vilken storlek på posterna ska man köpa samt vilken form?
Jag menar kapitalförsäkring,Avanza mini eller Aktie- & fondkonto.
Citera
2009-09-02, 15:18
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Okej Caparzo
Vad skulle du föreslå för en portfölj på 200.000:-, 2-3 års sikt?
(I dagsläget)
Kommer säkert lusläsa kurserna ett tag om jag köper aktier.
Har däremot ingen större lust att möblera om, annat än vid en rejäl
omsvängning i det jag investerar i.

Med 200 papp, vilken storlek på posterna ska man köpa samt vilken form?
Jag menar kapitalförsäkring,Avanza mini eller Aktie- & fondkonto.

För 200' är KF utmärkt, helst avanzas då du inte då får några som helst extraavgifter. Har själv KF hos Avanza och är mycket nöjd, aldrig varit några problem.

Jag skulle rekommendera att du väljer bolag från Small- eller Midcap, då mindre bolag historiskt gett högre avkastning, men något eller några storbolag kan du ha. Ta 5-10 olika aktier, helst ska de flesta lämna bra utdelning. Undantag kan göras om du exempelvis vill ha någon krydda som Vostok Nafta eller liknande, där kurspotentialen kompenserar för utebliven utdelning.

Med olika branscher får du fin diversifiering och du får lägre risk till bibehållen avkastning.
Citera
2009-09-02, 17:55
Medlem
dobbelinas avatar
Så hur skulle portföljen se ut om man lägger sig på risknivå Medium alt låg.
Vet att du talar varmt för Nokia där du verkar ha analyserat en del.

Vad jag förstår så är September-Oktober lite utav "dipp månader" historiskt sett.
Kanske man ska avvakta lite innan man sätter fyr på pistolerna ?
Senast redigerad av dobbelina 2009-09-02 kl. 18:10.
Citera
2009-09-02, 18:24
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Så hur skulle portföljen se ut om man lägger sig på risknivå Medium alt låg.
Vet att du talar varmt för Nokia där du verkar ha analyserat en del.

Bolag som borde ingå är Nokia, Midway, Transatlantic, Lindab/B&B tools, Acap invest och ett valfritt

Dessa är bolag som kan stå pall för en höstrekyl, du får bra diversifiering, ett telekom, ett konglomerat, ett rederi, exponering mot råvaror, ett investmentbolag och ett valfritt

Kanske 15 % i varje aktie ger 90 %, resterande 10 % kan du ha som krydda.

Detta är inte en högriskportfölj även om det innehåller smallcap. Dessa aktier har inte stor fallhöjd, detta gäller i synnerhet Transatlantic, Nokia och Midway.

Av bolagen gillar jag Midway mest, aktien handlas till 30 kronor, 84 är ATH 2007. Direktavkastning på över 6 % och en genomsnittlig utdelningstillväxt på 20 % de senaste 10 åren. Vad som är extra intressant är en förvärvskapacitet på 300 Miljoner kronor. En stor kassa i ett fint läge att göra förvärv med.

Ännu intressantare blir det med bakgrund av att förra gången Midway offentliggjorde två förvärv rallade aktien 20 % över någon vecka. Jag tror att aktien kan handlas upp när nyheter presenteras. Nu har aktien fallit eftersom det varit nyhetstorka. Aktien handlas vidare till en premie mot substansen på 10 %, vilket är förtjänt då ledningen är mycket kompetent och kan hitta fina innehav. Ratos handlas med över 60 % premie, detta kan mycket väl bli ett Ratos i miniatyr.
Citera
2009-09-02, 19:53
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Bolag som borde ingå är Nokia, Midway, Transatlantic, Lindab/B&B tools, Acap invest och ett valfritt

Dessa är bolag som kan stå pall för en höstrekyl, du får bra diversifiering, ett telekom, ett konglomerat, ett rederi, exponering mot råvaror, ett investmentbolag och ett valfritt

Detta är inte en högriskportfölj även om det innehåller smallcap. Dessa aktier har inte stor fallhöjd, detta gäller i synnerhet Transatlantic, Nokia och Midway.

Av bolagen gillar jag Midway mest, aktien handlas till 30 kronor, 84 är ATH 2007. Direktavkastning på över 6 % och en genomsnittlig utdelningstillväxt på 20 % de senaste 10 åren. Vad som är extra intressant är en förvärvskapacitet på 300 Miljoner kronor. En stor kassa i ett fint läge att göra förvärv med.

Ännu intressantare blir det med bakgrund av att förra gången Midway offentliggjorde två förvärv rallade aktien 20 % över någon vecka. Jag tror att aktien kan handlas upp när nyheter presenteras. Nu har aktien fallit eftersom det varit nyhetstorka. Aktien handlas vidare till en premie mot substansen på 10 %, vilket är förtjänt då ledningen är mycket kompetent och kan hitta fina innehav. Ratos handlas med över 60 % premie, detta kan mycket väl bli ett Ratos i miniatyr.

Bra motiverat och bra riskspridning.

Angående Transatlantic, har du några bra artiklar om den branschen som du vill dela med dig av?
Citera
2009-09-02, 20:21
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Bra motiverat och bra riskspridning.

Angående Transatlantic, har du några bra artiklar om den branschen som du vill dela med dig av?

Här är en mycket bra analys från oktober http://www.redeye.se/medlemsanalys/25308

Samma författare kommenterar rapporten: http://www.redeye.se/aktiebloggen/47...-transatlantic

Aktien verkar ha ett mycket starkt stöd vid 24 kronor och borde inte påverkas av börsras, eftersom det ser ut att ljusna för företaget. Förlusten minskar och substansrabatten är över 50 % samtidigt som oljepriset fortsätter stärkas.
Citera
2009-09-03, 00:30
Medlem
dobbelinas avatar
Tack för tipsen Caparzo.
Tror jag kommer avvakta ett litet tag.
Börsen dök typ 5% den här veckan, och vi är bara i början på September

Visst förstår jag att det är långsiktigt, men det var någon förståsigpåare
(Björn Davegårdh) som pratar om September-Oktober som svaga.
http://nyhetskanalen.se/texttv-files.../2/P216S04.gif

Hela storyn:
http://nyhetskanalen.se/1.633665?page=216

Man vill ju krypa på tåget i dalgången så att säga
Senast redigerad av dobbelina 2009-09-03 kl. 00:44.
Citera
2009-09-03, 01:44
Medlem
Citat:

Kul att du kallar andra för ekonomiska idioter. Du är alldeles för dum och framförallt för okunnig själv för att ens begripa.
Citera
2009-09-03, 06:12
Medlem
dobbelinas avatar
Om man köper tex Avanza Zero i en kapitalförsäkring i dagsläget, måste man få 1%
tillväxt för att gå +-0 efter årsskiftet,(Pengar innesittandes 1 Januari minus 1% skatt)

Jämför man då med den bästa räntan erbjuden nu av Hoist,(som fn är 3.15%)
Minus 30% skatt, hamnar man på 2.205%
Så allt över 2.205% är en bättre affär.

Om September-Oktober (som enligt Björn Davegårdh) är dipp månader historiskt,
kanske man ska avvakta lite.
Det är ju trots allt en indexfond...
Citera
2009-09-03, 11:26
Medlem
Citat:

Hehe. De flesta lär ju inte ha hört talas om de där bolagen (Bortsett från Nokia.) .
Hur jävla smart är det att köpa aktier i dom då?

Citat:
Om man köper tex Avanza Zero i en kapitalförsäkring i dagsläget, måste man få 1%
tillväxt för att gå +-0 efter årsskiftet,(Pengar innesittandes 1 Januari minus 1% skatt)

Nej, man behöver ha runt 5% avkastning/år för att det ska löna sig med kapitalförsäkring efter vad jag har hört.
Senast redigerad av BallaRune 2009-09-03 kl. 11:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in