2009-08-21, 12:09
Medlem
axelcarlings avatar
Jag skulle nog vänta och se om det dippar ner igen och då passa på om du ska lägga allt på en gång, jag hade tur som la in majoriteten av mina pengar innan sommaren. Men nu verkar läget stabiliserats något, lägg inte in allt utan lägg in en tusing varannan dag kanske med dagens läge.

Sitter på en buffert om 50-110 000 kr som jag vill stoppa in där men avvaktar tillsvidare och kör på en tusing i månaden in på Avanza Zere istället medan resten av kapitalet ligger på vanligt sparkonto (3% ränta).
Citera
2009-08-28, 15:10
Medlem
axelcarlings avatar
Är Avanza Zero en dum ide jämfört aktier?

Hej,

Är Avanza Zero en dum ide i jämförelse med ett urval aktier istället (tänk dig Astra Zenica, H&M osv tråkiga/stabila aktier) om man tänkt låta 80 000 kr ligga i ca 2 år orört med ett tillskott av ca 4000 kr i månaden under dessa två åren?

Om inget händer kommer det då bli 80 000 kr + (4000 x 24) = 96.1000 på två år förutsatt att läget är stabilt (jag räknar dock med en viss ökning).

Åter igen, en ren spekulation. Men kan man anta att Avanza Zero kommer stiga under året som kommer samt under 2011 tills högkonjukturen återkommer (vilket jag antar blir 2012) ?

Tack!
Citera
2009-08-28, 15:25
Medlem
Ja, jag vet inte...
Tittade på Aktiespararnas topp30 som också följer OMX30 men har funnits betydligt längre än Avanza https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...derbookId=1961

Om man skulle ha varit med i denna de senaste 10åren så hade man fått ca 15% på sina pengar, alltså mycket sämre än tex bankräntan.
Hur lönsamt är indexfonder egentligen?
Citera
2009-08-30, 12:27
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, jag vet inte...
Tittade på Aktiespararnas topp30 som också följer OMX30 men har funnits betydligt längre än Avanza https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...derbookId=1961

Om man skulle ha varit med i denna de senaste 10åren så hade man fått ca 15% på sina pengar, alltså mycket sämre än tex bankräntan.
Hur lönsamt är indexfonder egentligen?

Att jämföra med de föregående 10 åren och utifrån detta konstatera att indexfonder är en dålig idé är som att fråga en Titanicöverlevare om det är en bra idé att ta båten till New York.

För 90% av alla som investerar i värdepapper är en indexfond att föredra, särskilt om indexfonden är avgiftsfri. Det blir ännu bättre med ett månadssparande.

Om du försöker slå en avgiftsfri indexfond över en längre tidsperiod måste kunna slå index med ett par procent per år (pga courtage). Att klara detta över en längre tidsperiod är ytterst få människor förundrat, så varför skulle just du lyckas med det? Har du ett track record som bevisar att du klarar just detta?

Att försöka sia om när det blir konjunkturändringar och basera sina investeringsbeslut på detta är för övrigt ett ännu mer hopplöst företag.
Citera
2009-08-30, 13:40
Medlem
Flera procent behöver man inte slå index med.
Så högt är inte courtaget på aktier.
Du tänker på förvaltningsavgifterna på fonderna som ligger på 0,5-5 procent.

Kan du utveckla det där med månadssparande?
Varför är det fördelaktigare att månadsspara på avanza zero än att göra en engångsinsättning?

Tycker också det verkar rätt kärvt att försöka sia om konjukturerna.
Cyklerna är väldigt oregelbunden längd på. Ibland bara ett år, ibland 4-5år (Som jag har förstått det.)
Citera
2009-08-30, 23:15
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Flera procent behöver man inte slå index med.
Så högt är inte courtaget på aktier.
Du tänker på förvaltningsavgifterna på fonderna som ligger på 0,5-5 procent.
Nej, jag tänker inte på fondavgifter. För de flesta människor som investerar i värdepapper blir courtaget flera procent, av följande skäl:
1) Det blir courtage både när du säljer och köper (dvs x2 mot vad de flesta räknar med)
2) Man investerar små belopp varpå minimicourtaget procentuellt sett blir väldigt högt. Detta är särskilt fallet om du har en kapitalförsäkring (KF), i all fall har inte jag hittat någon KF med lågt minimicourtage utan det brukar ligga på 99 kr. Om du säljer för 10000 och köper för samma summa har du betalat 2% i courtage.
3) Flertalet investerare gör på tok för många/korta affärer. Med en indexfond finns ingen sådan frestelse.

Citat:
Kan du utveckla det där med månadssparande?
Varför är det fördelaktigare att månadsspara på avanza zero än att göra en engångsinsättning?
Du vet att du alltid kommer att köpa när index är på botten (och förstås även på toppen). Med ett fåtal stora placeringar i enskilda aktier är sannolikheten stor att du missar att investera på botten, men desto större att du investerar på toppen. Om NAV-kursen är 100 när du börjar spara, och du sparar 500 i månaden, så får du i början 5 andelar varje månad. Om kursen går upp till 125 får du bara 4 andelar, men när den går ner till 75 får du 6.7 andelar.

Med månadssparande blir det en slags win-win situation när kursen går antingen upp eller ner. Går kursen ner får du köpa det du ändå hade tänkt köpa fast till ett lägre pris. Går kursen upp kan du glädjas åt att du blivit rikare.

Resonemanget gäller förstås även för månadssparande i enskilda aktier, men med små belopp (säg några hundralappar per månad) kommer du få ett mycket högt courtage (procentuellt sett) med detta förfarande.
Citera
2009-09-01, 01:16
Medlem
dobbelinas avatar
Ser att Avanza Zero har en maxinsättning på 200.000:-
Är väl ungefär vad jag hade tänkt pumpa in, kan man sätta in mer fortlöpande
som månatlig insättning efteråt ?

Undrar också om det är smartare att dela up dom 200 laxen och sätta in stötvis, ex 50.000 X 4 Månader?

Har väl ett perspektiv på ca 2 år +

Hade tidigare dessa pengar på Nordax räntekonto, men efter räntan dök under 3% strecket kändes det inget kul längre.
Förmodar att en Indexfond är en vettigare placering.

Har en halv mille till, på låst räntekonto till 5.1% ränta som förfaller
i Januari 2010.
Har inte en susning vad jag ska göra med dom efter det?
Citera
2009-09-01, 11:44
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina

Undrar också om det är smartare att dela up dom 200 laxen och sätta in stötvis, ex 50.000 X 4 Månader?

Har väl ett perspektiv på ca 2 år +

Hade tidigare dessa pengar på Nordax räntekonto, men efter räntan dök under 3% strecket kändes det inget kul längre.
Förmodar att en Indexfond är en vettigare placering.

Har en halv mille till, på låst räntekonto till 5.1% ränta som förfaller
i Januari 2010.
Har inte en susning vad jag ska göra med dom efter det?

Generellt sett är det bättre att dela upp pengarna som i ditt exempel 50k x 4 mån. Du får en bättre spridning av risken då du lär köpa till olika kurser.

Kommer du att ha ett behov av pengarna om ca 2 år så var försiktig, det kan komma ett dopp så att du inte har exakt de pengarna om 2 år. Isf är det bättre att lägga in det du kan undvara i aktie/indexfonder. Själv lägger jag bara det jag skulle överleva att förlora i riskabla fonder (men självklart med förhoppningen att tjäna på det).
Citera
2009-09-01, 12:41
Medlem
axelcarlings avatar
Ok, låter ju som att jag kör vidare med 80 lakan på Avanza och lägger in mellan 4-5 loppor per månad.

Tänker nu köra en 3 års period av sparning men jag är fan lite nojig endå om när man ska plocka ut allt och stoppa in det på sparkonto. Tiden får visa det.
Citera
2009-09-01, 15:23
Medlem
dave0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Mugg

Med månadssparande blir det en slags win-win situation när kursen går antingen upp eller ner. Går kursen ner får du köpa det du ändå hade tänkt köpa fast till ett lägre pris. Går kursen upp kan du glädjas åt att du blivit rikare.

Resonemanget gäller förstås även för månadssparande i enskilda aktier, men med små belopp (säg några hundralappar per månad) kommer du få ett mycket högt courtage (procentuellt sett) med detta förfarande.

Jag har själv stoppat in mindre summor genom månadssparande till en början i Avanza Zero tills det blivit tillräckligt stora summor för att det ska vara värt att köpa en aktie. Tycker att Zero kan vara ett utmärkt alternativ i det fallet men man får som alltid tänka på timing och försöka vänta in rätt tillfällen.
Citera
2009-09-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina

Någon som vet?
Citera
2009-09-01, 15:33
Medlem
Caparzos avatar
Avanza Zero är en riktigt jävla dum idé om du kan något om aktier. Index som är runt 900 p, har knappast 100 % potential i dagsläget, vilket många aktier har i dag. Plocka i stället ut en portfölj med fem undervärderade bolag som har minst 150 % till ATH (med vissa undantag) och låg risk. Vill du månadsspara någon hundring kommer courtaget äta upp för mycket vid aktieköp.

Slutsats - Avanza Zero lämpar sig utmärkt för

a) Ekonomiska idioter som inte förstår sig på aktiemarknaden.
b) Någon som vill spara någon hundralapp i månaden

Om ni som funderar på AZ ej tillhör kategorierna ovan, borde ni köpa aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in