2013-08-20, 21:06
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
FAKTA, min gode Quinqq, är att nästan alla fonder underpresterar mot index. FAKTA är att på sikt så kan ingen konsekvent och medvetet slå index, och om någon lyckas över tid så hyllas han som en rockstjärna (Buffet) trots att utan nästan gratis hävstång så är även hans placeringar nära index.

Mängden kapital är påverkar nog den procentuella avkastningen en del. Buffett fick mycket högre avkastning när han var ung innan hans förmögenhet blev gigantisk. Med ett mindre kapital kan man handla på mindre marknader som inte är lika effektiva som stora marknader. Finns t.ex bolag på börsen som kan stiga flera hundra procent på förhoppningar utan att något fundamentalt ändrats. Detta sker dock inte på de större listorna där Buffett numera måste handla.
Citera
2013-08-20, 21:11
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Jag tycker att du resonerar vettigt. Avanza Zero är inte riskfritt, men bra för nybörjare. Eftersom az inte har någon avgift för köp, så skulle jag i din situation sprida ut investeringarna över 14 veckor, 10K i veckan. Under den tiden kan du försöka lära dig mer om aktiemarknaden och kanske hitta någon trygg aktie med direktavkastning att investera de sista 20 eller 30 i. Att få en del av avkastningen utbetald automatiskt känns för den färske investeraren mer verkligt än att se värdet på en fond eller aktie stiga.

Har inget med färsk att göra, att få betalt i cash är bättre eftersom du slipper markandsrisken innan du realiserar en pappersvinst. Cash is king!
Citera
2013-08-20, 21:14
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Avanza Zero har genererat sjukligt lite detta år så jag skulle avråda det. En indexfond kan per definition aldrig slå index vilket är målet med bra sparande. Avanza Zero ligger på +19% på ett år medan många andra ligger på +40%

Om du är nybörjare i branschen skulle jag råda dig att istället sprida pengarna på många olika fonder, om du verkligen gillar Avanza Zero kan det vara EN av fonderna men du måste ha många fler för att sprida riskerna. Satsa på välkända fondbolag som Didner & Gerge, DNB, AMF, Carnegie m.fl. och ha gärna fonder från många olika förvaltare!

Att köpa en massa olika fonder innebär ofta bara att man äger samma aktier genom olika fonder.
Jippie bra riskspridning.
Citera
2013-08-20, 21:47
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Har inget med färsk att göra, att få betalt i cash är bättre eftersom du slipper markandsrisken innan du realiserar en pappersvinst. Cash is king!
Men om du måste betala skatt på utdelningen så förlorar du en del av "ränta på ränta"-effekten. Om två aktier har samma förväntade avkastning, den ena i form av värdeökning och den andra i form av utdelning, så kommer den förstnämnda vara mycket bättre i ett långt perspektiv då dess avkastning är skattefri tills dess att du realiserar vinsten.

Nu finns det ju sätt att komma runt detta men det är värt att nämna.
Citera
2013-08-20, 21:48
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Att köpa en massa olika fonder innebär ofta bara att man äger samma aktier genom olika fonder.
Jippie bra riskspridning.

Men det är köp inte fonder som innehåller samma aktier då?
Citera
2013-08-22, 10:14
Medlem
Sitter lite i samma situation som TS. Dock tycker jag marknaden har gått alldeles för bra den senaste tiden. Borde man vänta på nästa dipp eller kan man likväl investera ca 4k i veckan ett par veckor framöver?
Citera
2013-08-22, 16:41
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderweiss
Sitter lite i samma situation som TS. Dock tycker jag marknaden har gått alldeles för bra den senaste tiden. Borde man vänta på nästa dipp eller kan man likväl investera ca 4k i veckan ett par veckor framöver?

Avanza Zero håller på och dippar nu verkar det som... Har dippat sen jag satte in pengar där för en vecka sedan.
Citera
2013-08-22, 17:00
Medlem
Jag skulle rekommendera HSB småbolagsfon. Har slagit index varje år i mer än tio års tid!
Citera
2013-08-22, 18:42
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Men om du måste betala skatt på utdelningen så förlorar du en del av "ränta på ränta"-effekten. Om två aktier har samma förväntade avkastning, den ena i form av värdeökning och den andra i form av utdelning, så kommer den förstnämnda vara mycket bättre i ett långt perspektiv då dess avkastning är skattefri tills dess att du realiserar vinsten.

Nu finns det ju sätt att komma runt detta men det är värt att nämna.

Sant men jag skattar hellre för utdelningen än att sitta med massa "pappersvinster" nästa gång börsen känner för att rasa med 45 %.

Har jag cash från andra aktier så blir det ett fint köpläge då.
Klart du skulle kunna sälja av delar av innehavet och realisera din "personliga utdelning", men då blir det skatt precis som vid utdelning och det kräver dessutom att man har timing, något som är svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
Avanza Zero håller på och dippar nu verkar det som... Har dippat sen jag satte in pengar där för en vecka sedan.

Avanza Zero följer index, Avanza zero gör inget alls just nu, index gör något.
Citera
2013-08-22, 21:28
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incognitus
Är det dumt att enbart hålla sig till en indexfond eller vad anser du själv personligen?
Ja,särskilt ett sådant litet index som Stockholm.
Citera
2013-08-22, 21:59
Medlem
HanMedHornens avatar
Skulle satsa 100k i stora bolag. Välj 5-6 stycken.
Resterande kan du sprida ut över småbolag för att kunna "gambla" lite. Behåll 15k redo för att trycka in i en överhypad aktie som sticker på spekulationer.
Citera
2013-08-23, 17:10
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Skulle satsa 100k i stora bolag. Välj 5-6 stycken.
Resterande kan du sprida ut över småbolag för att kunna "gambla" lite. Behåll 15k redo för att trycka in i en överhypad aktie som sticker på spekulationer.

Så man ska köpa för 15 k i en aktie some är övervärderad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in