Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Om vi lirar WOW tillsammans och du ser min avatar så vet du att avataren är data/illusionen men att jag finns där bakom som spelare/medvetande. När vi skiljs åt i spelet så finns jag fortfarande i min verklighetsstream och du finns i din. Jag har alltså inte försvunnit, eftersom jag är medveten. Vad som eventuellt "försvinner" är kulisserna runt omkring som inte är medvetna och som inte observeras. Träd, gräs, stenar etc.
Det är alltså
observationen från ett medvetande som är nyckeln till att saker och ting renderas/existerar. (Kvantfysik).
I nästa steg kan vi börja ifrågasätta om växter och andra materiella ting också har ett medvetande och då är vi inne på panpshycism.
https://en.wikipedia.org/wiki/Panpsychism
Men träd, gräs och stenar. Det är väl någonting? Små atomer, partiklar, våglängder, energier eller vad allt heter. Sen uppfattar vi det som en helhet och är ingen där så uppfattas det förstås inte som en helhet, men det är någonting där i varje fall.
Min dotter skickade flaskpost när hon var liten med ett telefonnumer. En annan flicka hittade flaskposten och ringde.
Menar du då att först fanns flaskan för dotter observerade den. Sen när den åkte iväg så fanns den inte längre, ingenting fanns alltså av den. Inga atomer eller någonting. Den var helt borta. Sedan när den andra flickan hittade flaskan så återuppstod den igen.
Och avatar liksom? Varför är avataren så komplex med hjärta, lungor och massa organ? Verkar onödigt.
Ser vi då varandra eller "avatarerna" ungefär på samma sätt? Tittar vi på en tjej du och jag ser vi tex. blont hår, mörka ögon, bröst och annat härligt på ungefär samma vis? Blir det liknande bilder för oss?